Kunnen jullie 'volgen' ?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • delighted
    • Jul 2003
    • 420

citaat:Geplaatst door -Aart-

Ik heb eerlijk gezegd niet het gehele topic doorgelezen, maar in LJ "pak" ik wel een enkele keer een scan erbij als volgspot.

Het is zeker niet ideaal, maar ik red me er wel mee.

Meestal zul je toch wel genoeg hebben aan 1 of twee spot's ? Als je de gehele band / podium in het licht wilt zetten zijn daar efficientere methoden voor lijkt me [)]
    Wellicht hebben je reacties volgende keer meer zin als je wel eerst de inhoud van het topic leest.

Sowieso is het op de hand volgen van een persoon met een scan of MH al een hele tour om dat netjes en foutloos te doen. Maar ik wil wel eens zien hoe je dan 2 personen apart gaat volgen. Lijkt me een onmogelijke opgave. En aangezien we het hier hebben over het volgen van meer dan 4 personen op hetzelfde moment denk ik niet dat jouw methode iets bijdraagt aan deze discussie.

Comment

• Scan head
      • Feb 2004
      • 143

citaat:Geplaatst door delighted

citaat:Geplaatst door Scan head

maar hoe verklaar je dan de 66 MH's?
      Hoe wil je 66 MH's verklaren? Het is er 1 meer dan 65 en 1 minder dan 67.

Als je je posities goed maakt en de Qlist van de show loopt gewoon, dan maakt het toch niets uit of er 1 of 1000 MH's hangen. Als je je posities maar strak geprogrammeerd hebt.

Hoe ik aan die 66 ben gekomen? onder de voorstelling lieten ze een shot zien van de MH's boven het toneel... ik heb het beeld stilgezet en ben gaan tellen... want je zag eerst alle lampen schijnen en toen ging de camera naar de danseressen en toen zag je die 66 dansers allemaal gevolgd werden door die MH'S! [8)]

Comment

• Scan head
        • Feb 2004
        • 143

Maar heeft iemand nog enig idee hoe dit dan allemaal kan? dat er 66 MH's 66 mensen tegelijk volgen.... of is daar naast autopilot nog een ander systeem voor?

Comment

• delighted
          • Jul 2003
          • 420

Maar heeft iemand nog enig idee hoe dit dan allemaal kan? dat er 66 MH's 66 mensen tegelijk volgen.... of is daar naast autopilot nog een ander systeem voor?
          Heb het er her en der nog eens over gehad en raak er steeds meer van overtuigd dat de posities gewoon geprogrammeerd zijn. Bij 66 mensen is het namelijk helemaal niet moeilijk om de suggestie te wekken dat iedereen gevolgd wordt. Je kan het namelijk toch niet controleren. Of heb jij bij zitten houden welke beam er op welke persoon stond? Die posities hoeven dus niet eens 100% nauwkeurig geprogrammeerd zijn.

Denk echt dat deze mensen niet automatisch gevolgd worden.

Comment

• Kevin_DM
            • May 2003
            • 577

Toevallig zit ik parttime op deze tour als crewchief van het podium (tweede set), en heb dus even navraag gedaan. (tour gebeurt nu trouwens door flashlight, hiervoor door één of andere franse firma). Volledige show is idd gewoon geproggrameerd, en niet door autopilot systeem. Verder uiteraard aangevuld met volgspots.
            Je moet dan wel weten dat dit een tournee is die al meer dan 10 jaar loopt, wereldwijd (en ik geloof dat hij nu reeds voor de 3e of 4e keer terug hier in buurt (Belgie-frankrijk-duitsland) is, dus er is hier wel budget en tijd voorzien om volledige show zo gedetailleerd te programmeren. Alleszinds moet opbouw behoorlijk precies gebeuren, net omdat alles op elkaar afgesteld is.
            Dit was het systeem bij de vorige tour (die toch 4 jaar gelopen heeft), nu is het wijziging van dansers, kleiner podium, nieuwe productiefirma en opnieuw Europa rond, ik heb hier echter nog geen navraag over kunnen doen hij flashlight het aanpakt, en heb de nieuwe show ook nog niet gezien (enkel opgebouwd). Binnen een maand ben ik d'r terug de baan mee op, zal dan eens navragen.
            --- watt ever you want ---

Comment

• Scan head
              • Feb 2004
              • 143

Nou, dan is het duidelijk, hierbij dan ook mijn exuses van mij.

(maar ik zag toch echt movingheads in verschillende kleuren voor elke persoon... well. de geest kun je misleiden:s)

Comment

• Jasper-Lichtbron
                • Jun 2001
                • 2155

(maar ik zag toch echt movingheads in verschillende kleuren voor elke persoon... well. de geest kun je misleiden:s)
                Dat is geen misleiding, dat is gewoon goed programmeren. Als je weet dat persoon A in 3 seconden van plaats x naar plaats y loopt... en je weet dat voor alle 66 personen op je podium, is het niet meer werk dan voor 66 movingheads 2 positiepalletjes te maken; eentje voor, en eentje na. En als jij je overgang dan in 3 seconden laat gebeuren; tja dan is het dus net alsof de boel elkaar volgt. Het is heel vaak een kwestie van secuur zijn, en goed op elkaar afstemmen; dan heb je zo'n heel autopilot systeem dus niet nodig!

