wapperprogramma in SGM Pilot 2000

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Floor
    • Oct 2000
    • 130

wapperprogramma in SGM Pilot 2000

Hallo allemaal.

Ik maak al meerdere jaren gebruik van een SGM Pilot 2000 voor het aansturen van het intelligent licht bij mij op school.
    Ik heb echter al een tijdje een idee voor een effect dat ik maar niet geprogrammeerd krijg.
    Ik wil scans met een lichtstraal laten pannen (of tilten) en dan de spiegel met blackout terug laten keren naar zijn beginpositie. Je krijgt dan dus bundels die de hele tijd één kant op lijken te draaien en dan verdwijen (soort schepbeweging?), op zich een heel eenvoudig programmaatje,....NOT![}]

Ik heb al veel zitten denken, maar krijg het er gewoon niet in! Een chase in 4 stappen is "as close as I get".
    Stap 1: scan aan (duur 0,1 s)
    Stap 2: scan pan/tilt naar eindpositie (duur, 0,5 s)
    Stap 3: scan uit (duur 0,1 s)
    Stap 4: Scan (terug) naar beginpositie (duur, 0,2 s)

Het probleem zit duidelijk in stap 1 en 3, die zouden niet nodig moeten zijn (daarom heb ik ze zo kort gemaakt), maar het blijft behelpen! De scans die we gebruiken hebben geen "beam off while moving" setting, anders had ik die misschien kunen gebruiken tijdens het teruggaan.
    Hoe hebben anderen dit opgelost??
    (niet noodzakelijk op dezelfde tafel, want ook een andere oplossing valt wellicht te vertalen).

Rechtuit de bocht door!
    Floor
  • cornedure
    • Jul 2002
    • 230

Gebruik je shutter-kanaal. Voorbeeld:

Benodigdheden: 1 scan en 1 lichtmengtafel

Stap 1:
    pan links
    shutter closed

Stap 2:
    pan rechts
    shutter open

Zet, indien mogelijk (ken het de SGM pilot 2000 niet), je shutterkanaal op instant (zodat hij geen fades doet) en voilà.

Kan ook uitgebreid worden met meerdere scans. Uitermate leuk met een matrix.

Comment

• Floor
      • Oct 2000
      • 130

Tsja, als ht ZO eenvoudig was,......

Probleem hierbij is natuurlijk (ik denk niet dat alleen een SGM Pilot 200 dat heeft) dat je cross % van stap 1 naar 2 niet voor de shutter en de pan/tilt verschillend kunnen zijn.
      OF de cross zit op 0% (ik weet niet wat er dan met de pan/tilt gaat gebeuren, maar die zal het wel niet kunnen bijhouden op 0,1 s)
      OF de cross zit op 100% en dan gaat de lamp pas aan als de beweging al afgelopen is.
      Ertussenin is dus ook niet veel soeps.
      Ik vraag me (tijdens het typen van deze reactie) wel ineens af, of ik dat probleem met die cross % niet kan oplossen door in de personality van de scans wat te rommelen met hard/soft cross (bij hard doen ze niet mee aan het % geloof ik).
      Wie weet meer?

Rechtuit de Bocht door!
      Floor

Comment

• cornedure
        • Jul 2002
        • 230

Eventjes de manual nagekeken van de SGM pilot 2000 (1ste keer), en inderdaad, je moet het zoeken in de hard/soft cross. Stel je shutterkanaal in op "HARD" en je Pan&Tilt op "SOFT" en het is gebakken.

Het is ook dit wat ik bedoelde om de channel als instant ipv fading in te stellen. Ik nam eigenlijk de Avo Pearl als voorbeeld. En hopelijk heb je geen Clay Paky scans, of je hebt een probleem.

Trouwens, een "beam off while moving" is geen oplossing vermits je de beam dan helemaal niet meer ziet bewegen! Dus daar gaat je effect.

Comment

• tijn
          • Oct 2003
          • 184

He Floor,

Ik moet zeggen dat ik de SGM Pilot niet ken, maar ik gebruik zelf zulke effecten erg vaak. Ik programmeer hierbij echter de bewegingen en de shutter chase als apparte chases. Deze combineer ik vervolgens in een environment (ik weet niet hoe dat op de sgm heet). Het voordeel hiervan is dat je je pan/tilt chase op 100% fade kunt zetten en je shutter chase op step (of snap afhankelijk van de tafel).
          Hopelijk heb je hier iets aan...

