Kleuren vertaling

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Virtual Theater Student
    • Feb 2004
    • 1

Kleuren vertaling

Hallo allemaal!

Wij zijn een groep studenten van de HVU. We zijn met een project bezig waar we een real time virtual stage moeten bouwen. We zijn nog druk aan het onderzoeken, en hebben al veel aan dit forum gehad! Nu had ik nog een vraag: Er zijn kleurcodes voor de verschillende kleuren (100; spring yellow, 158; deep orange, 164; flame red etc) Weet iemand een locatie waar er een overzicht is van deze kleuren? En, waar het eigenlijk voor ons om gaat, een vertaalslag naar bijvoorbeeld RGB waarden. We willen onze virituele wereld zo realistisch mogenlijk maken, daarom willen we ook de standaard kleuren zo goed mogelijk simuleren.

hopenlijk heeft iemand hier een goede tip voor!

alvast bedankt!

Mark
  • Pieter Huijgen
    • Sep 2003
    • 766

kijk eens op www.leefilters.com

Hier vind je een uitgebreide reeks van de meest gebruikte filternummers.

Daar staan ook voorbeelden van hoe de kleur er ongeveer uit
    ziet. Dan heb je in 1 X al je RGB waarden voor op de pc.

Succes

Lid van het Front tegen zijlicht

Comment

• Dikke Foaf
      • May 2003
      • 618

Mijn ervaring leert me dat de kleuren in het swatchbook totaal niet overeenkomen met de kleuren op mijn scherm (CRT). De kleuren zijn in het echt een pak lichter.
      't Is maar dat je 't weet.

Comment

• MT-lighting
        • Jan 2004
        • 24

Er zijn een paar dingen om rekening mee te houden:

- wat er uiteindelijk uit een lamp komt na een kleurfilter hangt uiteraard ook af wat voor lamp je gebruikt en in hoeverre deze gedimt is. In je model zal je daar dus rekening mee moeten houden door bijvoorbeeld alleen van par64 NaSp uit te gaan. Dit klinkt heel erg vanzelfsprekend, maar is iets wat toch vaak over het hoofd gezien wordt.

- de kleur op je scherm is weer anders dan de kleur uit je printer dan de kleur in het echt, je zal dus ergens iets moeten gaan callibreren. Wat je bijvoorbeeld kan doen is een digitale foto maken van een aantal echte lampen met bekende kleur-filters op een wit doek, deze laten ontwikkelen bij de foto-winkel, dan deze foto op je printer uitdraaien en op je scherm zetten en dan proberen zo veel mogelijk naar de oorspronkelijke foto toe te werken.
        Zo weet je dat hetgeen er op je scherm te zien is vergelijkbaar is met hetgeen er op foto komt.

- Ik zou eens heel erg goed gaan kijken wat er al op de markt is op dat gebied, zoals Martin Showdesigner en Wysiwyg. Showdesigner wordt gemaakt door Lighthouse in Nieuwegein (www.lighthouse.nl) en Tenfeet in Utrecht heeft een wysiwyg-studio (www.tenfeet.nl). Misschien kan je er een mailtje aan wagen en kijken of zij nog ideeën hebben voor je.

Veel succes!

Mark.

Comment

• Jasper-Lichtbron
          • Jun 2001
          • 2155

Die kleuren krijg je nooit goed, ook niet met een foto oid. Dat komt puur door het feit dat iedere monitor anders is, en dus een net even andere weergave heeft. Ook een digitaal fototoestel (gewoon redelijk normale tenminste) geven geen natuurgetrouw plaatje, waar je het ook laat afdrukken. Het 1 op 1 maken van dezelfde kleuren op het scherm zou ik proberen te doen door LEE (of Rosco natuurlijk) een mailtje te sturen. Misschien dat ze zo aardig zijn om bijbehorende waarden naar je toe te sturen. Ik weet niet of ze dat willen doen, maar aangezien zo'n productieproces ook digitaal gestuurd wordt, en de machine's toch ook aparameters moeten ontvangen lijkt het me vrij sterk dat ze dat soort waardes niet hebben.
          Aan de andere kant kun je je dan ook afvragen waarom de kleuren op de website zo afwijken van "de orginelen". Trouwens; als alles veel te licht overkomt, zou ik mn brightness van je CRT eens wat naar beneden schroeven .

