Vallende kap

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • delighted
    • Jul 2003
    • 420

Vallende kap

Afgelopen weekend is mij iets gebeurd wat ik nog niet eerder heb zien gebeuren. Niet op deze manier tenminste.

Tijdens de show is er namelijk een kap van een StudioColor 575 naar beneden komen zetten. (Wel een actrice geraakt, maar behalve de schrik is er geen schade ontstaan) Dit gebeurd op zich wel vaker. Alhoewel dat vallen tegenwoordig wel meevalt omdat er een safety aan zit. Maar deze keer was het niet de kap van de kop zelf, maar van een arm.

Als je de arm goed bekijkt is het eigenlijk ook maar op een prutserige manier in elkaar gezet. De kap hangt namelijk op 1 (lees ÉÉN) klein schroefje. En tja, als die dus losraakt, of daar breekt toevallig het plastic van de kap, dan hangt de kap dus alleen nog maar op wrijving.

Op dit moment heb ik dus al m'n kappen met gaffa gezekerd om de spelers en de stagemanager een beetje gerust te kunnen stellen. Echter is dit geen blijvende oplossing omdat de gaffa snel uitdroogt en dan dus ook niets meer houdt.

Is er iemand met ervaring of ideeen om die dingen te zekeren, want ik geloof niet dat ik vrienden maak als ik nogmaals zo'n kap naar beneden laat komen.
  • Wesley
    • Dec 2003
    • 17

kijk het is natuurlijk geen definitieve oplossing, maar tot die tijd zou je per arm 2 trekbandjes/tai rips er omheen kunnen "trekken".
    Ook zou je even naar de fabriek of leverancier kunnen gaan om te vragen wat je eraan zou kunnen doen, en of ze bekend zijn met dit probleem.
    De baas heeft D&B ole ole

Comment

• test12
      • Jan 2003
      • 901

Of zelf savety aanbrengen of wat ook goed werkt is nadat schroefje aangebracht is visueel kap controleren op scheurtjes daarna schroefkopje met blanke nagellak vast zetten.
      Zit mooi borsteltje bij en is goed weer los te draaien.

m.v.g. Herman

Comment

• delighted
        • Jul 2003
        • 420

citaat:Geplaatst door test12

Of zelf savety aanbrengen of wat ook goed werkt is nadat schroefje aangebracht is visueel kap controleren op scheurtjes daarna schroefkopje met blanke nagellak vast zetten.
        Zit mooi borsteltje bij en is goed weer los te draaien.

m.v.g. Herman
        Tja kappen waren gecontroleerd voordat ze de lucht in gingen, maar helaas is er dus toch 1 gebroken tijdens de periode dat ie daar hing. Wellicht dat er al haarscheuren inzaten.

Het schroefje was niet het probleem, die zat nog stevig vast, maar de kap was een cm verder afgebroken :S

Comment

• rinus bakker
          • Mar 2002
          • 5429

citaat:Geplaatst door delighted
          Tijdens de show is er namelijk een kap van een StudioColor 575 naar beneden komen zetten. (Wel een actrice geraakt, maar behalve de schrik is er geen schade ontstaan) Dit gebeurd op zich wel vaker.
          In Amerika zou je waarschinlijk inmiddels door de advocaat van de actrice met een forse smartegeld-claim zijn verrast.
          Waarna jij op jouw beurt - als je je aan de voorschriften voor onderhoud en inspectie van HES hebt gehouden - deze fabrikant aansprakelijk zou stellen....
          .... "gebeurt op zich wel vaker" .... mijn bek valt echt open van verbazing!?
          Is nu het wachten begonnen op het losraken van die Heads zelf?
          Zodat die actrice, collega of publiek eens echt lekker geraakt kan worden?
          Zoiets mag gewoonweg niet gebeuren! Dat te voorkomen is de plicht van de fabrikant in ontwerp en fabricage!!
          Sue the suckers! Of wachten we tot ook hier de Warenwet/Keuringsdienst van Waren, een soortgelijke aktie gaat doen als destijds bij de PAR-ren.
          Dat is geen HighEnd, dat is LowEnd!
          een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• LJ Chris
            • Jul 2002
            • 477

Is het wel echt nodig om de kap van de arm extra te gaan beveiligen met gaffa ed..?
            Het lijkt me een beetje onnodig; bij mijn weten zijn alle kappen van de grootste groep MH's niet extra beveiligd?Vooral niet de "kleinere" kappen van andere onderdelen.
            Eigenlijk kan je met dit toeval verder gaan nadenken over het gevaar van objecten die in de truss hangen.
            Er zijn zoveel dingen die naar beneden kunnen komen waar we niet direct bij nadenken maar die toch een groot gevaar vormen!
            Denk maar eens aan kleurenfilters, de kap achteraan een PAR, een persgaslamp van een PAR, de arm waar de kop van een MH inhangt...
            Dit zijn allemaal materialen die niet worden beveiligd en waar niemand zo meteen aan denkt, maar toch een groot gevaar kunnen vormen. Deze gevallen kom je heel zelden tegen, maar het is mss wel stof om over na te denken?
            Mvg
            Chris
            Morgen is de drukste dag van je leven!

