filternummers

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Harmen
    • Sep 2003
    • 379

filternummers

ey mischien even een stom vraagje maar ik wou even een swatchbookje kopen met alle filters(kleuren) + nummers erop maar zijn de nummers en de kleur bij elk merk het zelfde?
    bijvoorbeeld is 152 bij showtec hetzelfde als bij lee?
    alvast bedankt Harmen
  • axs
    Moderator
    • Jun 2002
    • 2687

Neen, jammer genoeg (of gelukkig) niet...
    If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!

Comment

• kwaak
      • Jun 2003
      • 177

vergelijk je showtek met lee?
      greetz,

LJ Kwaak (Jeroen)

Comment

• Jasper-Lichtbron
        • Jun 2001
        • 2155

Neem gewoon een boekje van LEE; dan weet je tenminste zeker dat je universelen nummers hebt. Je zult nooit hoeven werken met wat grotere shows met lichtplan waar ze showtec filters gebruiken lijkt me.

Comment

• KoenB
          • Mar 2003
          • 453

citaat:Geplaatst door (iCe)

Neem gewoon een boekje van LEE; dan weet je tenminste zeker dat je universelen nummers hebt. Je zult nooit hoeven werken met wat grotere shows met lichtplan waar ze showtec filters gebruiken lijkt me.
          Was het maar waar dat het enkel LEE was, dan had ik nu geen conversie lijstjes moeten uittypen :S
          Rosco, Gam, ... en nog een hele hoop universelen ... En ne dan heb ik het niet over de showtec en aanverwante filters.
          Maar vind dat je in België toch minstens Rosco en Lee moet hebben.
          Life is a freakshow, I just do the lighting

Comment

• delighted
            • Jul 2003
            • 420

citaat:Geplaatst door (iCe)

En een waaier van Rosco is natuurlijk ook erg handig aangezien die ook nog wel redelijk vaak terugkomen, en in die reeks een aantal kleuren zitten waar LEE niet aan kan tippen.

Comment

• kokkie
              • Nov 2003
              • 1166

Maar willen we dan een designers- of numericedition?
              Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

Comment

• delighted
                • Jul 2003
                • 420

citaat:Geplaatst door kokkie

Maar willen we dan een designers- of numericedition?
                Beide. Het hangt er natuurlijk vanaf wat je wilt gaan doen.

Ik heb laatst een verhaal gehoord dat er alleen nog maar een numerieke-versie bestaat en dat de designer-edition niet meer gemaakt wordt. Daarvoor in de plaats zou er achterin de numeric-edition een tabel staan met de designer-volgorde.
                Dit verhaal heb ik nog niet kunnen checken. Heb het alleen maar gehoord. Als iemand hier meer over weet, of het tegen kan spreken, dan hoor ik dat graag.

Comment

• Jasper-Lichtbron
                  • Jun 2001
                  • 2155

Van LEE bestaan ze allebei nog. Een designer edition gebruik je als je lichtplannen maakt, een numeric edition is handig bij het inkopen. Ik heb een designer LEE boekje, werkt prima omdat wij alleen LEE gebruiken. Ben nu wel benieuwd welke kleuren Rosco zo goed maakt dan? Linkje?

Comment

• Juce
                    • Aug 2001
                    • 203

Is er soms ook een tabel of boekje te vinden waarin combinaties staan?
                    Bv als je twee nummers overeen legt krijg je die nummer.
                    Zou wel zeer handig zijn...

Juce

Comment

• LuxProDeo
                      • Feb 2003
                      • 245

Een paar filter en kleurenstaal ervaringen als bijdrage aan deze discussie:

- Ik heb een recente Designer's Edition van LEE met daarin de Numeric volgorde achterin als een soort inhoudsopgave. Vice versa (zoals een andere post beschreef) heb ik nog nooit gezien, maar het lijkt me niet onwaarschijnlijk dat die ook bestaat.

- Volgens mij houden Showtec en Admiral en nog een paar kloon merken wel gewoon de LEE volgorde aan. LEE, Rosco en GAM hebben in ieder geval een apart, eigen systeem.

- De eerste poster heeft het over het kopen van een kleurenstaal. Ik heb geen idee hoe dit bij Showtec zit, maar mijn LEE, Rosco en GAM boekjes heb ik gewoon bij de resp. fabrikanten aangevraagd en (kosteloos) opgestuurd gekregen (of op beurzen), het is toch een soort promo voor het gebruik van hun filters. Er bestaan wel bepaalde speciale kleurenstalen met grote formaten of andere speciale toestanden waar altijd voor betaald dient te worden, maar je kunt je voorstellen dat de oplages daarvan lager en de materiaalkosten aanzienlijk hoger liggen.