Groeten,

Tijn

Comment

• Floor
            • Oct 2000
            • 130

OK beiden erg veel dank!
            Ik heb nu twee goeie opties, want wat jij net voorstelt Tijn, dat kan inderdaad ook op de Pilot 2000 en heet een memory (kan max 4 programs tegelijk bevatten). Als ik inderdaad twee programs maak die de beide functies bevatten, kan het toch tegelijk!

Merci!

Rechtuit de bocht door
            Floor

Comment

• movinghead
              • Aug 2001
              • 559

Ik snap je probleem niet... maar misschien komt dat door de Pilot... Want die ken ik niet dusdanig goed... Ik heb dit programma al zovaak op verschillende tafels geprogrammeerd...

stap 1 spiegel laag shutter dicht
              stap 2 spiegel hoog shutter open
              stap 3 spiegel hoog shutter dicht
              stap 4 spiegel laag shutter dicht

Cross time zou je zelf ff moeten pielen... Ik heb de tijden allemaal gelijk staan, dus elke stap. En dan de cross time zo kort mogelijk. Dusdanig dat je je effect, de bundels die allemaal 1 kant op bewegen, behoudt

Tis wel het mooist als je met minimaal 4 scans werkt want dan kun je ze achter elkaar laten lopen en heb je continue een bundel die naar voren loopt. Immers bij maar 1 van de vier stappen is de shutter open.

Het schiet me nu te binnen dat ik dit al wel eens geprogrammeerd heb met de Pilot (feestcafe). Dit was met Showtech scans. Welk type weet ik niet maar het waren van die plastic bakken

Je zegt: En hopelijk heb je geen Clay Paky scans, of je hebt een probleem.

Kun je me daar mee over vertellen, ik werk namelijk veel met CP… en ik snap niet wat je bedoelt.
              _________
              [CENTER]Altijd van je af laseren[/CENTER]

Comment

• Floor
                • Oct 2000
                • 130

MH, ook jij dank, wellicht bekeek ik het allemaal gewoon verkeerd (te ingewikkeld) en is het programma maar één stap verwijderd van goed functioneren,....in ieder geval moet het wel GOED werken, anders is het natuurlijk geen gezicht. Ik heb al vaker gedacht dat de oplossing van het probleem waarschijnlijk gewoon zat in het slim instellen van de crosstime, maar vooral omdat je nog per functie van ieder armatuur aan kunt geven hoe ze hierop reageren werd het me gewoon wat te ingewikkeld om ALLES uit te proberen. Eindconclusie was dat het me tot nu toe nog niet gelukt was, terwijl het een relatief eenvoudig programma is met een redelijk groot effect.

Wat betreft het aantal scans: ik heb 12 scans in een halve truss-cirkel hangen (diameter 8 meter) dus dat komt vast wel goed![]

Als ik genoeg tijd heb, volgen de foto's vanzelf op dit forum, twee jaar geleden heb ik ook foto's van de culturele interscholaire gepost, en velen waren daar toen erg entausiast over.
                Ik ben best trots op "het spektakel" dat een kleine middelbare school als de mijne neer kan zetten als amateur-poppodium (één keer per jaar) dus alle geïnteresseerden,.......w8 and see!

Rechtuit de Bocht door!
                Floor

Comment

• movinghead
                  • Aug 2001
                  • 559

Opeens snap ik je probleem... en ben er ook ineens van overtuigt dat het moet gaan lukken op die manier dat ik zei...

12 scans in een halve cirkel... dan krijg je wel heftig effect.
                  Nog een vraagje, gewoon nieuwsgierig... wat voor scans?
                  Succes ermee.... ik wacht op de foto's
                  [CENTER]Altijd van je af laseren[/CENTER]

Comment

• cornedure
                    • Jul 2002
                    • 230

citaat:Vraagje aan Cornedure

Je zegt: En hopelijk heb je geen Clay Paky scans, of je hebt een probleem.

Kun je me daar mee over vertellen, ik werk namelijk veel met CP… en ik snap niet wat je bedoelt.
                    _________
                    Wat ik daarmee bedoel is: als je in de setup je shutter-kanaal op "Hard" of "instant" zet, dan kan je niet meer cross-faden op je dimmerkanaal met Clay Paky's door het gecombineerde dimmer-shutter kanaal. Tenzij je je lichtbundel afsluit met een "closed" gobo of kleur.

Comment

Working...