Laat even weten voor welke oplossing er uiteindelijk gekozen wordt, ben ik wel benieuwd naar.

Comment

• Van_Diemen
            • Oct 2001
            • 189

@(Ice)
            Je hoeft LEE helemaal niet te mailen voor de RGB/CMY waardes!
            Dat je ze op je monitor niet altijd hetzelfde ziet klopt. Als
            je door middel van een photo editor gewoon ff de RGB waardes bekijkt,
            van de kleuren die LEE geeft in hun overzicht dan heb je echt wel de
            correcte waardes.

Dat ieder zijn monitor deze kleurtjes anders weergeeft is nl. een heel
            ander probleem. DE RGB waardes die je erbij kunt opvragen komen nl.
            niet van je monitor hoor!

Ik zou zeggen screenshot die pagina van lee...open Photoshop en ga
            RGB/CMY waardes noteren!

Succes,

Chris
            Ik ben geen geluidsfluit, geen lichtnicht, ik ben een liefhebber ;)

Comment

• design
              • Nov 2003
              • 57

Ik heb nog van de oude site van Lee Lighting een Virtual Swatchbook.
              Hierin staan van de meeste kleuren de RGB waardes.
              - CIE XYZ Coordinates
              - RGB Values (D65 White Point)
              - Gamma Corrected
              - Clipped
              - 255

Interesse?

Mail me maar en ik mail hem naar je toe.

David

Comment

• BENjpt
                • May 2002
                • 381

Voor de RGB en CMY waardes:

of om te downloaden:

en dan download kiezen.

suc6
                Love, Life and Lighting. The 3 most important things in life!

Comment

• Jasper-Lichtbron
                  • Jun 2001
                  • 2155

Je hebt gelijk van Diemen, ik had er niet aan gedacht dat de plaatjes natuurlijk met orginele RGB waardes gemaakt zijn; stom!

Comment

• boes123
                    • Aug 2001
                    • 49

toch even een kort vraagje dan wat geeft lee als B waarde????
                    kom in veel theaters en de r (106) en de g (139) zijn wel een vaste waarde maar over de b zijn de meningen vaak verschillend

hoor van jullie

Comment

• Jasper-Lichtbron
                      • Jun 2001
                      • 2155

Vind dat RGB mixen maar niks, tenminste ligt eraan hoe natuurlijk... heb het in wat theaters geprobeerd met 106/139/195; okee die laatste is misschien niet erg RGB, maar die had ik verderop in de show hard nodig. Wat me opviel is dat het nergens echt mooi was, veel vieze overgangen enz; ook op hogere intensiteiten. Ging dan wel over het horizondoek, en in middelgrote zalen. Eigenlijk was alleen het Chassé in Breda erg goed; maar die hadden ook erg veel goeie bakken hangen (maar doordat dat viervoudige waren kon ik daar mn eigen kleuren al redelijk mee doen, hoefde niet veel te mixen)

Comment

• peternotermans
                        • Oct 2003
                        • 156

Originally posted by BENjpt
                        Deze link is met pensioen en ik zou zo'n bestandje graag willen ontvangen; is er iemand die een nieuw linkje weet..?
                        --Hoe [FONT=Verdana]langer [/FONT]hoe beter--

Comment

• peternotermans
                          • Oct 2003
                          • 156

Zo, toch nog een linkje gevonden (geldig zolang de voorraad strekt):

Ter info ende vermaeck.
                          --Hoe [FONT=Verdana]langer [/FONT]hoe beter--

Comment

Working...