DMX doorlussen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Staaf
    • Feb 2003
    • 398

DMX doorlussen

Is het eigenlijk toegestaan om de dmx connector gewoon intern door te lussen? Ik heb hier een dimmer die alleen maar voorzien is van een dmx-ingang, deze zou ik willen uitbreiden met een dmx-uitgang. Mag dit?

Als je het mij vraagt wel aangezien elk toestel zijn 'eigen' data uit het signaal gaat lezen, anderzijds dacht ik te weten dat het niet aan te raden is twee parallelle lijnen te gebruiken bv vanaf de stuurtafel.
    Nobody is a virgin; life fucks us all!
  • Carl
    • Nov 2000
    • 907

Ja, dat kan probleemloos!
    Er is één maar...
    De kans is aanwezig dat deze dimmer intern voorzien is van een afsluitweerstand, die moet wel uit als je gaat doorlussen.
    Zet even een Ohm meter tussen pen 2 en 3 met de dimmer uitgeschakeld.
    Zie je een weerstand van ongeveer 100 Ohm, dan moet je met een kniptang op zoek naar die weerstand.

Comment

• techniekmoderator
      • Jul 2002
      • 109

Ja, dat kan probleemloos!
      De topologie van het DMX512 protocol komt erg overeen met dat van RS485

In het niet al te dure segment van de markt doet men niet anders dan gewoon pasief doorlussen.
      De iets duurdere spullen die op de markt zijn hebben een schakeling aan boord die pasief doorlust als er geen voedings spanning aanwezig is en omschakellen naar actief doorlussen zodra er spanning op de gebruiker staat.
      Hou er wel rekening mee dat je dus maximaal 32 gebruikers op je DMX lijn zet, en alles netjes afsluit met een terminator.
      En de kans dat je opzoek moet naar een kniptang om een afsluitweerstand in je dimmer door te knippen is net zo groot als het winnen van 1 miljoen in de staatsloterij.
      techniekmoderator fora J&H Licht en Geluid

Comment

• Carl
        • Nov 2000
        • 907

Als een toestel alleen een ingangsconnector heeft, zou het eigenlijk 100 % zeker moeten zijn dat er een terminator in zit!
        Hoe wou je anders termineren? Met een T plugje zoals bij 10base2 zeker?
        Helaas zijn er mensen, en ook fabrikanten die beweren dat een terminator niet nodig is....

Comment

• FiëstaLj
          • Oct 2000
          • 2068

We krijgen nu toch niet weer de "terminate or not to terminate" discussie he ??
          Hockeysletten JA! BrEeZaHs NEE!

Comment

Working...