Jem ZR reeks en Martin Magnum Pro 2000

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MichelGo
    • Jun 2003
    • 5

Vergelijken van output van rookmachines:

veel mensen vergelijken de output van rookmachines aan de hand van de door producenten voorgeschreven criteria zoals het aantal kubieke meters dat de rookmachine per minuut vult.

Wat hierbij een probleem is, is dat dit nooit exact aan te geven is, bijvoorbeeld hoe ver kun je in deze ruimte nog iets zien (geen hand voor ogen +/- 20 cm of 15 meter), is dit een gesloten ruimte of is er ventilatie aanwezig.(ramen open of airco aan).

Een betere manier om de output van rookmachines met elkaar te vergelijken is aan de hand van het verbruik van de machine. Dit wordt meestal aangegeven in mililiter per minuut. (hoe meer er in gaat (vloeistof) des te meer er uit komt (rook))

Met vriendelijke groeten,

Michel Golbach
    Look Solutions

Comment

• WTT
      • Feb 2002
      • 158

citaat:Een betere manier om de output van rookmachines met elkaar te vergelijken is aan de hand van het verbruik van de machine. Dit wordt meestal aangegeven in mililiter per minuut. (hoe meer er in gaat (vloeistof) des te meer er uit komt (rook))
      Hou dan ook wel ff rekening met de dikte van je vloeistof want hoe dunner de vloeistof hoe hoger het verbruik maar niet hoe meer rook.

Mijn voorkeur gaat uit naar de zr33mkII betrouwbaar en een hoge "rook" opbrengst ten opzichte van de high end en de martin rookdoos.
      WTT rentals

Comment

• Kevin_DM
        • May 2003
        • 577

citaat:Geplaatst door WTT

Mijn voorkeur gaat uit naar de zr33mkII betrouwbaar en een hoge "rook" opbrengst ten opzichte van de high end en de martin rookdoos.
        Ik heb zowel high end F-100's als ZR33's staan, en beide, met dezelfde vloeistof, geeft de F-100 toch beduidend meer dan de ZR33.
        Grotere druk en debiet.
        --- watt ever you want ---

Comment

• DrMatiz
          • Apr 2004
          • 5

Ik heb mezelf recent zeer verdiept in allerlei soorten rookmachines. Van de goedkoopste showtec tot en met LeMaitre en Look. Een zeer belangrijk detail wat ik in deze topic nog niet gezien heb is de keuze van de rookvloeistof. Voor veel rookmachines zijn een aantal gradaties te vinden. De verschillen daartussen zijn vooral dat de rook snel of juist kangzaam oplost in de ruimte, dit kan voor het te bereiken effect zeer van belang zijn.

PS michelGo van LookSolutions, eigenlijk had je dit toch echt moeten vermelden gezien het feit dat look ook drie vloeistoffen heeft...

Matthijs
          Ve vant zemoney Lebowski

Comment

• MichelGo
            • Jun 2003
            • 5

Hallo DrMatiz,

volgens mij gaat het in deze discussie over de output (de rook) die uit de rookmachine komt en hoe je deze het beste aan kunt geven. De standtijd van de rook doet er hierbij niet toe, of dit nu 20 seconden is of 20 minuten.

Wel heb je gelijk dat er verschillende gradaties aan rookvloeistoffen zijn. De goedkopere vloeistoffen gebruiken vaak meer water en minderwaardige glycolen. Dit heeft tot gevolg dat de rook dunner en grijzer wordt, terwijl in hoogwaardige vloeistoffen vaak meer - en hoogwaardige glycolen gebruikt worden, geeft een dikke, witte rook. (lees je verbruikt bij minderwaardige vloeistoffen meer voor een gelijkwaardig effect).

Met vriendelijke groeten,

Michel Golbach
            Look Solutions

Comment

• frenzy
              • Jan 2003
              • 15

ik gebruik nu toch al bijna een jaar de Jem ZR 33 Hi-Mass in combinatie met de Pro Smoke High Density.

Meestal zet ik de timer aan met de grootste interval en laagste output + een goede ventilator ervoor. Is dan net hetezelfde resultaat als een hazer... nog nooit iemand horen klagen dat er een rookpluim zichtbaar was. En ook geen klagende muzikanten.

Op de gewenste momenten kan je nog altijd een serieuse rookpluim maken oor de output hoger te zetten voor een paar sec met de controller (dmx).

Niets dan tevreden dus
              Greetz Frenzy

Comment

• wimbru
                • Sep 2003
                • 148

Michel Golbach spreekt over het verbruik van de vloeistof, maar ik heb toch de indruk dat voor eenzelfde hoeveelheid rook men bij een Taiwanees veel meer verbruikt dan bij éne van een duur merk.

Bij Antari gebruikt men een korte buis; bij een toestel van de Effects Company die ik eens geopend heb, gebruikt men een zeer lange spiraal (ik schat 2 meter). De rook van deze laatste is zeer fijn.

Als je je hand een minuut voor de uitlaat van de Antari houdt, dan voelt die toch vettig aan; bij een dure machine met hoog rendement, heb je toch dat gevoel niet! Om maar te zwijgen van de vettigheid in onze longen na een avondje werken binnenkrijgen!

Comment

• Controller
                  • Apr 2002
                  • 745

schopje
                  Zit hier met hetzelfde issue en daarom denk ik dat een nieuw topic openen overbodig is, denkend aan de database

Ik zal even de + en - op een rijtje zetten

DOEL: Lasers

Pro 2000
                  + 700m3
                  + 9,5 liter tank
                  + 95ml /min

1600Watt
                  - Geen DMX (optioneel via interface)

* FAN nodig om dunne nevel te krijgen.

