Lichtcomputer

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • djstolker
    • Jan 2003
    • 20

Lichtcomputer

he, ik heb een schraal lichcomputertje, DLC - 4830.

als ik hier een Blacklight TL opzet gaat de balk geluid maken en ontsteekt wel/niet, hij loopt dan heel raar...
    dus ik trek de conclusie dat het vermogen van de lichtcomputer te laag is voor dat ding, wat ik trouwens wel heel gek vindt want hij is maar 40 W.
    met een simpel rekensommetje kom ik dan uit op nog géén 2 tiende Ampère. dus het lijkt me ook niet dat het vermogen van de DLC te laag is. (en een andere TL, ik weet niet hoeveel wat die is maar die is ongeveer evengroot, doet het prima).

suggesties?
  • ronny
    • Dec 2002
    • 2138

citaat:gaat de balk geluid maken
    dat is je smoorspoel die in die balk zit die je hoort. Waarschijnlijk kan jouw lichtcomputertje geen inductieve lasten verdragen.
    niet zagen, gewoon doen!

Comment

• Dave
      • Jan 2001
      • 757

Je gaat toch geen tl-buizen op zo een lichtmodulator zetten? Dat ding is bedoeld voor gloeilampen en halogeenlampen (moet je trouwens een jumpertje voor omzetten), niet voor ontladingslampen en spaarlampen. Bovendien zie ik het nut niet van een chasende blacklight.
      Gewoon een paar reflectorlampjes erop, en verder geen rare dingen mee doen.
      U x I = Boem.

Comment

• DidierB
        • May 2003
        • 337

belasting kan ook gewoon te laag zijn. Net hetzelfde wanneer je een ventilator wilt sturen met een dimmer: in sommige gevallen moet je er een lamp of zo bij aanhangen. Naar mijn ervaring is bij de meeste dimmers 100W belasting een minimum.

Maar volgens de symptomen zal in dit geval Ronny's uitleg meer van toepassing zijn.

Groeten,

Beghin Didier
        Ampli bvba

Comment

• Dave
          • Jan 2001
          • 757

De DLC kan inductieve belastingen aan (staat in de handleiding) maar er staat ook duidelijk dat er GEEN tl-buizen of andere ontladingslampen aanmogen. (Als je de handleiding niet hebt wil ik deze wel voor je inscannen)
          't is best een grappig ding voor kleine feestjes, maar hij is bedoeld als looplicht voor reflectorlampen of puntspotjes, niet voor knipperende blacklights. Het ding dimt ook helemaal niet, hij schakelt alleen.
          U x I = Boem.

Comment

• SjoerdOptLand
            • Jul 2003
            • 261

Hmm, ik geloof dat ik wel eens met een theaterdimmer TL-balken gedimd heb. Natuurlijk was het er allemaal niet voor gemaakt, maar van 70% tot 100% werkte het toch best aardig.

Djstolker, krijg je het beschreven gedrag bij 50% dimmen? Meestal lukt het wel om ze 100% en iets daaronder te dimmen.

Groetjes,
            Sjoerd

Comment

• jurjen_barel
              • Jun 2003
              • 3148

Voor zover ik weet kun je niet zomaar een TL op een lichtcomputer aansluiten. Dat blijkt ook in dit geval.

Er zijn speciale dimmerpacks voor ontwikkeld, en dat zullen ze ook niet voor de gein hebben gedaan. Ze bestaan voor een reden!

Kijk bijv. naar de Chilli-serie van Zero88.

Comment

• jeroenw
                • Dec 2003
                • 216

eeh tl buis is nooit zomaar te dimmen, als je namelijk de spanning laat zakken (of evt fase aansnijding) dan komt de spanning in de buis niet hoog genoeg om deze te onsteken en zal ie dus niet aangaan. Alleen speciale balken zijn te dimmen, maar dan vaak ook alleen door ze hoog frquent te laten knipperen en al dimmende de buis minder vaak te laten knipperen.

Het kan voor je apparatuur echter geen kwaad, in de TL behuizing zit een condensator zie er voor zorh dat het geen volledig inductieve belasting is, dit mag niet van het electriciteisbedrijf omdat je dan geen geld hoeft te betalen.

Maar zin heeft het dus niet en het ligt niet aan het vermogen.

Greetz
                Jeroen

\"Kost een par centen maar dan hedduh ok wa!\"

Comment

• Jasper-Lichtbron
                  • Jun 2001
                  • 2155

Een TL valt best te dimmen, als je m maar op 100% laat aanspringen en pas daarna de spanning wat terugvoert. Je komt natuurlijk nooit zover als met een chilli of ander ervoor gemaakt apparaat, maar het werkt wel. Je zult alleen de ontsteekspanning nodig hebben om de starter z'n werk te laten doen.

Comment

• jeroenw
                    • Dec 2003
                    • 216

Je zult toch continue een spanning erop moeten houden, de startpiek wordt namelijk gemaat door de starter, en daar zijn wel truukjes voor om te zorgen dat de puls-spanning van dat ding hoger wordt, maar als de buis eenmaal brant kun je ook onder de versnelspanning van de electronen komen, in je buis vind dan te weinig ionistaie plaats en je buis zal uitsterven.

Het klopt dat je em wel iets kunt dimmen, maar je hebt nooit het volle 0-100% bereik. want je buis gaat gewoon uit, en start dan niet 1,2,3 weer op.

Greetz
                    Jeroen
                    \"Kost een par centen maar dan hedduh ok wa!\"

Comment

• flying pig
                      • Nov 2003
                      • 12

citaat:Geplaatst door DidierB

belasting kan ook gewoon te laag zijn. Net hetzelfde wanneer je een ventilator wilt sturen met een dimmer: in sommige gevallen moet je er een lamp of zo bij aanhangen. Naar mijn ervaring is bij de meeste dimmers 100W belasting een minimum.

Maar volgens de symptomen zal in dit geval Ronny's uitleg meer van toepassing zijn.

Groeten,

Beghin Didier
                      Ampli bvba

Tja, als je gewoon een ADB dimmer gebruikt heb je dat probleem zelden of nooit...

Je hebt idd gelijk didier bij AVO dimmers...

Groeten,

Comment

Working...