Lichtshow voor museum synchroom met geluid

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • locht
    • Feb 2004
    • 7

Lichtshow voor museum synchroom met geluid

Hallo,

Als vrijwilliger van museum de Locht in Melderslo ben ik bezig met een nieuw project. We willen een soort attractie maken waarbij mensen een ruimte binnen komen en hier doormiddel van licht en geluid een verhaal te horen krijgen. nu moeten we met 1 druk op een knop een voorgeprogrameerde lichtshow starten die dan synchroom loopt aan de geluidsband die met die zelfde knop gestart wordt. hebben jullie sugesties?

zovast erg bedankt!

Jeroen
  • delighted
    • Jul 2003
    • 420

citaat:Geplaatst door locht

Hallo,

Als vrijwilliger van museum de Locht in Melderslo ben ik bezig met een nieuw project. We willen een soort attractie maken waarbij mensen een ruimte binnen komen en hier doormiddel van licht en geluid een verhaal te horen krijgen. nu moeten we met 1 druk op een knop een voorgeprogrameerde lichtshow starten die dan synchroom loopt aan de geluidsband die met die zelfde knop gestart wordt. hebben jullie sugesties?

zovast erg bedankt!

Jeroen
    Je zal hiervoor een show op midi en/of tijdcode moeten maken. Zowel licht als geluid kan je op vaste tijdstippen na het startmoment een actie laten uitvoeren.

Comment

• snoei
      • Apr 2003
      • 168

mogelijkheden genoeg...

maar wat is je budget, en wat wil je dat er aan licht komt? (bewegend, conventioneel)
      mail me anders maar een keer,

Comment

• delighted
        • Jul 2003
        • 420

citaat:Geplaatst door snoei

mogelijkheden genoeg...

maar wat is je budget, en wat wil je dat er aan licht komt? (bewegend, conventioneel)
        mail me anders maar een keer,
        Misschien is het leuk om het centraal te houden zodat ook anderen er iets van op kunnen steken? Ik hoor namelijk wel vaker dit soort vragen voorbij komen.

Comment

• snoei
          • Apr 2003
          • 168

Ok,

dit hoeft niet perse met mide / tijdcode... je kunt ook in een lichttafel een aantal opeenvolgende ceu's programmeren die dan exact gelijk lopen met de cd. (dus cd en lichttafel tegelijk laten starten),

op die manier heb ik al een tweetal keer een prinsproclamatie (merthal horst) volledig voorgeprogrammeerd. Ik geef toe, dit is niet echt super ideaal, maar als je het maar eenmalig hoeft te programmeren is het nog te doen..

Comment

• locht
            • Feb 2004
            • 7

Er is nog geen budget bekend helaas. Maar zoals dat voor de meeste stichtingen geld; zo min mogelijk.

Ik begrijp dat ik een lichtsturing gewoon tegelijk kan starten met de muziekband maar dit moet met 1 druk op een knop gebeuren. buiten dat moet zodra de instalatie aan wordt gezet alles start klaar zijn dus geen programmatjes meer selecteren ofzo. er moeten ook oudere vrijwilligers mee kunnen werken.

groetjes, Jeroen

Comment

• delighted
              • Jul 2003
              • 420

citaat:Geplaatst door locht

Er is nog geen budget bekend helaas. Maar zoals dat voor de meeste stichtingen geld; zo min mogelijk.

Ik begrijp dat ik een lichtsturing gewoon tegelijk kan starten met de muziekband maar dit moet met 1 druk op een knop gebeuren. buiten dat moet zodra de instalatie aan wordt gezet alles start klaar zijn dus geen programmatjes meer selecteren ofzo. er moeten ook oudere vrijwilligers mee kunnen werken.

groetjes, Jeroen
              Wat betreft het geluid kan ik er weinig over zeggen, maar het licht betreffende is het inderdaad mogelijk om met 1 druk op de knop alles startklaar te hebben. De vraag is alleen of dat ook met jullie budget mogelijk is.

Hoe lang moet de expo gaan duren? Oftewel, denken jullie dat de apparatuur gehuurd of gekocht gaat worden?

Comment

• Dave
                • Jan 2001
                • 757

Martin lightjockey of Pro-Scenium zou het allemaal kunnen. Je kunt er een paar externe knoppen op maken om de show te starten/stoppen/onderbreken, de PC hoef je dan in principe niet eens meer te zien.
                U x I = Boem.

Comment

• VANEENBERGEN
                  • Sep 2003
                  • 187

Goede combinatie is een showSTORE (DMX recorder/playback) met een DAM44 (audio matrix mixer met start contacten op DMX). Geen tijdcode dus.

voor meer info www.elclighting.com
                  Joost van Eenbergen
                  ELC lighting

Comment

• locht
                    • Feb 2004
                    • 7

Ik denk dat het de lanbox wordt. eens kijken of ik een cd player kan vinden die midi aangestuurd wordt. maar die vraag zal ik netjes elders in het forum stellen.

bedankt voor jullie hulp!

Jeroen

Comment

• johan L.
                      • May 2001
                      • 384

dacht dat dr ook een lanbox was met o/10v uit of 0/6v uit. als je daar dan een cd speler met faderstart aan hangt dmv bijvoorbeeld een relais. kan je t zo ook regelen.
                      Net deed ie het nog.

Comment

• showband
                        • May 2001
                        • 4524

Als het voor een tijdelijke tentoonstelling is:
                        HUREN. Zoeken ze alles nog voor je uit ook.... (ik ben geen verhuurbedrijf trouwens dus geheel belangenvrij)

Voor prestigeprojekten met veel publiciteit valt er misschien nog een sponsordealtje te sluiten? [:I][:X][:I]

een show kun je voorprogrammeren in boxen zoals een Showtec Sweetlight smartBOX. Dan sla je je voorgeprogrammeerde show op in een simpele box met een startknop.
                        lekker belangrijk!

Comment

• Thomaz
                          • Feb 2004
                          • 61

Goedkoop: (oude) PC met CD-rom, soundblaster (voor geluid en midi) en een DMX interfacebox. Voor de eenvoud: bvb een midi->dmx interfacebox van Cinetix (www.cinetix.de), die is goedkoop. Dan kan je met de evaluatiesoftware van max/msp ( www.cycling74.com; evaluatie is een maand geldig) een projectje maken die dit aanstuurt en die evaluatiesoftware kan je dan na een maand wel als "runtime" blijven gebruiken om het project af te spelen.

Als druktoets kan je een (aangepast) toetsenbord gebruiken of wellicht is er een plugin (external) te vinden voor max/msp zodat je een "fire button" van een joystick kan gebruiken.

Thomaz
                          \"Be strict when sending and tolerant when receiving.\"
                          RFC 1958 - Architectural Principles of the Internet - section 3.9

Comment

• locht
                            • Feb 2004
                            • 7

Oke, ik heb de oplossing:

DMX gestuurde CD player
                            Met de lanbox kan ik dan ook de cd starten.
                            Nu nog de rest van de audio samenstellen. ik heb een sponsoraanvraag bij philips lopen dus wie weet!

groetjes, Jeroen

Comment

• timescape
                              • Oct 2002
                              • 328

DMX gestuurde CD-speler ? Geef mij die link eens, heb ik nog nooit van gehoord !

Comment

Working...