ZR 33
                  + 1000m3
                  + 9,5 liter tank
                  + 150ml /min
                  + DMX

1500Watt

* FAN nodig om dunne nevel te krijgen.

24/7 of Magnum hazer
                  + 2000m3
                  + 0.36 liter /uur
                  + DMX
                  + Geen FAN nodig zit er namelijk in
                  + 3 soorten vloeistof (indien 24/7)

900 Watt

- 2,5 liter tank
                  - naar mijn idee wat onberekenbaar mbt output. Bij een rookmachine met een fan heb je het zonaamde "pompen" van rook in de zaal

Ik heb zelf contact opgenomen met Jem en die adviseren een Hazer, de importeur in NL geeft eerder "pompen" de voorkeur en zou een ZR33 pakken met FAN.

Collega's gebruiken Pro 2000's met FAN en andere weer hazers.

Of te wel wat zouden jullie doen. Want Je ziet je kan wel navragen maar het is lastig.

Op beide neme op lange termijn dat zou kunnen, maar welke dan als 1e koop?

Antari heb ik ook overwogen, niet zo'n dure machine maar de 1500Watt of hoger laat zich niet makkelijk riggen.

Comment

• Harmen
                    • Sep 2003
                    • 379

Dwain,

de pro2k zou bij mij al op voorhand afvallen, dmx inderdaad optioneel en is net niet helemaal traploos regelbaar.
                    wat dat betreft is de zr33 al een veel betere optie.
                    24/7 hazers nemen wij zelf ook nog wel eens mee, zorg dat je een van de nieuwere versies mee krijgt. de oudere met optionele dmx willen ook nog wel eens dmx problemen geven. verder wel leuke apparaten, al blijft t een rookmachine met een fan en geen mdg of swefog..

wel altijd zorgen dat je er de juiste (Jem intelligent oid) fluid bij gebruikt. showtec (en aanverwanten) zijn niet alleen slecht voor je rookmachine, de rook zelf blijft minder lang hangen en is volgens mij ook groffer.

Comment

• Controller
                      • Apr 2002
                      • 745

Originally posted by Harmen
                      Dwain,

de pro2k zou bij mij al op voorhand afvallen, dmx inderdaad optioneel en is net niet helemaal traploos regelbaar.
                      wat dat betreft is de zr33 al een veel betere optie.
                      24/7 hazers nemen wij zelf ook nog wel eens mee, zorg dat je een van de nieuwere versies mee krijgt. de oudere met optionele dmx willen ook nog wel eens dmx problemen geven. verder wel leuke apparaten, al blijft t een rookmachine met een fan en geen mdg of swefog..

wel altijd zorgen dat je er de juiste (Jem intelligent oid) fluid bij gebruikt. showtec (en aanverwanten) zijn niet alleen slecht voor je rookmachine, de rook zelf blijft minder lang hangen en is volgens mij ook groffer.
                      JEM fluid wordt het zoiezo, die blijft simpelweg beter hangen.

De concerns mbt pro2000 heb ik ook. Maar blijft over ZR33 of hazer.

Comment

• Harmen
                        • Sep 2003
                        • 379

dat's mooi..

is het veel openlucht/huge venue's?
                        dan gaat een zr33 gewoon meer punch hebben. eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat ik ze vaak allebei mee nemen, een 24/7 ergens achterop t podium een paar procent open en een pro2k voor de accentjes.

maar een 24/7 kan op een gegeven moment hele grote zaaltjes niet meer bijbenen, dan wordt een zr33 interessanter.
                        tot die tijd? denk dat een 24/7 net wat handiger is, je fan ook regelbaar en net wat subtieler..

just my two cents..

Comment

• sjoerd
                          • Apr 2004
                          • 341

wat ik in dit topic nog mis is druk waarmee de rookmachines de rook de ruimte in blazen. we hebben eens een martin machine gehad (nu dus ook jem) en die gaf wel een dikke rookwolk maar kwam helemaal niet ver de zaal in tov de oorspronkelijke JEM machines. omdat we nooit een ventilator gebruiken maakt dit veel uit in het gebruik.

Comment

• Controller
                            • Apr 2002
                            • 745

Ik bestel morgen een ZR33 met wat cans vloeistof erbij.

Binnekort komt er nog een Sahara of smoke factory of dergelijke fan bij. iemand nog adressen voor die dingen, waar ze ook nog betaalbaar zijn.

Comment

• Controller
                              • Apr 2002
                              • 745

Zo vandaag de ZR33 opgehaald en net even uitgeprobeerd.

Conclusie:
                              + zeer zacht met spuiten
                              + mooie dichte witte rook
                              + enorme output indien nodig

Enigste nadeeltje is 28kg dat is dan met de tank aan boord.

Maar ben er uiterst tevreden mee

Comment

• LJ_jacob
                                • Aug 2003
                                • 293

De ZR33 kan toch ook langer spuiten dan de pro2k?
                                Ik heb vaak een pro2k mee op discoo's en daar werkt ie prima voor. Het is echt een (bijna) onverwoestbare bak (regen, zand, er-op-dansen, vallen, nix sloopt m). ZR33 heb ik niet zo veel ervaring mee, maar ik kan alleen van de pro2000 zeggen dat er veel (te) erg dichte rook uit komt en dat ie nog weleens wil gaan lekken, helemaal bij veelvuldig on-the-road gebruik.

Pro2k in combinatie met een universal FX fan is echt HEEL gaaf, ik heb er wel een foto van voor de geïntereseerden, maar dat is even goed zoeken.
                                mijn auto rijdt 1 op stoplicht

Comment

Working...