Vallende kap

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • LJ Chris
    • Jul 2002
    • 477

citaat:Geplaatst door delighted
    Kom eens kijken bij een klusje waar ik bezig ben. Er gaat geen truss of trek omhoog zonder dat ik 100% zeker weet dat ELKE spot en/of BO-box is gezekerd.

En het is mij nog steeds een vraag waarom er niet veel meer mensen zijn die deze mentaliteit hebben.
    [/quote]
    En toch komen er nog dingen uit de lucht gevallen.

Chris
    Morgen is de drukste dag van je leven!

Comment

• delighted
      • Jul 2003
      • 420

citaat:Geplaatst door BSL

Kom eens kijken bij een klusje waar ik bezig ben. Er gaat geen truss of trek omhoog zonder dat ik 100% zeker weet dat ELKE spot en/of BO-box is gezekerd.

En het is mij nog steeds een vraag waarom er niet veel meer mensen zijn die deze mentaliteit hebben.
      En toch komen er nog dingen uit de lucht gevallen.

Chris
      Het verschil is alleen dat ik er hier niets aan kan doen. Aangezien ik regelmatig de spullen controleer op fouten e.d. Niets is uit te sluiten, maar er zal bij mij nooit iets naar beneden komen omdat ik een safety ben vergeten. Er is immers geen spot maar een onderdeel van een spot naar beneden komen zetten wat nog niet eerder is voorgevallen. (In ieder geval niet zoals dat bekend is bij mijn bronnen)

Het feit dat ik nu al het mogelijke probeer te doen om herhaling van dit probleem te voorkomen zegt denk ik al genoeg. Er zouden meer dan genoeg mensen een nieuwe spot inhangen en er nooit meer naar kijken.

Zoals al eerder is gezegd is het onmogelijk om te garanderen dat iets niet naar beneden valt. Je kan echter wel alles er aan doen om de kans dat iets naar beneden valt te minimaliseren. En ik ben niet zo stom om niet van feiten uit het verleden te leren.

Maar misschien dat je een zinvolle bijdrage hebt voor de originele discussie?

Comment

• sanderdv
        • Nov 2003
        • 8

citaat:Geplaatst door Showtechniek

Tijdens de show is er namelijk een kap van een StudioColor 575 naar beneden komen zetten. (Wel een actrice geraakt, maar behalve de schrik is er geen schade ontstaan) Dit gebeurd op zich wel vaker.
        Beetje vreemd verhaal, en al helemaal dat je sugereerd dat 'dat wel vaker gebeurd'.

Wie van de collega forum bezoekers heeft dit ooit eerder gehoord of gezien?

Ben erg benieuwd!!!
        Ik heb het wel eens mee gemaakt. Kort geleden nog, ook dit ging om een studiocolor 575. Flashlight heeft een nieuwe spare gebracht.

Ook bij ons zit er overal een safety omheen...

Volgens mij is het veiligheidstechnisch niet verplicht. De regelgeving hiervoor verplicht je om minimaal 2 bevestigingen te hebben. Bij een losse par ben je dus verplicht een safety te gebruiken. Bij een wapper met 2 G-haken niet. (Vaak wordt het wel gedaan..ik doe het zelf ook!)

Een 6-bar hoeft ook niet voorzien te zijn van een safety, maar lampen die aan de 6-bar hangen moeten ook 2 bevestigingspunten zijn.
        Live your lights..uhh life!

Comment

• jurjen_barel
          • Jun 2003
          • 3148

citaat:Geplaatst door jurjen_barel
          Maar, die kappen moet je bij de randen gewoon ff met lijm insmeren, kijk of je er nog extra schroeven in kan douwen. Tiwraps erom heen, Gaffa, alles voor de veiligheid van het publiek.
          Erg handig die lijm. Dan kan ik er gelukkig ook niet meer bij als dat een keer nodig is voor onderhoud. Of dat wordt dan wel een erg dure hobby, steeds die kap openbreken
          Eigenlijk moet je dan teruggaan naar de fabrikant. Omdat zij niet kunnen garanderen dat hun producten veilig zijn, moet jij maatregelen omdat jij er ook voor moet zorgen dat ze geen gevaar vormen. Is er iets binnenin te bereiken moet zijn voor onderheid, zeg je gewoon dat zij een betere MH hadden moeten ontwikkelen, en zolang ze zich niet aan de normen kunnen houden en anderen maatregelen moeten treffen, moeten zij maar eronder lijden. Anders ga je naar een of andere geschillencommissie en zeg dat het product niet aan de verwachtingen voldoet, terwijl ze wel beweren dat het apparaat veilig is.

