exploderende Mac 1200

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jasper-Lichtbron
    • Jun 2001
    • 2155

Uhh misschien een beetje lomp, maar dit wist ik helemaal niet. Dus de msd 250 lampen die in onze scans zitten (Martin 518) geven straks aan dat ze geen zin meer hebben door te ontploffen en iets te beschadigen?
    Zo ja; hoe weet je dan dat je ze moet vervangen? Ik weet dat er een aantal tussenzitten die aardig wat in kleur / opbrengst verschoten zijn in vergelijk met de rest; rede tot vervangen?? Moet die dingen binnenkort toch weer eens een goeie revisie gaan geven, dus als ik dan vervelende knallen kan voorkomen steek ik er meteen wat nieuwe lampen in.

Comment

• Kevin_DM
      • May 2003
      • 577

Als ze van kleur gaan veranderen (dus meestal niet echt wit meer zijn, maar geel beginnen worden, of grauw-wit) dan is het idd moment om ze te vervangen.
      Lampen die ontploffen denk ik dat meer te maken heeft met "pech gehad" dan met slijtage, ik heb al evengoed nieuwe lampen gehad die het begeven dan oude, versleten.
      --- watt ever you want ---

Comment

• Jasper-Lichtbron
        • Jun 2001
        • 2155

Is het normaal dat zo'n ding ontploft, of gaan ze na een tijdje ook gewoon niet meer aan; zoals normale lampen als ze stuk zijn?

Comment

• test12
          • Jan 2003
          • 901

Dat ze exploderen is een uitzondering, het kan maar komt niet vaak voor. En slijtage is inderdaad duidelijk te zien aan de lichtopbrengst.
          Misschien als de lamp niet schoon is (aangeraakt met de fingers)dat de kans op exploderen groter is?

m.v.g. Herman

Comment

• Kevin_DM
            • May 2003
            • 577

Normaal gaat een gasontladingslamp altijd aan (tenzij er natuurlijk een contactje of zo stuk is). Ik heb toch nog nooit gasontladingslampen gehad die door slijtage niet meer aan gingen.

Comment

• Rock On
              • Jan 2004
              • 250

Ikke wel, maar dat komt misschien omdat het goeiekope Sylvana BA250/2 prullen waren. Trouwens, ze zijn het nog steeds, want verder voldoen die prima.
              "I do know everything, just not all at once. It's a virtual memory problem."

Comment

• Rudy Vorstenbosch
                • Jun 2001
                • 1429

citaat:Normaal gaat een gasontladingslamp altijd aan (tenzij er natuurlijk een contactje of zo stuk is). Ik heb toch nog nooit gasontladingslampen gehad die door slijtage niet meer aan gingen.
                Hey Kevin,

Dan wil ik dat je bij ons komt werken, en de movings onder jouw hoede neemt, dan verdien jij jezelf waarschijnlijk terug...

Er is natuurlijk een ontzettend groot verschil in de versillende modellen van de diversen merken.

Sylvania, Osram, Philips, General Electric, Showtec, terontix, ushio, .......

Overigens een tip voor de "geld besparende" personages onder ons, laat die Showtec Lampen voor wat ze zijn en begin er niet aan.

42 stuks MSD250II waarvan er 31 stuks de 50 uur niet eens haalde en 3 stuks die "het licht" nooit hebben mogen zien...

Iemand benieuwd wat er met de overige 8 lampjes gebeurd is?

Comment

• Kevin_DM
                  • May 2003
                  • 577

Da's dus al t zelfde dan met die chinese lightbatten halogeen lampjes. Op de 100 stuks 21 die al niet branden bij aankoop... .
                  Ik heb in al m'n moving heads osram of sylvania steken, en heb d'r natuurlijk al gehad die ontploffen, maar nog nooit lampen die niet aansteken.

Comment

• Gerrit Hurkens
                    • Dec 2000
                    • 252

In MSD 250 lampen (MAC 250) zit toch een soort metalen dopje dat als ventiel dienst doet? Ik heb nl al eens een lamp gehad die over ziojn uurtjes was en waarvan het dopje er op een gegeven moment afvloog zodat het glas niet spatte.......... Of zag ik dat verkeerd?
                    \"Oeeeeeeehhh, what does this button doooooooo??????\"

Comment

• R. den Ridder
                      • Sep 2000
                      • 1500

met sylvania al wat mindere ervaringen gehad, spingen makkelijker als osram, en als je een uur voor aanvang een mac500 mag gaan stofzuigen vanuit een genie wordt je daar niet blij van..prijsverschil is dan toch de osram waard, betere levensduur en die stopt er dus gewoon mee als je hem vergeet te vervangen, in plaats van boem te zeggen.

