Scanmaster2 of MA 12/2

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Fritz
    • Oct 2001
    • 621

Scanmaster2 of MA 12/2

Beste mensen, binnenkort ga ik een lichttafel huren, maar ik twijfel nog tussen bovenstaande 2.

De bedoeling is dat ik dit ongeveer ga plaatsen:
    12x PC/Fresnell (meerdere op 1 kanaal dus totaal zo'n 8 kanalen)
    8x Par 56 Long (per 2 dus 4 kanalen)
    2x Robe 250XT Moving-head (16 kanalen of 32, als ik ze apart ga besturen)

Ik heb hier een 16 kanaals tafeltje, en daar wil ik alles behalve de moving-heads op gaan zetten.

Voor de moving-heads zit ik te twijfelen dus tussen de Scanmaster2 en de MA lightcommander 12/2.
    Welke kan ik het beste huren en waarom? Is er ook een mogelijkheid om alles met 1 tafel te bedienen, bij een van deze 2 tafels?

Alvast bedankt,

• Pieter Huijgen
    • Sep 2003
    • 766

Ik zou voor moving heads zeker de scanmaster pakken. Een MA12/2 is een ideale tafel voor statisch licht. Echter voor bewegend licht heb je niets aan deze functies, temeer omdat je kanalen te kort zal komen. In wide modus heb je met de 12/2 toegang tot 24 kanalen, dus zal je ze beide op dubbele dmx waarden moeten laten lopen.
    het grote verschil tussen beide tafels is dat je met de scanmaster in de prog. modus fixtures kan selecteren, instellen en de waardes worden vervolgens vastgehouden als je de fixture de-selecteert. Met de 12/2 wordt het met de faders snel "rock 'n' rollen"

Wij hebben als verhuur setje "het beste van 2 werelden". In 1 flightcase een scanmaster EN een 12/2. Kan je eenvoudig en snel 12 fixtures en 24 dimmerkanalen + 2 switch kanalen aansturen.

Mijn advies: huur beide.
    Lid van het Front tegen zijlicht

Comment

• LuxProDeo
      • Feb 2003
      • 245

citaat:
      Geplaatst door Fritz
      12x PC/Fresnell (meerdere op 1 kanaal dus totaal zo'n 8 kanalen)
      8x Par 56 Long (per 2 dus 4 kanalen)
      2x Robe 250XT Moving-head (16 kanalen of 32, als ik ze apart ga besturen)
      [EDIT: Par-av was net wat eerder, veel dubbele info nu, maar zal deze reply toch nog even laten staan]

Je hebt afgaande op het bovenstaande dus 12 dimmer kanalen, en nog 16 of 32 wapperkanalen. Heb je (theoretisch) dus een 28 of 44 kanaals DMX tafel voor nodig.

De Scanmaster 2 ken ik niet, maar de LC 12/2 kan al je dimmers aansturen, of in "wide mode" 16 kanalen wapperlamp, maar 28, 32 of 44 kanalen ga je daar niet mee redden.

Dit alles staat nog los van discussie of je wapperlampen wel met een op dimmers gerichte (HTP) tafel als de Lightcommander moet willen besturen. Is al veel over gediscussieerd, zie ook de zoekfunctie. Het kan in principe in ieder geval wel, maar het is omslachtig en je moet wel goed weten wat je aan het doen bent om geen onverwachte effecten van je wappers te krijgen in chases en bij overgangen tussen scenes etc.

Hoe kom je eigenlijk tot de keuze voor deze twee tafels? Zit je vast aan een budget, of aan het aanbod van een bepaalde verhuurder o.i.d.?

Voor een kleine setup met een mix tussen dimmers en wappers zijn er prettige tafeltjes van Zero88 (vette kikker & co), LSC (maxims) en zo nog wel meer tafels waar je de combi mee kunt maken zonder dat je meteen met een Hog of Avo of Spark4D voor je neus zit.

LuxProDeo

Comment

• ralph
        Banned
        • Aug 2000
        • 2649

aan de samensteling te zien ga je geen disco doen maar een toneelstuk (of iets soortgelijks)

Mijn ervaring is dat je daar best net scenes voor kunt bouwen op de 12/2

de scanmaster wens ik je niet toe in een theaterstuk. Mocht het alleen voor het doorstappen van het intelligent zijn, dan kan het nog.

Een combitafel zoals de SGM 12sc is een hele nette oplossing.

Als het budget het toe laat en je hebt er de mensen voor dan kan een combi van twee tafels ook nog een handige move zijn...

hmz...nog even goed gelezen: je hebt dus al een tafel voor je vaste spots...
        zou een tafel nemen die makkelijker scenes aan maakt dan de scanmaster. die 12sc van sgm of een zero frog of een lsc maxim is het (geringe) verschil in huurbedrag zeker waard...

Comment

• SpaceyDeeJ
          • Sep 2001
          • 876

Ook ik raad je een Studio Scancontrol van SGM aan. Of dit nu de 12 kanaals of de 24 kanaals (24 of 48 kan. in wide mode) is, maakt niet zo uit,dat haal je wel. Het gemak van het programmeren, snel bij je stappen kunnen van je intel.licht. en tenminste 1 tafel onder je vingers en geen twee...

