hulp gevraagd lichtaansturing

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jasper-Lichtbron
    • Jun 2001
    • 2155

Ik ga voor Wietse z'n idee... als je een beetje leuke knutselaar vind kan dit best door het zelf te maken. Een "koopoplossing" zal in 99% van de gevallen teveel kunnen (waar je dus ook teveel voor betaald). En een PC kan het helemaal random, en kan ook voor een automatische pre-heat zorgen, zeker 2 kanalen afwisselend aan/uit is echt niet moeilijk.

Comment

• Thomaz
      • Feb 2004
      • 61

Misschien eens polsen op het "techniek" forum, da's meer gericht naar zelfbouw. Ik zou in elk geval kiezen voor eenvoudige zelfbouw (ga de soldeerbout al maar terug zoeken). Goedkoper kan niet. Een PLC vind ik voor deze toepassing nogal "uit de kluiten gewassen", da's echt voor de liefhebbers.

Ook piekstromen beperken kan met "soft start" schakelingetjes.

Kijk bijvoorbeeld bij Velleman (www.velleman.be) eens naar hun kit K8015. Die kan random schakelen. Zet achter deze een wissel-relais dat het vermogen aankan, dat afwisselend de ene in- en de andere uitschakelt. Dan heb je natuurlijk geen pre-heat of dimcurve, maar bvb. bouwlampen kunnen meestal wel wat hebben en zijn niet zo duur. Voor het inschakelen bij schemering zullen ze ook wel een kitje hebben.

Of, als het niet helemaal random moet zijn, misschien een LM400 die met een tijdschakelaar aan en uit gezet wordt. Hoewel ik vrees dat de standaard versie dit vermogen niet aankan (ik werk nooit met dat klein spul). Tegenwoordig bestaan ze ook wel met DMX.

ps. het lijkt mij dat als hier om een oplossing gevraagd wordt, iedereen zo naar de grote middelen grijpt, terwijl dat meestal helemaal niet nodig is...

Thomaz.
      \"Be strict when sending and tolerant when receiving.\"
      RFC 1958 - Architectural Principles of the Internet - section 3.9

Comment

• tomv
        • Jun 2003
        • 331

pre-heat is dat niet maken door grote weerstand over contacten relais te zetten?
        Zo vloeit er altijd kleine stroom door de lamp en bij schakelen van de relais sluit je die weerstand gewoon kort.

Maar ik zou opteren voor triac's, geen bewegende delen, geen lawaai.
        En is makelijk aanstuurbaar en opto tertussen en tis gebakken.

Ik vindt het persoonlijk ook een beetje zot om daarvoor dimpacks en sturing te gaan kopen.

Succes
        Tom

Comment

• Thomaz
          • Feb 2004
          • 61

citaat:Geplaatst door tomv

Maar ik zou opteren voor triac's, geen bewegende delen, geen lawaai.
          En is makelijk aanstuurbaar en opto tertussen en tis gebakken.
          Ook waar, maar dan best met een ontstoringsnetwerkje erbij, je weet maar nooit.

Thomaz

Comment

• ronny
            • Dec 2002
            • 2138

citaatre-heat is dat niet maken door grote weerstand over contacten relais te zetten?
            Zo vloeit er altijd kleine stroom door de lamp en bij schakelen van de relais sluit je die weerstand gewoon kort.
            zou zeker wel werken, alleen dat wordt een serieuze weerstand en dito relais. Het wordt er niet goedkoper op daarmee. Overigens zit je met dat geschakel enzovoorts.

Een triac is een prima oplossing daarvoor. Met een optocoupler erbij heb je ook nog eens een mooie scheiding van sturing en vermogen elektronica.

De ontstoring is eenvoudig te realiseren met een spoel.

Velleman heeft trouwens een triac kaartje als ik me niet vergis, maar of die deze vermogens aankunnen?

mvg
            ronny
            niet zagen, gewoon doen!

Comment

• daanooms
              • Feb 2004
              • 37

Heeft iemand specifiek een goed idee voor het snel in en uit faden (1 -100 %)?

De rest "random schakelen" schijnt eenvoudig te maken zijn.

Comment

• Gerrit Hurkens
                • Dec 2000
                • 252

Is het niet handiger om een 6 kanaals dimpackje + goedkope lichtcontroller ervoor in te zetten? Het enige dat je hoeft toe doen is een chase te maken met verschillende stappen. Beetje variatie. Zoals je al gezegd hebt, lopen de mensen er langs. Weinig kans dus dat ze 10 minuten blijven staan, zodat ze binnen 20 minuten hetzelfde zien.

Een lichtcontroller is ook makkelijk weer om te programmeren of te voorzien van meerdere chases, zodat er gewisseld kan worden. Let er wel voor op, dat je lichtcontroller de chase automatisch start wanneer de stroom aangeschakeld wordt.
                \"Oeeeeeeehhh, what does this button doooooooo??????\"

Comment

• daanooms
                  • Feb 2004
                  • 37

het wordt de cds lanbox met 2 dimmer/switchpacks.

Comment

• Thomaz
                    • Feb 2004
                    • 61

Persoonlijke noot: mijns inziens is dit serieuze "overkill", maar ik kan mij vergissen.

Thomaz

Comment

• Gast1401081
                      • Mar 2001
                      • 7999

je kunt alle kanten op, een easy van moeller ligt hier nog wel, evenals een siemens logo, en een telemecano, en etc..
                      maar ook een dmx-generator kan zijn diensten doen.

verder : ga je met halogeen/bouwspots werken, of met 2kw'ers, paren, oid ? je zou gewoon een relais-sturing kunnen toepassen, maar ook dimmers zijn mogelijk. Verder zijn zaken als lichtopbrengst en onderhoud natuurlijk een bepalende factor.

Kortom: lijkt me een leuk project.

Comment

• daanooms
                        • Feb 2004
                        • 37

Zoals ik het nu zie ga ik werken met 150 Watt bouwlampen. De ene serie (20 stuks) wordt soort van wit (natural light) halogeen. De andere serie (20 stuks) wordt iets geler licht waarvoor ik rood glas ga plaatsen, aangestuurd door cds landbox, externe klok, twee dimmerpacks.

Nu ben ik nog bezig met het dak te vervangen en het aftimmeren. ik denk nog zeker een week werk. Dan kan ik wat gaan experimenteren met het licht.

Comment

• Gerrit Hurkens
                          • Dec 2000
                          • 252

Dan wens ik je bij deze veel succes en laat ons even weten waar hij staat. Kan ik er eens langslopen (woon in Almelo, dus niet zo ver weg)
                          \"Oeeeeeeehhh, what does this button doooooooo??????\"

Comment

• daanooms
                            • Feb 2004
                            • 37

zodra het werk klaar is zal ik wat foto's posten en de locatie geven.

Comment

Working...