Belichting feesttent??

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Lazy
    • Sep 2003
    • 294

Belichting feesttent??

Heeft er iemand ervaring met verlichting voor een feesttent? Ik bedoel hierbij niet het licht voor het podium maar het licht voor de zaal zeg maar. De organisatie wil een totaalplaatje dus ook incl. de verlichting voor de barren enzo...

Iemand een idee hoe ik het aan kan pakken? Het is een zeiltent van 36x20 meter. Het schijnt er gigantisch donker te zijn binnenin de tent. Ik zat zelf te denken aan noodverlichting enzo maar ook om gewoon een statief/statieven met dmx fourbarretjes erop achter de barren neer te zetten om de bar te verlichten.

Een ander idee is van die prikkabels maar ik heb zo'n sch#rfthekel aan die dingen dus los het liever op een andere manier op.
  • jurjen_barel
    • Jun 2003
    • 3148

Ik denk dat je gewoon een carré moet neerzetten boven de dansevloer met een aantal fourbars naar het midden en natuurlijk wat effectjes (mushrooms, scanners, mh's, etc. laat je fantasie de vrije loop)

Aan de buitenkant van het carré kun je een paar parretjes of zo naar de bar schijnen, maar niet meelopen met de chase (wordt wel op prijs gesteld [])

Alles is uiteraard afhankelijk van hoe groot de dansvloer is, de bar, hoeveel spullen je hebt en er evt. bijgehuurd kunnen worden.

Veel succes ermee!

Comment

• Lazy
      • Sep 2003
      • 294

dan wordt het wel een grote carre... En ik bouw bij een KPJ feest liever geen carre in de zaal. Volgensmij mag er niet gevlogen worden in die tenten dus dat valt ook al af!!

Comment

• Rudy Vorstenbosch
        • Jun 2001
        • 1429

Hey Pieter,

T4'tjes verdeelt over de zijkanten is ideaal.
        En dan naar boven richten (zeil aanlichten....)
        Mooi waaiertje maken...
        Voordeel is dat het niet storend is, en dat je meer efficientie hebt van het indirecte licht dan dat je elke spot gebruikt om een bepaald deel te belichten...
        (voorbeeld: Blairconcours - Willem II Stadion)

SuCCeS..

Comment

• kokkie
          • Nov 2003
          • 1166

4barren zeker bij 500 of 300 watt indirect op een donker tentzeil (want dat zijn de meeste circustenten volgens mij) lijkt me niet echt een goed idee. Met 1kW parren gaat dat al iets beter. Ik zou toch gaan voor een trussje inhangen of zo. Er wordt zo vaak gevlogen in tenten, ook al wordt er door leveranciers niet altijd even duidelijk aangegeven hoeveel erin mag.
          Is er echt dansvloer licht gewenst of is het puur sfeerlicht?
          Je zou bijvoorbeeld je 4barretjes rechtstreeks in de tentpalen kunnen knopen. Meestal zijn het toch truss-achtige palen waar je haak perfect omheen past. De buitenring lijkt me bij bandjes het belangrijkste om uit te lichten, dan blijft het middengebied lekker donker en dat wordt wel op prijs gesteld. Eventueel dansvloerlicht kan je altijd nog op statieven (al dan niet met fronttrussje) op/voor het podium zetten.
          Overleg voor de barren eens met de catering. Heel vaak zorgen ze zelf voor hun werklicht met prikkabel of van die witte plastic bollen omdat het niet voor het eerst zou zijn dat de operator van een bandje al het zaallicht uitgooid. dan is dat probleem vast opgelost.
          Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

Comment

• Jasper-Lichtbron
            • Jun 2001
            • 2155

Als het niet mag mag het niet, maar zoek even uit of je niet een aantal takels in de nok kunt krijgen: langwerpig stukje truss boven de dansvloer / barren et voila: verlichting. Dat is nog altijd de oplossing die ik het meeste tegenkom, en in een beetje fatsoenlijke tent mag dat ook gewoon volgens de regels. In het andere geval zou ik aan weerszijden (langs de lange kant) 2 stukken truss op poten neerzetten, jammer voor het publiek maar dan kun je niet anders. Als de tent van zichzelf hoog genoeg is kun je er dan zelfs voor kiezen om daar hekken rond te zetten, mocht de organisatie het daar mee eens wezen. Kwestie van uitdokteren ism organisatie & tentenverhuur denk ik.