Bovendien zijn MH's ontzettend prijzig. Voor zulke bedragen mag je ook wel verwachten dat ze goed zijn afgewerkt. Maar wederom bewijst de praktijk het tegendeel [}]

Comment

• rinus bakker
            • Mar 2002
            • 5429

citaat:Geplaatst door sanderdv
            1. Ik heb het wel eens mee gemaakt. Kort geleden nog, ook dit ging om een studiocolor 575.
            2. Volgens mij is het veiligheidstechnisch niet verplicht. De regelgeving hiervoor verplicht je om minimaal 2 bevestigingen te hebben. Bij een losse par ben je dus verplicht een safety te gebruiken. Bij een wapper met 2 G-haken niet. (Vaak wordt het wel gedaan..ik doe het zelf ook!)
            Een 6-bar hoeft ook niet voorzien te zijn van een safety, maar lampen die aan de 6-bar hangen moeten ook 2 bevestigingspunten zijn.
            Hallo Sander,
            1. alweer een studiocolor 575.... ik maak hier toch uit op dat er ontwerpfout in dat type spot zit (niet echt mechanisch betrouwbaar!)
            2. Ik zal je even uit de brand helpen:
            DE regelgeving bestaat in Nederland (nog) niet, maar er is wel de Europese MachineRichtlijn en de Richtlijn Arbeidsmiddelen. En ik verwacht dat er binnen een jaar ook wel een ontwerp voor een NPR (Nederlandse Praktijk Richtlijn) zal liggen, en die zal heus niet veel afwijken van de Engelse of Duitse regels.
            In kort:
            alle losneembare (verplaatsbare = zonder gereedschap nodig te hebben) apparaten moeten voorzien zijn van twee onafhankelijke ophangingen, waarmee de kans op vallen van het appraraat wordt voorkomen.
            Echter als die twee ophangingen zo zijn uitgevoerd dat bij het oplichten, vervormen, losraken of falen van één ervan het niet gegarandeerd is dat de andere dat de last afdoende tegen vallen beveiligd, heb je dus alsnog een safety nodig.
            Dus wat betreft die 6-BAR, probeer het maar eens: zwiep een van de twee G-clamps los, en kijk war er gebeurt [?] .
            Ik zou alleen al vanwege het houdvermogen van zo'n clamp het er niet op wagen: 17kg is toelaatbaar met een Vf=10 en de meeste 6-bars PAR64 zijn echt een stuk zwaarder, en dan hebben we het niet eens over de onbalans aan 1 zo'n clamp/haak/beugel.
            een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• delighted
              • Jul 2003
              • 420

citaat:Geplaatst door rinus bakker

1. alweer een studiocolor 575.... ik maak hier toch uit op dat er ontwerpfout in dat type spot zit (niet echt mechanisch betrouwbaar!)
              Wanneer ga je iets onbetrouwbaar noemen? Ik ken nu 2 situaties dat deze kap naar beneden is komen vallen. Maar aangezien de StudioColor toch wel een van de meest gebruikte MH's is vind ik het niet zo'n slechte score.
              Tevens zijn er versie waarbij deze kappen anders zijn gemonteerd zodat het vallen niet zo snel zal voorkomen. Dus ik denk dat het onterecht is om de StudioColors nu in het verdom hoekje te plaatsen. Het is en blijft een geweldige spot, alleen wil ik voorkomen dat er kappen gaan vallen in de toekomst.

(Niet dat ik er zelf heel bang voor ben dat dit vaak gaat voorkomen, maar ik mnoet wel het vertrouwen van de cast hebben en daarom wil ik er alles aan doen)

Comment

• sanderdv
                • Nov 2003
                • 8

citaat:Geplaatst door rinus bakker
                Hallo Sander,
                2. Ik zal je even uit de brand helpen:
                DE regelgeving bestaat in Nederland (nog) niet, maar er is wel de Europese MachineRichtlijn en de Richtlijn Arbeidsmiddelen. En ik verwacht dat er binnen een jaar ook wel een ontwerp voor een NPR (Nederlandse Praktijk Richtlijn) zal liggen, en die zal heus niet veel afwijken van de Engelse of Duitse regels.
                In kort:
                alle losneembare (verplaatsbare = zonder gereedschap nodig te hebben) apparaten moeten voorzien zijn van twee onafhankelijke ophangingen, waarmee de kans op vallen van het appraraat wordt voorkomen.
                Echter als die twee ophangingen zo zijn uitgevoerd dat bij het oplichten, vervormen, losraken of falen van één ervan het niet gegarandeerd is dat de andere dat de last afdoende tegen vallen beveiligd, heb je dus alsnog een safety nodig.
                Dus wat betreft die 6-BAR, probeer het maar eens: zwiep een van de twee G-clamps los, en kijk war er gebeurt [?] .
                Ik zou alleen al vanwege het houdvermogen van zo'n clamp het er niet op wagen: 17kg is toelaatbaar met een Vf=10 en de meeste 6-bars PAR64 zijn echt een stuk zwaarder, en dan hebben we het niet eens over de onbalans aan 1 zo'n clamp/haak/beugel.
                Wat die 6-bar betreft..volkomen gelijk, ik doe het ook. Hmz het wordt inderdaad wel tijd dat er een Nederlandse regelgeving voor komt. Maar goed, het was hoe ik dacht dat het zou zijn K geef je in alles groot gelijk...zal ik ook nooit aan twijfelen, ik zit nog maar op school...en tegen een die hard rigger heb ik weinig in te brengen.
                Live your lights..uhh life!

Comment

• sctrl
                  • Dec 2003
                  • 4

Bij mijn weten is een zijkap van een sc575 nog steeds met twee vijzen vastgemaakt

Comment

• delighted
                    • Jul 2003
                    • 420

citaat:Geplaatst door sctrl

Bij mijn weten is een zijkap van een sc575 nog steeds met twee vijzen vastgemaakt
                    Dat hangt van de uitvoering af.

Comment

Working...