Martin scan 812 of 218?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Stefke
    • Sep 2003
    • 259

Martin scan 812 of 218?

Hello,

Enkele dagen geleden lanceerde ik een topic, dat ik scans wilde voor m'n drive in.

De keuze is ondertussen als iets gelimiteerd en ondertussen moet ik een keuze maken tussen 2 type's Martin Roboscan.

De 812 met 150 Hti Lamp
    of
    De volgens mij wat oudere 218 met 200MSD lamp

Graag een beetje interactie over deze modellen.

dank

Stefke
    ah zo dan
  • frankv1234
    • Nov 2003
    • 33

Als je moet kiezen tussen 812's en 218's
    dan zou ik kiezen voor de 218. Iets meer licht
    meer kleuren en gobo's. EN EEN DIMMER. de 812
    heeft geen dimmer maar kan dit enkel via zwart van
    het kleuren- en gobowiel.

Let wel goed op bij je aanschaf, er zijn nog een
    hele hoop 218 op de markt die niet op dmx protocol
    werken maar enkel op martin !!
    De 812 kan altijd op dmx

suc6 ermee

groetjes Frank

Comment

• Kevin_DM
      • May 2003
      • 577

en martin heeft wel een omvormer DMX -> martin protocol uitgebracht (martin interface).
      --- watt ever you want ---

Comment

• Den Berte
        • Apr 2003
        • 147

maar als je een fase twister gebruikt op het martin protocol dan kom je toch op dmx uit of niet?

Comment

• Kevin_DM
          • May 2003
          • 577

Nee. martin heeft 3 "standaards" ontwikkeld voor hun intelligent, nl:
          * martin protocol (met interface naar DMX)
          * omgekeerde DMX (met fasedraaier naar DMX)
          * en de laatste jaren, uiteindelijk toch, DMX

Comment

• djbirdie
            • Oct 2002
            • 509

Nadeel van die omvormer is dat er 2 DMX-signalen lopen en je goed moet opletten welke je nodig hebt...
            grtz, Niels

Het is de kunst om van geluidsoverlast een buurtfeest te maken!

Comment

• Kevin_DM
              • May 2003
              • 577

gewoon inpluggen, werkt het niet, dan switch je de 2 om....

Comment

• Stefke
                • Sep 2003
                • 259

Wel de 218's blijken idd een oudere uitvoring die enkel Martinprotocol herkennen. er zit wel een Martin PC sturing bij, dus in den beginnen geen probleem.

De dimmer functie lijkt mij een bruikbare feature, maar loopt de dimming via shutter? of is er een degelijke dimfunctie?

Enkel de kabels zijn niet inbegrepen, ik veronderstel dat ik met 3-pin xlr kan werken?

Nog pro en contra's op beide modellen? Prijzen zijn gelijk voor beide sets, mag normaal een 218 niet wat goedkoper dan een 812?
                ah zo dan

Comment

• djdarno
                  • Dec 2002
                  • 75

citaat:Wel de 218's blijken idd een oudere uitvoring die enkel Martinprotocol herkennen. er zit wel een Martin PC sturing bij, dus in den beginnen geen probleem.
                  We praten hierover de 3032??? Let wel op dat de kaart op Isa basis is. Wat nou als de PC kapot gaat [?] probeer nu nog maar een PC te krijgen met een Isa slot [B)]

citaate dimmer functie lijkt mij een bruikbare feature, maar loopt de dimming via shutter? of is er een degelijke dimfunctie?
                  Dimmer en shutter zijn gescheiden van elkaar.

citaat:Enkel de kabels zijn niet inbegrepen, ik veronderstel dat ik met 3-pin xlr kan werken?
                  Ja dat kan gewoon standard DMX kabels gebruiken

Even een advies:

Wat wil je in de toekomst! de 218 zijn leuk maar altijd aan het Martin protocol gebonde en wordt nagenoeg niet meer ondersteund. Je blijft dan klooien met 2 data lijnen (martin + DMX) De 812 daarintegen werken op DMX is dus altijd toe te passen met de huidige lichtcontrollers. 1 Datakabel waar je alle DMX spots aan kan hangen. Denk dus goed na, voor je de scans koopt, wat je zelf het makkelijkst vind..