Comment

• delighted
                  • Jul 2003
                  • 420

citaat:Geplaatst door (iCe)

Dat is geen misleiding, dat is gewoon goed programmeren. Als je weet dat persoon A in 3 seconden van plaats x naar plaats y loopt... en je weet dat voor alle 66 personen op je podium, is het niet meer werk dan voor 66 movingheads 2 positiepalletjes te maken; eentje voor, en eentje na. En als jij je overgang dan in 3 seconden laat gebeuren; tja dan is het dus net alsof de boel elkaar volgt. Het is heel vaak een kwestie van secuur zijn, en goed op elkaar afstemmen; dan heb je zo'n heel autopilot systeem dus niet nodig!
                  Je hebt gelijk over het eerste gedeelte. Echter, deze methode zal nooit een Autopilot systeem kunnen vervangen.

Ten eerste zal het je op de manier die jij beschrijft alleen maar lukken als de mensen in rechte lijnen bewegen. Iemand die kris kras over het podium loopt zal je een hoop grijze haren bezorgen

Ten tweede is het geheel niet heel nauwkeurig. Vandaag loopt de persoon er 3 seconde over, en morgen misschien net ff een keer 4. En die stand-in die het gister deed, die liep net ff een stappie sneller dus was in 2 seconde klaar. Je nauwkeurigheid is dus niet heel hoog. Bij een groep van 10+ personen zal je dat niet snel opmerken. Maar bij een solo valt dat uiteraard enorm op.

Ben dus met je eens dat je met secuur programmeren inderdaad de suggestie kan wekken dat iedereen gevolgd wordt. Echter zal deze methode nooit aan een autopilot kunnen tippen.

Comment

• Kevin_DM
                    • May 2003
                    • 577

Het volgen van personen zal ook nooit helemaal 100% correct lopen, maar een show als riverdance werkt nu eenmaal op muziek, en daar kan je via midi je muziek aan je licht koppelen, en aangezien de dansers toch op de muziek moeten volgen, komen deze bewegingen vrij goed overeen.

Comment

• Scan head
                      • Feb 2004
                      • 143

Dan heb ik een nog een vraag... kunnen jullie mij dan (precies!) uitleggen hoe het uitlichten van die groep gedaan is? (welke licht,controller,alles!)...

B.v.d Scan Head

Comment

• Kevin_DM
                        • May 2003
                        • 577

Ok, ben ondertussen reeds 2 maand terug op tour, en nu heel ff thuis.
                        Flashlight doet dus licht, adh van 16 profile's met scroller en verder enkel MAC2000 spot en wash (alle M2000 die flashlight heeft zouden op deze productie ziten, een 60-tal).
                        Voor het grootste deel van de cue's zitten de posities hier mee in geprogammeerd en lopen ze mee op de algemene timecode die uitgestuurd wordt, en waar heel de show (dus zowel licht, video, geluid als dansers) op draaien.
                        Enkel de lead dansers/ vocals krijgen autopilot (autopilot II systeem dus, wat gekoppeld is aan een 8-tal moving heads).
                        Systeem werkt op zich vrij goed, alleen (door het snelle bewegen van de dansers) gaat het weleens in schokken,en wanneer een danser 360° draait weet autopilot soms ook even niet meer wat doen.
                        Alle andere posities kunnen zo nauwkeurig gebeuren omdat het licht altijd op identiek dezelfde plaats/ hoogte hangt van het podium, omdat het podium altijd identiek is en omdat het podium zowat vol staat met markeringspunten voor de exacte posities van de dansers.

Heel de show loopt dan ook zo mooi synchroon doordat alles superstrak getimed is, en alle dansers die timing dan ook perfect volgen adh van de muziek, en de muzikanten volgen deze timing op hun beurt dan weer adh van de timecode die uitgestuurd wordt, en die dus ook gebruikt wordt door de lichttafel.

Videoprojectie en licht wordt gestuurd door een wholehog II, met een 2e die synchroon meeloopt als back-up, en d'r worden ook nog 2 volgspots gebruikt.

offtopic: voor diegenen die vertrouwd zijn met flashlight, crewchief is Haye (Hayde ??)(een fries alleszinds), crew is Robin (NL), familienaam weet k nie, en Wim Bleys voor flashlight BE die autopilot doet.

Comment

• Rock On
                          • Jan 2004
                          • 250

Doe die gekke Fries (de eerste keer had je het goed geschreven) maar de groeten van David, als 'ie me nog wil kennen. En veel plezier in Duitsland, je moet daar nog wat stadjes, geloof ik.
                          "I do know everything, just not all at once. It's a virtual memory problem."

Comment

Working...