Comment

• rinus bakker
              • Mar 2002
              • 5429

Correctie Chris:
              delighted zegt: gebeurt wel vaker....
              Het zou toch te gek voor woorden zijn als je hetzelfde zou gaan zeggen over statieven, takels of truss.
              waarom zitten er aan zo'n spot afneembare onderdelen die wel, en onderdelen die niet van een safety voorzien zijn?
              een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• test12
                • Jan 2003
                • 901

Zucht. als de kap breekt, en bij juiste montage waren nog geen scheuren tezien dan zet ik toch vraagtekens bij de kwaliteit.
                Wij hebben zelf geen andere ervaring met High end, dan dat we ze gezien hebben, en is ons inziens ook geen slecht product.
                Maar als met een bevestigings punt of een enkel scheurtje een kapje naar beneden komt is dat niet echt een schoonheids voorbeeld van kwaliteits constructie.
                Wat overblijft is dan toch een savety aan brengen ergens in de midden.
                En inderdaad fabrikant en of leverancier in kennis brengen en vragen hoe verder.
                Mijn mening is het kan gebeuren maar het mag niet kunnen!!!!
                m.v.g. Herman

Comment

• Rudy Vorstenbosch
                  • Jun 2001
                  • 1429

Tijdens de show is er namelijk een kap van een StudioColor 575 naar beneden komen zetten. (Wel een actrice geraakt, maar behalve de schrik is er geen schade ontstaan) Dit gebeurd op zich wel vaker.
                  Beetje vreemd verhaal, en al helemaal dat je sugereerd dat 'dat wel vaker gebeurd'.

Wie van de collega forum bezoekers heeft dit ooit eerder gehoord of gezien?

Ben erg benieuwd!!!

Comment

• delighted
                    • Jul 2003
                    • 420

Ik heb nooit gezegd dat HES slechte producten levert. Integendeel. Ik ben erg te spreken over de HES spullen.

Vroeger heb ik regelmatig de kappen van de COlors en SPots zien vallen. Dat bleek idd om een fabricagefout te gaan en toen zijn er verstevigingen in de kap aangebracht en zijn ze voorzien van een safety. Sindsdien heb ik nooit meer een kap zien vallen.

Dit was de eerste keer dat de kap van een arm naar beneden kwam zetten. Tenminste, dit was de eerste keer dat ik getuige was.

Ik heb wel een vermoeden hoe dit heeft kunnen gebeuren. Veel technici die een spot inhangen laten de spot nog wel eens rusten op de kopsekant van de arm. En daar zit nu net dat ene schroefje. Als de spot net iets te hard op dat punt wordt neergezet kunnen er denk ik wel scheurtjes ontstaan en kan uiteindelijk de kap losraken.
                    Meerdere schroefjes zou dus al een optie zijn. Wat in andere versies van de StudioCOlor wel is gedaan. OF een extra beveiliging. Op dit moment is dat een extra stukje tape, maar over de definitieve oplossing ben ik nog niet uit, en vandaar dat ik hier een topic over heb geopend.

@BSL:

Kleurenfilters zullen niet echt schade aanrichten. Filterhouders horen geklemd te zitten zodat deze niet kunnen vallen. De kap achterop een par hoort met een safety aan de behuizing verbonden te zijn. De lamp kan niet uit de behuizing van een par vallen als de lamp goed is gemonteerd en de ring juist is geplaatst. En als ik het goed heb zijn de draaiende onderdelen van een spot dusdanig gecertificeerd dat ook deze aan strenge regelgeving voldoen.

Comment

• test12
                      • Jan 2003
                      • 901

P.s. Het is natuurlijk wel zo dat als je op de hoogte bent van het probleem, en daarvoor een wijz. aanbrengt, je in principe zelf aan sprakelijk wordt.
                      Denk dat Rinus hier meer over kan zeggen.
                      Gezien dit feit, en je wilt verder met deze m.head, zou ik eens kijken of b.v. 2 of beter 4 zelftappers per kapje geen optie is Als dan een scheur om een boutje gezien word blijft hij hangen en kun je hem daarna vervangen. Vele andere fabrikaten hebben dat ook.

m.v.g. Herman

sorry voor deels herhaling ik typ niet te snel dan overkomt je dat.