Comment

• Martin Hoogeind
                        • Sep 2003
                        • 60

Even terug naar de MAC 1200. Ik zou dat ding NIET en NOOIT kopen, het is een vreselijk zwaar apparaat wat niks, maar dan ook helemaal NIKS kan. Het gobo-wiel is uitgerust met open gat, nog eens 7 open gaten, in steeds kleiner wordende grootte omdat er geen Iris in zit (echt waar!), gobo's wisselen kan niet = een vast stukie metaal!. De kleurenglaasjes zijn HEEL fragiel, en bijna niet meer te krijgen. Daarnaast komt er bijna geen licht meer uit, en als je hem aanzet dan ratelt de ballast je tegemoet met een niet te missen RRRRRRRRRRRRRR. Niet van schrikken is normaal bij die dingen! Heb er zelf ook eens naar gekregen, maar toen de Mrtin importeur persoonlijk zelf zij, jongen dat moet je echt niet doen, was ik overtuigd, ik hoop dat ik nog niet te laat ben, maar NIET DOEN!!!!

Comment

• DidierB
                          • May 2003
                          • 337

De belangrijkste slechte eigenschap van de mac 1200 is de slechte koeling. Het is hoofdzakelijk de ballast die hiervan nadelen ondervindt: sommige gebruikers hebben dit opgelost door de ballast extern te monteren, maar dit is handigheidshalve enkel haalbaar wanneer het toestel in een vaste installatie hangt. Als ik me niet vergis werd dit gedaan in Zillion vroeger, en dan nog stond het display van 70% van de toestellen de hele avond te knipperen.

De negatieve eigenschappen die Martin hier boven mij opsomt zijn zeker ook juist. Wat wel mooi is, is de vijf-voudige prisma, en de openingshoek. Lichtoutput valt al bij al nog wel mee vind ik persoonlijk, al valt dat natuurlijk in het niets tegenover een mac 2000. Ze bewegen ook enorm traag, wat toch wel een slechte eigenschap is tegenover de huidige moving heads, en stil kan je ze zeker niet noemen. En het display staat op een slecht gekozen plaats.

Mijn advies aan jou: voor 1600€ kan je zeker een occasie mac 500 vinden, zeker nu de 550 uitkomt. Ga liever voor iets minder goede toestellen, dan voor meer minder goede toestellen.

Groeten,

Didier Beghin
                          Ampli bvba

Comment

• olvaar_be
                            • Mar 2004
                            • 64

Heb al afgezien van de koop ...
                            Allee, ik heb em 150 euro per lamp geboden (de prijs van een 2de hands flightcase)

Der Deutscher waar ein bischen beledigt denk ik .. hi hi []

edit door modje: vraag en aanbod is niet een forum functie! betreffende alinea verwijderd.
                            Surf eens naar mijne website.

Comment

• jelle_janssens
                              • Apr 2003
                              • 35

geachte,

mijn ervaringen met Mac1200:
                              1) vallende kappen
                              2) onmogelijk te herstellen shutters
                              3) zwaar zoemend geluid komende van de ballast (hier heb ik nog steeds geen verklaring voor)
                              4) aandrijfriem (tilt beweging) die al eens van de riemschijf durft afschuiven (raar aangezien zowel riem en riemschijf gegroefd zijn en stevig zijn aangespannen)
                              5) niet echt onderhoudvriendelijk (tja, welk toestel wel???)

enig voordeel: er komt be*** een serieuze patat licht uit!!!!

persoonlijke mening: even verderzoeken naar een ander toestel.

Jelle
                              ik was begonnen bij belichting, maar ik ga eindigen met postzegels.

Comment

• jelle_janssens
                                • Apr 2003
                                • 35

btw,

een oh zo grote man in de sector heeft mij eens verteld dat ontladingslampen weldegelijk kunnen exploderen, ter voorkoming van dit probleem moet je gewoon de lamp vervangen na de aangeduide levensduur (branduren van de lamp), maar dat wist u al wel zeker.

Jelle
                                ik was begonnen bij belichting, maar ik ga eindigen met postzegels.

Comment

Working...