Succes

Comment

• Roeltej
                    • May 2001
                    • 761

pc met isa zijn nog overal te krijgen, nieuw niet meer, maar marktplaats staat vol met die dingen.
                    Vitality Show

Comment

• Stefke
                      • Sep 2003
                      • 259

DJDarno

citaat:Je blijft dan klooien met 2 data lijnen (martin + DMX)
                      Wat bedoel je hiermee? Dat ik de scans dan niet kan aansturen met dezelfde tafel als de DMX-par's en andere effecten?

Dat is op zich niet zo'n probleem. Ik ben nogal huiverig om alle licht op 1 sturing te zetten. Als de tafel dan om een of andere reden niet meer werkt(crasht, reset of waterschade door dronken klojo), heb je toch nog altijd scans en natuurlijk omgekeerd als de pc crasht, heb ik nog par en effecten.

Ik kan later nog altijd de dmx omvormer aanschaffen om alles op dmx-sturing te hebben.

Maar toch zeker bedankt voor de info, dat Isa slot wist ik niet, moet ik dus idd rekening mee houden, of nu al 2de hands pc'tje in reserve aanschaffen.

Morgen ga ik de 218's testen, ben eens benieuwd. Wat mag eigenlijk zo'n ding nog kosten? Zou gaan om MKI versie.
                      ah zo dan

Comment

• djbirdie
                        • Oct 2002
                        • 509

Hiermee wordt bedoeld dat je na de DMX-omvormer 2 kabels hebt lopen, een met DMX, een met Martin protocol. Ze kunnen dan wel met de zelfde tafel worden aan gestuurd.

Als je een PC gebruikt om ze aan te sturen heb je dus ook 2 signalen lopen, ook nog gewoon DMX-signaal vanaf je lichttafel.
                        grtz, Niels

Het is de kunst om van geluidsoverlast een buurtfeest te maken!

Comment

• Stefke
                          • Sep 2003
                          • 259

Test met 218 scans is achter de rug.

Lichtopbrengst was wel wat ik in gedachten had. enkel de trage spiegelbewegingen gingen duidelijk in stappen en niet echt "smooth" zoals ik zoek in een scan. snelle pan -tilt bewegingen maakten een ongeloofelijke herrie!

Of verwacht ik nu teveel? ga ik hetzelfde zien met een 812 scan, of zijn deze stappenmotoren als iets meer micro?
                          ah zo dan

Comment

• Staaf
                            • Feb 2003
                            • 398

Heb zelf de 518 gehad; welke op de 218 geënt is en ik heb zelf nooit last gehad van haperende spiegelbewegingen. Ligt dit niet aan je lichtsturing?
                            Ik heb wel geen ervaring met de eerste versie van de 218. Mss ligt het daaraan.
                            De 812 zal naar mijn idee zeker niet beter zijn aan gezien deze technisch ondergeschikt is aan de 218.
                            Nobody is a virgin; life fucks us all!

Comment

• Kevin_DM
                              • May 2003
                              • 577

citaat:Geplaatst door Stefke

Test met 218 scans is achter de rug.

Lichtopbrengst was wel wat ik in gedachten had. enkel de trage spiegelbewegingen gingen duidelijk in stappen en niet echt "smooth" zoals ik zoek in een scan. snelle pan -tilt bewegingen maakten een ongeloofelijke herrie!

Of verwacht ik nu teveel? ga ik hetzelfde zien met een 812 scan, of zijn deze stappenmotoren als iets meer micro?

Als je DMX-> martin interface gebruikt moet je de speed (ch 7) mee aanpassen met je pan/tilt bewegingen. Zo kan je wel mooie, vloeiende bewegingen zonder trillen krijgen (hoe trager de beweging, hoe hoger je "speed"waarde moet ingeven).

Comment

Working...