Multie par

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tjeerd
    • Nov 2002
    • 51

Multie par

Hallo beste lichtmensen,

ik heb een paar multie parren van Admiral aangeschaft en ik zit met wat vragen.
    bij ETC zit de lens er altijd in met de bolle kant naar de lamp??
    Waarom is dit en moet dit bij de admiral ook zo?
    Achterop zit nog een dubbele draai knop. waar is deze voor? ik zie niets gebeuren als ik er aan draai!Verder vind ik het hele mooie lampen maar ze hebben best wel veel strooi licht om de bundel

hopend op een antwoord,
    Tjeerd
  • lichtpuntje
    • Sep 2003
    • 79

Een lens heeft, zoals ze dat in de natuurkunde noemen, een optisch midden. D.w.z. als je een lens van opzij bekijkt, zie je dat het midden iets naar voren ligt. Nu komt dat bij een multipar niet zo nauw, maar het kan grote gevolgen hebben voor de beeldafstand van de lamp. Je doet er verstandig aan om een lens met de bolle kant naar buiten te richten, want daar is zo'n lamp eenmaal op berekend...
    Groeten, Thomas
    dus...

Comment

• Lykle
      • Dec 2003
      • 63

Wat handig dat je eerst lampen aanschaft en daarna pas kijkt wat de mogelijkheden van deze lampen zijn.

groeten,

lykle

Comment

• AJB
        • Jul 2003
        • 2289

Multipar; lens met bolle kant altijd naar de lamp toe.
        If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
        ------------------------------------------------
        Arvid Buit
        Creative-Director / Artist-Manager

Comment

• ljlarzzzie
          • Aug 2003
          • 92

citaat:Verder vind ik het hele mooie lampen maar ze hebben best wel veel strooi licht om de bundel
          probeer ´s een andere lens (als het goed is heb je er 3 of 4), misschien geven die minder strooi licht...

Comment

• LuxProDeo
            • Feb 2003
            • 245

citaat:Geplaatst door Tjeerd
            Achterop zit nog een dubbele draai knop. waar is deze voor? ik zie niets gebeuren als ik er aan draai!
            Heb de Admiral versie nog niet gezien, dus weet niet hoe nauwkeurig ze de Source 4 versie gekloond hebben, maar bij de originele multipar is er maar een manier om de bundel te beinvloeden: met de kunststof ring, vlak voor de opening van de lamp, deze kun je draaien.

Je kunt op die manier de bundel draaien zonder dat je vuurvaste vingers nodig hebt. Het effect is vergelijkbaar met het draaien van het filament van een "normale" par.

Zo uit mijn hoofd, op zondagochtend zonder een S4 bij de hand heeft het origineel maar 1 knop op de achterkant, en volgens mij houdt deze de lampvoet op zijn plek o.i.d., maar dat kan ik mis hebben.

LuxProDeo

Comment

• Floor
              • Oct 2000
              • 130

Hallo,

De dubbele draaiknop op de achterkant van de S4PAR-kloons regelt de plek van de lamp (en fitting) t.o.v. de reflector. Je kunt hiermee je gloeidraad netjes in het brandpunt van je refelcor krijgen (wellicht heeft dit ook wat effect op het strooilicht).
              Verder moet je je realiseren dat de "lenzen" van multiparren niet zo zeer lenzen zijn maar gewoon "diffusors". Een multipar geeft dus geen "nette" bundel (geen idee of je dat bedoelt met strooilicht, meestal wordt hiermee licht bedoeld dat op andere plaatsen het armatuur verlaat, maar jij zegt "rond de bundel").
              Als je echt van strooilicht afwilt zul je moeten investeren in profielspots.
              Verder heb ik al veel (onzin) verhalen gehoord over de holle of bolle kant naar voren in een multipar. Optisch gezien maakt het in ieder geval niets uit, de werking van een lens is altijd symmetrisch.

Rechtuit de Bocht door!
              Floor

Comment

• NiTRO
                • Sep 2002
                • 677

citaat:Geplaatst door AJB

Multipar; lens met bolle kant altijd naar de lamp toe.
                Hoi AJB, zeg is dat echt zo dat de lens altijd met de bolle kant naar de lamp toe zit? Dit is mij namelijk echt nog nooit opgevallen?
                Is hier ook een reden voor, of is de lens zo geconstrueerd dat deze zo gemonteerd moet worden?

mvg
                ERC

Comment

• AJB
                  • Jul 2003
                  • 2289

Het is afhankelijk van lamptype en lenstype. Ik werk vrijwel altijd met de officiele ETC Source-four multipar, en deze heeft de bolle kant van de lens richting lamp zitten. Natuurlijk hangt alles samen met het ontwerp van de lens...
                  If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
                  ------------------------------------------------
                  Arvid Buit
                  Creative-Director / Artist-Manager

Comment

Working...