Mensen zat in dit forum die je over deze tafel wat kunnen vertellen !
          cheers,

DeeJ

zohee pappie, die tafel van die meneer is echt wel groot

Comment

• Fritz
            • Oct 2001
            • 621

Alvast mijn hartelijke dank voor de antwoorden!
            Tis zo dat ik een beetje aan m'n budget vastzit en inderdaad aan het aanbod van de verhuurbedrijven hier (omgeving Uden-Nijmegen) Ik zit daarom nog te twijfelen tussen of mijn eigen tafel+scanmaster2 of dus de SGM SC.

Tis de bedoeling dat ik de dag voor de uitvoering alvast de tafel kan leren kennen, dus de huur is voor 2 dagen. Tussen de prijs van de SGM SC of de Scanmaster2 ligt in mijn regio toch nog een aardig verschil..... (iets van 30 euro) Dus daar zal ik even goed over na moeten denken.

Bovendien staat dan mijn eigen tafeltje thuis...

P.S: Tis voor de eerste Carnavalsavond van het jaar hier. Prinsenuitreiking zeg maar. Dus soort mengelmoes van toneel en disco waarbij de moving-heads alleen wat leuke bewegingen moeten maken.

Comment

• delighted
              • Jul 2003
              • 420

citaat:Geplaatst door SpaceyDeeJ

Ook ik raad je een Studio Scancontrol van SGM aan. Of dit nu de 12 kanaals of de 24 kanaals (24 of 48 kan. in wide mode) is, maakt niet zo uit,dat haal je wel. Het gemak van het programmeren, snel bij je stappen kunnen van je intel.licht. en tenminste 1 tafel onder je vingers en geen twee...

Mensen zat in dit forum die je over deze tafel wat kunnen vertellen !
              Eigenlijk valt er maar 1 ding over deze tafel te vertellen..... Doe het vooral niet. Zeker voor de minder ervaren gebruiker zijn de SGM tafels nou niet echt bepaald gebruiksvriendelijk. Dit wordt ook mede veroorzaakt door het feit dat de handleiding van die tafel erg slecht en incompleet is.

Comment

• Pieter Huijgen
                • Sep 2003
                • 766

Ik heb laatst met de Pilot 2000 van SGM moeten werken. Ik ben totaal niet te spreken over dit merk, om van het gebruiksgemak nog maar te zwijgen. Tijdens het programmeren crashte de tafel meerdere malen (movitecjes wilden niet meer pannen). Op het laatste moment een scanmaster er bij gepakt en het draaide in 2 minuten.

Als het allemaal simpel moet wapperen en flapperen kan je best volstaan met een scanmastertje. Standen inprogrammeren gaat heel snel, en het doet gewoon wat het moet doen voor jouw toepassing.
                Lid van het Front tegen zijlicht

Comment

• AJB
                  • Jul 2003
                  • 2289

Beste iedereen...laten we even realistisch blijven aub... Dit setje kan met gemak ! op een MA 12/2... deze tafel kan allereerst 26 kanalen uitsturen (specials!) en bovendien 4 dmx kanalen per channel aansturen... Vroeger deed ik wel bandjes met 32Kparren en 4 martin518 scans op zo'n computertje.... Kan allemaal prima, gewoon goed gebruik maken van de indelingen in de upper-mode...

12/2 kan de job makkelijk aan en is tevens een voordelige keus !

suc6
                  If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
                  ------------------------------------------------
                  Arvid Buit
                  Creative-Director / Artist-Manager

Comment

• delighted
                    • Jul 2003
                    • 420

citaat:Geplaatst door AJB

Beste iedereen...laten we even realistisch blijven aub... Dit setje kan met gemak ! op een MA 12/2... deze tafel kan allereerst 26 kanalen uitsturen (specials!) en bovendien 4 dmx kanalen per channel aansturen... Vroeger deed ik wel bandjes met 32Kparren en 4 martin518 scans op zo'n computertje.... Kan allemaal prima, gewoon goed gebruik maken van de indelingen in de upper-mode...

12/2 kan de job makkelijk aan en is tevens een voordelige keus !

suc6
                    Op zich heb je gelijk. Maar ik denk dat het voor een hoop mensen erg lastig is om het maximale uit zo'n tafeltje te halen.

EN behalve dat het mogelijk is om alles met een 12/2 aan te sturen is het nog maar de vraag of het bedieningsgemak echt geweldig is.

Comment

• Fritz
                      • Oct 2001
                      • 621

Mensen, allemaal bedankt voor de reacties!
                      Ik heb net toch maar een scanmaster2 gehuurd, mede omdat ik dan zeker weet dat ik de tafel binnen een dag wel helemaal ken.
                      Ben wel van plan één grotere tafel aan te schaffen zodat ik vaker met dergelijke setjes kan gaan werken, dus die discussie die hier gaande is, blijft interessant

Comment

Working...