Futurelight sc330 probleempje ?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Mr Dj
    • Jan 2002
    • 836

Futurelight sc330 probleempje ?

hoi,

Ik heb sinds kort een aantal van deze scans gekocht. Nou had ik ze een paar dagen terug voor het eerst mee op klus om ze eens goed te testen. Nou viel het me op dat er zo nu en dan toch errors voorkomen. Vooral gobo-errors, en af ten toe een kleuren-error. Verder niets.
    Is dit gewoon een kwaal waar ik mee moet leren leven, is het te verhelpen (wat zou de oorzaak kunnen zijn). Ik gebruik er maximaal 10 op 1 controller. namelijk de Jb systems 1612 Scanmaster. Kan het aan de goedkope controller liggen ?

heeft er iemand suggesties ??, of ervaringen met deze scans ?
    Maar ik heb Denon (en hoe)
  • Controller
    • Apr 2002
    • 745

het kan zijn dat je problemen hebt met je DMX signaal, heb je een afsluiter op de lijn zitten?
    heb je (als het mogelijk is) meerdere scans getest en hadden die hetzelfde euvel?

Comment

• Kevin_DM
      • May 2003
      • 577

sensors laten afregelen, nakijken....
      --- watt ever you want ---

Comment

• ronny
        • Dec 2002
        • 2138

een kameraad/collega van me heeft een tijdje geleden ook futurelight scans gekocht. thuis even getest en na een half uurtje bollen had een scan het al opgegeven. na even zoeken bleef een draadje al los zijn gekomen van de ventilator. scan was te warm geworden en in beveiliging gegaan.

Wat ik ermee wil zeggen is: controleer eens op simpele dingen, want die worden niet zo goed afgewerkt blijkbaar. Je zou ook eventueel als dat mogelijk is, de software eens kunnen updaten van de scan.

mvg
        ronny
        niet zagen, gewoon doen!

Comment

• djdarno
          • Dec 2002
          • 75

lijkt mij een sensor probleem van het kleuren en gobowiel. Kijk ff wat de wielen doen tijdens een reset....

Succes

Comment

• Mr Dj
            • Jan 2002
            • 836

Ik heb geen afsluiter op de lijn zitten. Zoveel weet ik nog niet van intelligent licht...hoe kan ik een afsluiter maken, of is het een speciaal kastje ofzo ?

Ik heb ook wel eens showtec twisters op die controller gehad (jah ook weer bugetspul), deze vonden het wel eens leuk om helemaal nergens meer op te reageren, dus ook resetten. Meerdere scans hebben de errors gehad, maar heb nog niet precies bijgehouden of het ook steeds dezelfde zijn. volgens mij niet echt.

Ik heb ook een aantal scans al een complete schoonmaakbeurt gegeven maar heb eigenlijk geen speciale aandacht aan de sensoren gegeven. Leken me gewoon magneetjes die langs een sensor gaan (sensor ziet eruit als een transistor kan dat ? ). Maargoed hoe kan ik deze afregelen ? evt vervangen misschien ?

verder zijn er geen losse contacten ed in de scans. dit is een ding dat ik zeker weet, en bij het resetten (aan/uit zetten) draaien de wielen een keer rond, en stoppen dan op de "gesloten" kant.

misschien dat jullie nu iets meer weten.
            Maar ik heb Denon (en hoe)

Comment

• Kevin_DM
              • May 2003
              • 577

Weerstandje van 120 ohm gesoldeerd tussen pin 2 en 3 van XLR en die op de uitgangen (link) van je laatste scan steken.

Als je d'r niet veel van kent, en het zijn de sensors (waar het me wel op lijkt, zeker als het telkens color en gobowiel is), beter toestellen even binnen doen en laten afstellen.

Comment

• Lex
                • Jan 2004
                • 16

De futurelight scans werken allemaal met zogenaamde hall_sensors om te controleren of de gobo wielen kleuren wielen enz op hun eindpunt staan daarvoor zit er een magneetje op het desbetrefende wiel het komt wel eens voor dat dit sensortje te ver van dat magneetje staat en dan ziet hij hem niet meer hier wordt echter alleen naar gekeken bij het resetten en als het wiel stroeft tijdens gebruik wordt dit niet meer gecorrigeerd dus dat houdt in dat alles vrij moet lopen nergens tegenaan mag komen en dat je de wielen zeer makkelijk moet kunnen draaien als de scan uit staat.
                Dan zou het nog kunnen zij dat je stappen motor defect is dit kan je controleren als de scan aanstaat na het resetten moet je het wiel met de hand verder proberen te duwen dit gaat maar je zal weerstand voelen en telkens een stap van de stappenmotor verder kunnen draaien merk je hier iets vreemds meet de twee wikkelingen van de motor controleer de kabel en als laatste kan je het motor IC nong vervangen.
                meer zit er niet in dus dit is alles wat je kan proberen.

Comment

• Gerrit Hurkens
                  • Dec 2000
                  • 252

Ik weet niet hoe Futurelight scans omgaan met reset detecties. Ik weet b.v. Dat Coeff performance 1200 scans bij een foute reset, gewoon functioneren. Alleen staat dan het desbetreffende effect "scheef".

Nou hoor ik mensen denken: "Wat doet een scan tijdens een reset?"
                  Nou, daar gaat ie (correct me if i'm wrong):

Wanneer een reset commando gegeven wordt, probeert de scan zogenaamde nul-posities te vinden van elk onderdeel (pan/tilt gobo color effecten etc.)

Er zijn verschillende manieren waarop een scan dat doet:

> Gewoon domweg het effect doordraaien totdat het eindpunt bereikt is (Focussen doen dat nogal eens)
                  > Het effect blijft doordraaien totdat een palletje een schakelaar (maakcontact) aantikt.
                  > Het effect blijft doordraaien totdat een mangeetje langs een sensor komt.

Als de scan deze nulwaardes heeft gevonden, dan weet ie precies hoever het effect kan draaien (Deze afstanden zijn al voorgeprogrammeerd!!!!).

Mocht het effect om 1 of andere reden na de reset uit zijn positie zijn gebracht, zonder dat er een commando voor is gegeven, dan zal dat effect dus "scheef draaien" oftwel (gevolg, halve kleuren/gobos etc). Sommige scans hebben hier een beveiliging voor. Meestal is dat beperkt tot de Pan/tilt. Een Mac controleert Continu de positie en vergelijkt dat met de positie die de DMX waarde aangeeft.

Je kan dus een aantal zaken controleren:

Controleer het reset-gedrag (DjDARNO)
                  Controleer de sensoren. (LEX)
                  Controleer op blokkades van het effect(Lex)

De kan ook de bedrading even langs lopen, stekkertjes iets aandrukken etc. Dit is relatief simpel te doen. Het vereist een klein beetje technisch inzicht.

\"Oeeeeeeehhh, what does this button doooooooo??????\"

Comment

• Kevin_DM
                    • May 2003
                    • 577

En ik dacht dat meeste MH's gebruik maakten van zgn lichtsensors die hun nulpositie hiermee bepalen.

Comment

Working...