Comment

• AJB
              • Jul 2003
              • 2289

Mogelijk is ook om e.e.a. te gaan belichten m.b.v. striplights. Dit zijn bakken (verkijgbaar in diverse lengtes) met een heleboel kleine halogeen pitjes erin. Ongeveer 750Watt per bak (gemiddelt 1.20m) met een afstraling van bijna 90 graden(!). Normaal ideaal voor op de voorrand van een podium, maar met een kleurfilter ook best leuk voor de aanlichting van zo'n tent. Grootste voordeel; ze wegen niks (5 kilo hooguit) en ze zijn door te linken) Klein pijpje in tent knopen met scaff's zou genoeg zijn (mits netjes gesafed e.d.)

suc6 !
              If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
              ------------------------------------------------
              Arvid Buit
              Creative-Director / Artist-Manager

Comment

• emillio
                • Jan 2004
                • 54

Zoals je zelf al aankaart, noodverlichting, ga er maar vanuit dat er weer een ijverige brandweerman komt kijken.
                je zal sowieso uitgangen met noodverlichting moeten verlichten, en in de tent vliegend her en der transparantverlichting.
                Mocht je interesse hebben weet nog wel een bedrijf die complete sets verhuurt speciaal voor tentfeesten, maar meestal zal de eigen tentenbouwer het ook wel hebben.
                Meneer, wilt u de Dire Straits draaien? Dan wordt het gezellig

Comment

• Lazy
                  • Sep 2003
                  • 294

citaat:Geplaatst door AJB

Mogelijk is ook om e.e.a. te gaan belichten m.b.v. striplights. Dit zijn bakken (verkijgbaar in diverse lengtes) met een heleboel kleine halogeen pitjes erin. Ongeveer 750Watt per bak (gemiddelt 1.20m) met een afstraling van bijna 90 graden(!). Normaal ideaal voor op de voorrand van een podium, maar met een kleurfilter ook best leuk voor de aanlichting van zo'n tent. Grootste voordeel; ze wegen niks (5 kilo hooguit) en ze zijn door te linken) Klein pijpje in tent knopen met scaff's zou genoeg zijn (mits netjes gesafed e.d.)

suc6 !
                  Deze hebben we toevallig een aantal liggen van een modeshow dus die kunnen we dan wel gebruiken. Verder zal ik die tentenbouwer morgen eens bellen om te vragen of ik mag vliegen want statieven ofzo is geen optie om die middenin de zaal te zetten want het gaat er nogal lomp aantoe daaro...

Comment

• mbottens
                    • Feb 2004
                    • 743

citaat:want statieven ofzo is geen optie om die middenin de zaal te zetten want het gaat er nogal lomp aantoe daaro...
                    Je zou ook als je genoeg truss tot je beschikking hebt een groot vierkant kunnen maken 12 bij 12 meter ofzo. Deze bouw je op met 4 statieven in de hoeken en als alles hangt draai je het omhoog en vervang je de statieven door truss in combinatie met hoekstukken. Je krijgt dan in iedere hoek een trusspoot naar boven en dit is zeer degelijk en kan wel een paar duwen verdragen, en niemand zit aan je statieven te sleutelen dus het is ook een stuk veiliger. Zoals ik al zei je moet wel een beetje truss overhebben maar het lijkt dan wel professioneel. En nog een voordeel je kunt de dansvloer vanaf meerdere kanten benaderen met je licht. Maar vliegen blijft de beste optie daarna volgens mij deze.