- Een klein aantal veel voorkomende van 2 filters 1 maken combi's staat beschreven in een documentje dat te downloaden is van www.zulu.nl - voor theatertechneuten sowieso een nuttige website. Voor bepaalde correctie filters (CTB o.a. LEE 200, 201, 202, 203 en CTO o.a. LEE 204, 204, 206, 207) kun je het makkelijk zelf beredeneren, kijk maar eens naar de omschrijvingen in een LEE kleurenstaal om het principe te ontdekken.
                      [CTO = correction to orange = daglicht naar halogeen lamplicht / CTB = correction to blue = halogeen lamplicht naar daglicht]

- Lee maakt ook posters van conversie tabellen.

- Voordeel van Rosco boven LEE, behalve bepaalde kleuren, is dat Rosco, in ieder geval in mijn ervaring, het langer uit lijkt te houden dan LEE. Sowieso worden de twee merken op verschillende wijze gemaakt, andere manier van materiaal kleuren, wel of niet inpakken in lagen, etc. Ook maakt Rosco de onmisbare R119 frost. Sommige LEE kleuren zul je bij Rosco echter weer niet vinden.

Groet,

LuxProDeo

Comment

• Harmen
                        • Sep 2003
                        • 379

ok maar (mag ik namen noemen, naja van j&h wel tog?) hier bij j&h verkopen ze dus alleen 1 van showtec... (geloof ik meer kon ik niet vinden)
                        heeft iemand er dus 1 in de verkoop van lee (en tegen welke prijs?)
                        als het niet intressant is voor ander forum-leden kun je ook even mailen...
                        alvast bedankt

Comment

• delighted
                          • Jul 2003
                          • 420

citaat:Geplaatst door LuxProDeo

Een paar filter en kleurenstaal ervaringen als bijdrage aan deze discussie:

- Ik heb een recente Designer's Edition van LEE met daarin de Numeric volgorde achterin als een soort inhoudsopgave. Vice versa (zoals een andere post beschreef) heb ik nog nooit gezien, maar het lijkt me niet onwaarschijnlijk dat die ook bestaat.
                          Aangezien ik het maar "Van horen zeggen" had kan het best zijn dat ik het heb omgedraaid.

citaat:
                          - Voordeel van Rosco boven LEE, behalve bepaalde kleuren, is dat Rosco, in ieder geval in mijn ervaring, het langer uit lijkt te houden dan LEE. Sowieso worden de twee merken op verschillende wijze gemaakt, andere manier van materiaal kleuren, wel of niet inpakken in lagen, etc. Ook maakt Rosco de onmisbare R119 frost. Sommige LEE kleuren zul je bij Rosco echter weer niet vinden.
                          Het is inderdaad zo dat het wederzijds is dat er kleuren "ontbreken". Het is ook mijn ervaring dat de Rosco kleuren langer meegaan. Zeker de donkere kleuren branden bij Rosco veel minder snel uit dan bij LEE. Ik denk dat dit komt doordat het productieproces bij Rosco gewoon anders is.

Bij de nieuwe 700-serie van LEE lijkt het er op dat het ook langer duurt voordat de filters doorbranden.

Trucje: Bij een Rosco filter kan je de kleur tint iets warmer krijgen door het filter met een strijkbout te strijken.
                          WARNING: Als je dit bij LEE-filters doet, dan ben je heel lang bezig om je strijkijzer weer schoon te krijgen om alle gesmolten stukjes weg te halen.

Comment

• B-there
                            • Oct 2002
                            • 272

Ja, die 'swatch' boekjes van Lee zijn best handig..
                            Alleen heb ik de ervaring dat wanneer je er eentje probeer te bestellen via hun site je heeeeeeeeeel lang geduld moet hebben. Ik heb er een half jaar geleden eentje besteld en nu nog steeds niets ontvangen.
                            Ik denk dat het dus wachten wordt op de komende beurs in Frankfurt, waar ze hopelijk ook liggen.

Grz

B
                            <center>-------------------</center>

Comment

• Koszmo
                              • Nov 2002
                              • 185

Wij hebben ze hier ook allebei liggen, de numeric en de designer edition van de LEE waaier, voor een lichtplannetje gebruiken we vaak de designer... nummeric voor inkopen+sorteren, maar meestal kennen we de (voor ons) meest gebruikte nummers wel uit ons hoofd.

Toch handig hoor! zeker kopen die dingen!

misschien te koop via de site van LEE (www.leefilters.com)

Grtz,

Koszmo
                              Profiel - Mailtje

Comment

Working...