Comment

• jurjen_barel
                        • Jun 2003
                        • 3148

(Wel een actrice geraakt, maar behalve de schrik is er geen schade ontstaan)
                        schade? je zegt t op een manier als of het een apparaat is [B)]

Maar, die kappen moet je bij de randen gewoon ff met lijm insmeren, kijk of je er nog extra schroeven in kan douwen. Tiwraps erom heen, Gaffa, alles voor de veiligheid van het publiek.

Comment

• delighted
                          • Jul 2003
                          • 420

citaat:Geplaatst door jurjen_barel

(Wel een actrice geraakt, maar behalve de schrik is er geen schade ontstaan)
                          schade? je zegt t op een manier als of het een apparaat is [B)]

Maar, die kappen moet je bij de randen gewoon ff met lijm insmeren, kijk of je er nog extra schroeven in kan douwen. Tiwraps erom heen, Gaffa, alles voor de veiligheid van het publiek.
                          Erg handig die lijm. Dan kan ik er gelukkig ook niet meer bij als dat een keer nodig is voor onderhoud. Of dat wordt dan wel een erg dure hobby, steeds die kap openbreken

Comment

• delighted
                            • Jul 2003
                            • 420

citaat:Geplaatst door test12

P.s. Het is natuurlijk wel zo dat als je op de hoogte bent van het probleem, en daarvoor een wijz. aanbrengt, je in principe zelf aan sprakelijk wordt.
                            Denk dat Rinus hier meer over kan zeggen.
                            Gezien dit feit, en je wilt verder met deze m.head, zou ik eens kijken of b.v. 2 of beter 4 zelftappers per kapje geen optie is Als dan een scheur om een boutje gezien word blijft hij hangen en kun je hem daarna vervangen. Vele andere fabrikaten hebben dat ook.

m.v.g. Herman

sorry voor deels herhaling ik typ niet te snel dan overkomt je dat.
                            De arm is grotendeels hol van binnen, dus extra schroeven hebben niet echt zin. Er is namelijk niets wat houvast biedt.

Comment

• LJ Chris
                              • Jul 2002
                              • 477

citaat:Geplaatst door rinus bakker

Correctie Chris:
                              delighted zegt: gebeurt wel vaker....
                              Het zou toch te gek voor woorden zijn als je hetzelfde zou gaan zeggen over statieven, takels of truss.
                              waarom zitten er aan zo'n spot afneembare onderdelen die wel, en onderdelen die niet van een safety voorzien zijn?
                              Correctie Rinus:
                              delighted zegt:Tijdens de show is er namelijk een kap van een [u]StudioColor 575 naar beneden komen zetten</u>. (Wel een actrice geraakt, maar behalve de schrik is er geen schade ontstaan) [u]Dit gebeurd op zich wel vaker</u>

Chris zegt:
                              Denk maar eens aan [u]kleurenfilters, de kap achteraan een PAR, een persgaslamp van een PAR, de arm waar de kop van een MH inhangt</u>...
                              Dit zijn allemaal materialen die niet worden beveiligd en waar niemand zo meteen aan denkt, maar toch een groot gevaar kunnen vormen. [u]Deze gevallen </u>kom je heel zelden tegen
                              Nederlands is een zeer moeilijke taal

Het zou idd gek zijn als je hetzelfde gaat zeggen voor takels ed..
                              Zou het ook niet gek zijn als nu iedereen plots rond de armen van zijn head gaffa plakt?[B)]

Eén moment in deze branche heeft mij doen nadenken over veiligheid.
                              Ik had eens een fourbar in een tent voor een receptie opgehangen. Door het vervoer van de fourbar was een bout van een PAR los komen te zitten. Je kent het wel, snel snel die fourbar naar boven en ju! De tent ving nogal wind en bewoog nogal wat, hierdoor is de moer van de bout volledig van de bout afgedraaid en is die PAR naar onder gekomen, gelukkig bleef deze nog vastzitten aan de stekker!
                              Ik stond er net onder, en sindsdien let ik DUBBEL zo goed op bij het vliegen van materiaal! Ik ben er blij om dat dit is gebeurd, nu let ik veel beter op, en is de kans kleiner dat er ongevallen gebeuren!

Filterhouders horen geklemd te zitten zodat deze niet kunnen vallen.
                              Hoort alles niet vast te zitten zodat het niet kan vallen??
                              Eigenlijk bedoelde ik met kleurenfilters de filterhouders [xx(]

Eigenlijk vind ik dit wel een heel interessante discussie die zeker moet worden verdergezet! Hier kan IEDEREEN, ja iedereen!!! -zelfs de mannen die iedere dag materialen vliegen- iets van opsteken!

Mvg
                              Chris
                              Morgen is de drukste dag van je leven!

Comment

Working...