Reverse pan/tilt vraagje

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • moderator
    Moderator
    • Apr 2001
    • 5946

Nee, je ziet niet iets over het hoofd. Wat jij aangeeft blijft en is alleen maar op te lossen door de standjes die je wil maken goed te proggen. Lees: een tafel te gebruiken waarop dat wel goed kan.
    Kunnen we lang over neuzelen, maar wat jij aangeeft blijft.
    Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• Robert
      • Aug 2000
      • 630

Hoe kan dat nou? Als je ze op een kist zet, allebei met het display naar dezelfde kant (dus links of rechts) zitten de lenzen allebei boven toch? Als je dan één van de twee een pan invert geeft moet hij alleen wat naar links of rechts draaien om zijn pan-as. De lens zou dan nog steeds onder moeten zitten! Weet je zeker dat je pan invert hebt en niet iets van pan/tilt reverse of zo?

Als je ze met de displays naar elkaar toe aan een truss hangt (of op kisten zet) schijnt de ene lamp naar je toe en de andere van je af! Dat werkt dus niet...

Robert

Comment

• Overdrive
        • Feb 2002
        • 717

Robert, lees mij verhaal over dat 540 graden nog eens door. Dan snap je waarom de lens nu onder zit.

Volgens mij (heb het al eerder gezegt) kun je 1 spot gewoon 180 graden gedraaid neerzetten op die case en een pan inverse doen (nu schijnt hij de andere kant op met de lens onder). Geef nu een tilt inverse (kop draaid weer naar voren met de lens boven).

Probeer maar ff en anders weet ik het ook nie meer []

Groeten Joost

Comment

• Fritz
          • Oct 2001
          • 621

citaat:Geplaatst door moderator

Nee, je ziet niet iets over het hoofd. Wat jij aangeeft blijft en is alleen maar op te lossen door de standjes die je wil maken goed te proggen. Lees: een tafel te gebruiken waarop dat wel goed kan.
          Ik heb nog nooit ergens een trussje vol heads zien hangen waarvan bij de ene de lens onder zat en bij de andere de lens boven.
          BTW, wie zegt er welke tafel ik gebruik, daar gaat het ook niet over. Het lijkt me dat het gewoon op te lossen moet zijn, maar dat is dus niet zo makkelijk als ik dacht, ik ga bovenstaande ideeen nog ff proberen.

Comment

• Jasper-Lichtbron
            • Jun 2001
            • 2155

citaat:Geplaatst door moderator

Dat is ook weer de meest semantiek-loze opmerking van deze maand [)]

citaat:Geplaatst door Overdrive

Robert, lees mij verhaal over dat 540 graden nog eens door. Dan snap je waarom de lens nu onder zit.

Volgens mij (heb het al eerder gezegt) kun je 1 spot gewoon 180 graden gedraaid neerzetten op die case en een pan inverse doen (nu schijnt hij de andere kant op met de lens onder). Geef nu een tilt inverse (kop draaid weer naar voren met de lens boven).
            En dat is dus sowieso niet waar want de spots resetten altijd terug naar de home positie... dus als je er eentje 180 graden draait begin je al vanuit een verkeerd punt te werken (linksom blijft gewoon linksom!) en krijg je inderdaad het lenzen probleem.

Vaag misverstand dit

Comment

• Fritz
              • Oct 2001
              • 621

Nogmaals:

Verder staat er in de manual bij 'Pan Reverse' het volgende:
              'This function allows you to invert the tilt movement.'
              Reverse en inverse betekent toch gewoon hetzelfde? (omgekeerd)

Dat is het enige dat ik over inverse/invert kan vinden in de manual. We doelen toch gewoon op dezelfde functie of niet??
              Ik zal er eens foto's bij gaan maken, verduidelijkt het geheel

Comment

• Jasper-Lichtbron
                • Jun 2001
                • 2155

Dat er dat staat lijkt me redelijk onlogisch.... pan reverse inverteert de tilt beweging? Jaja logisch!?

Comment

• Overdrive
                  • Feb 2002
                  • 717

Ice met alle respect, (ik kan nu iets gigantisch over het hoofd zien, ik ga het morge gewoon proberen) maar denk even logisch na:
                  De gemiddelde MH kan 540 graden pan beweging maken, oftewel 1,5 rondje.
                  Stel je hebt 2 mh's naast elkaar, displays naar voren. Draai nu beide heads helemaal naar links tot ze niet verder kunnen.
                  Ze schijnen nu alle 2 naar voren (of achteren maar even aannemen naar voren).
                  Geef je nu een pan inverse (reverse, boeie) dan zal de die spot zich gaan instellen in het uiterste andere punt, oftewel een draai van 540 graden gaan maken.
                  Hierdoor komt de kop naar achteren te staan (ten minste bij onze spots). Daarom moet er nog een tilt inverse gegeven worden zodat de spot nu weer naar voren komt. Waarschijnlijk doen die robe/movitecs dat dan al uit zich zelf (wel zo logisch).
                  Ben je dan met me eens dat na een pan (en bij ons een tilt erbij) inverse de lens onderste boven komt te zitten?