Groeten Martin
                    Kan het niet harder?? en er kan altijd meer speelgoed (apparatuur) bij!!!!

Comment

• Lazy
                      • Sep 2003
                      • 294

citaat:Geplaatst door mbottens

citaat:want statieven ofzo is geen optie om die middenin de zaal te zetten want het gaat er nogal lomp aantoe daaro...
                      Je zou ook als je genoeg truss tot je beschikking hebt een groot vierkant kunnen maken 12 bij 12 meter ofzo. Deze bouw je op met 4 statieven in de hoeken en als alles hangt draai je het omhoog en vervang je de statieven door truss in combinatie met hoekstukken. Je krijgt dan in iedere hoek een trusspoot naar boven en dit is zeer degelijk en kan wel een paar duwen verdragen, en niemand zit aan je statieven te sleutelen dus het is ook een stuk veiliger. Zoals ik al zei je moet wel een beetje truss overhebben maar het lijkt dan wel professioneel. En nog een voordeel je kunt de dansvloer vanaf meerdere kanten benaderen met je licht. Maar vliegen blijft de beste optie daarna volgens mij deze.

Groeten Martin
                      12x12 mag niet met truss, ten minste niet die wij hebben!! Verder heb ik al wel eens een kleinere kooi gebouwd bij zo'n feest maar een echt succes is het niet om bij 2000 boeren in de tent iets neer te zetten waar ze in kunnen klimmen.

Comment

• oversound
                        • Dec 2003
                        • 218

Wat bij ons vaak word gedaan hier in het dorp met de tenten van jazz and sail op het strand> Bij de bar die vaak de gehele lengte van een kant van de tent bestrijkt staan om de zoveel meter een statief met een 4 bar par 64 eraan. en deze gericht op de bar. Dit kan als optie maar is niet handig.
                        Omdat er het gevaar bestaat dat iemand die druk achter de bar bezig is tegen de statieven aanloopt (ja afgelopen zomer twee keer gezien dat een barman een statief omver liep en de boel dus bijna op iemand donderde) en het licht komt niet van boven maar meer van achteren en ja dat zorgt voor schaduwen op de bar als er iemand van het personeel voor langs loopt. Maar dit hoeft geen probleem te zijn.
                        Turbosound met QSC PL versterking en XTA processing. Ach doet het best goed!

Comment

• rene.derksen
                          • Feb 2004
                          • 649

Op een bar kan ook leuk zijn om een stuk truss neer te zetten met overal, hoog en laag parren eraan, en dan óf richten naar de bar, óf richten naar het plafond, maar aangezien het wit is (dacht ik) lijkt me dat niet zo super, dus dan naar de bar. Vind ik opzich wel mooi, heb 1 keertje gedaan, alleen dan maar met een par [:P] Denk er wel aan mensen niet in de ogen te schijnen, maar das natuurlijk heel logisch...
                          Licht is altijd zwaar.

Comment

• SSS LJ
                            • Mar 2004
                            • 10

citaat:Geplaatst door Lazy

citaat:Geplaatst door mbottens

Groeten Martin
                            12x12 mag niet met truss, ten minste niet die wij hebben!! Verder heb ik al wel eens een kleinere kooi gebouwd bij zo'n feest maar een echt succes is het niet om bij 2000 boeren in de tent iets neer te zetten waar ze in kunnen klimmen.
                            Poten voor de zaak te ondersteunen zijn bij ons nooit een probleem geweest, zelden of nooit meegemaakt dat er volk in klimt. En dan nog, een beetje truss kan d'r zeker tegen en echt veel bewegen zal de zaak ook niet. Als je toch schrik hebt hiervoor, draai dan rond der onderste meters truss plastic die je stevig kan aantrekken, alleen oppassen dat deze niet in brand word gestoken (ook wel tof effect, maar niet aan te raden [] )
                            druk je \"Full Onn\"... en de lampjes gaan uit??

Comment

Working...