Ik zou ook gewoon OF programmeren OF niets van aantrekken dat de lens onder zit (in elk geval niet de kop andersom zetten). Maar Frits wil dit nou eenmaal, dus probeer een oplossing te vinden...

Groeten Joost

Comment

• Fritz
                    • Oct 2001
                    • 621

citaat:Geplaatst door (iCe)

Dat er dat staat lijkt me redelijk onlogisch.... pan reverse inverteert de tilt beweging? Jaja logisch!?
                    Ja dat moest pan zijn, ging om het woordje reverse/inverse

'Pan Reverse'
                    This function allows you to invert the pan movement.

Vrij vertaald:

Pan omgekeerd
                    Met deze functie kan je de pan-beweging omgekeerd maken

De foto's komen eraan... waarom komen jullie dit probleem nooit tegen? Werken jullie niet met Robe ofzo?

Comment

• johan L.
                      • May 2001
                      • 384

Zoals je hebt kunnen lezen in de manual invert ie de waarde.

hij maakt van 255 0 en van 0 255 maar omdat de lens niet in het midden zit krijg je dus geen goede spiegeling.

dit is alleen op te lossen met een tafel, en een portie eigen programeer creativiteit.
                      Net deed ie het nog.

Comment

• lichtmoderator
                        • Jun 2002
                        • 115

En bij de woorden van Johan is dan ook alles gezegd...

PS... al opgemerkt dat je kleuren- en goboscroll nu ook niet klopt?
                        Komen van andere kant 'ingelopen'

Misschien 1 kleine toevoeging : spots met de lens exact in het midden hebben dit probleem niet

Lichtmoderator fora J&H Licht en Geluid

Comment

• lichtmoderator
                          • Jun 2002
                          • 115

Topic terug geopend op vraag van enkele forumleden.
                          Ik zie het nut er nog niet van in, maar hoop toch stilletjes dat er mensen gaan overtuigt geraken!
                          Ik zal dit topic dan ook met meer dan de nodige aandacht volgen.

Maar laat het duidelijk zijn dat de oplossing van dit probleem niet te vinden is op de fixtures zelfs. Zoals johan en anderen al aangaven.
                          Lichtmoderator fora J&H Licht en Geluid

Comment

• Fritz
                            • Oct 2001
                            • 621

citaat:Geplaatst door lichtmoderator

Misschien 1 kleine toevoeging : spots met de lens exact in het midden hebben dit probleem niet
                            Das heel fijn, maar ik heb die spots niet [] Anyways, bedankt voor het openen van dit topic, het doet me deugd te lezen dat
                            ik niet enige was die gemaild heeft

Maargoed hier nog een keer de foto's:

Onderstaande foto: rechterhead pan inverse/reverse ON
                            rest OFF

Onderstaande foto: rechterhead pan inverse/reverse ON
                            en tilt inverse/reverse ON

Onderstaande foto: rechterhead omgedraaid neergezet,
                            pan inverse/reverse ON en de rest OFF.

Nogmaals, zo is het juiste effect bereikt. Maaaar kan ik die head zo neerzetten of zorgt dat weer voor andere probleempjes?

Comment

• Robert
                              • Aug 2000
                              • 630

Foto's werken bij mij (nog) niet.

citaate gemiddelde MH kan 540 graden pan beweging maken, oftewel 1,5 rondje.
                              Stel je hebt 2 mh's naast elkaar, displays naar voren. Draai nu beide heads helemaal naar links tot ze niet verder kunnen.
                              Ze schijnen nu alle 2 naar voren (of achteren maar even aannemen naar voren).
                              Nee, ze schijnen nu alle 2 naar links of rechts. De opstartpositie is in het midden (dus ze kunnen nog 270 graden naar links en 270 graden naar rechts). Als je ze dan dus helemaal naar links draait, draaien ze 270 graden. Ze schijnen dan dus opzij. Als je dan 1 van de 2 een pan-invert geeft zal deze inderdaad 540 graden draaien rond de pan-as (andere uiterste positie). Deze lamp schijnt nu dus weer opzij, maar dan de andere kant op. De lampen schijnen nu dus naar binnen of naar buiten. Tilt is nog normaal!

Je kan nu dus symmetrische plaatjes maken zonder tilt invert.

Als je nu de lampen bijvoorbeeld weer terug naar de homepositie laat gaan (het signaal van je lichttafel is: allebei naar rechts), zal de ene lamp vanuit uiterst links terugdraaien naar het midden (270 graden) en de andere vanaf uiterst rechts terug naar het midden.

Robert

Comment

• Fritz
                                • Oct 2001
                                • 621

Voor het geval de foto's nog niet te zien zijn...ik zie ze hier namelijk wel:

Comment

Working...