CO2 hazer

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • delighted
    • Jul 2003
    • 420

CO2 hazer

Bij de productie die ik nu aan het draaien ben maken we gebruik van een hazer op basis van CO2. Eigenlijk niets bijzonder, alleen nu komt ff het probleem.

Een van de acteurs heeft best wel veel last van deze haze. (Keelklachten e.d.) Terwijl deze acteur bij vroegere producties totaal geen last heeft gehad van deze klachten terwijl daar ook gebruik werd gemaakt van rookmachines en/of hazers. Het enige verschil is dat er hier gebruik gemaakt wordt van een CO2-hazer.

Wat wij ons nu alleen afvragen is hoe het kan dat deze rook wel voor de genoemde klachten zorgt en alle andere rook en haze niet.
  • Jasper-Lichtbron
    • Jun 2001
    • 2155

Gevoelig zijn voor denk ik... sommige mensen hebben er nu eenmaal last van, en dat zal dus aan de samenstelling van de rook e.d. liggen; zou proberen een andere oplossing (andere hazer dus) te regelen en daarmee het probleem op te lossen. Want iemand die er echt last van heeft kun je niet zomaar negeren.
    Je moet het vergelijken met allergieen denk ik; meeste mensen hebben ze niet, maar ze komen in veel verschillende vormen voor, en hoewel je van het een geen last hebt kan het ander weer heel vervelend zijn.

Comment

• steef
      • Feb 2002
      • 29

CO2 is een gevaarlijk goedje. Je kunt er hoofdpijn van krijgen en duizelig van worden.In hoge dosering is het zelfs dodelijk. Ik kan me dus goed voorstellen dat deze persoon er last van kan hebben.

Ik weet dat er tegenwoordig in alle kroegen koolzuurdetectiesystemen in de kelders aanwezig dienen te zijn. Dit omdat het bier daar met koolzuur wordt vermengd.

Ik zou toch willen adviseren om een hazer te zoeken die gebruik maakt van een vloeistof op waterbasis. Is wel wat duurder maar veel minder schadelijk.

Comment

• delighted
        • Jul 2003
        • 420

citaat:Geplaatst door (iCe)

Gevoelig zijn voor denk ik... sommige mensen hebben er nu eenmaal last van, en dat zal dus aan de samenstelling van de rook e.d. liggen; zou proberen een andere oplossing (andere hazer dus) te regelen en daarmee het probleem op te lossen. Want iemand die er echt last van heeft kun je niet zomaar negeren.
        Negeren willen we het ook zeker niet. Het probleem is echter dat deze rook zo fijn is dat eigenlijk niemand er last van heeft. Als ik andere rook ga gebruiken weet ik zeker dat een ander (groter) deel van de cast gaat klagen, een andere hazer heeft dus weinig zin.

Aangezien de haze onmisbaar is in de show is het weglaten van de hazer ook geen optie.

citaat:
        Je moet het vergelijken met allergieen denk ik; meeste mensen hebben ze niet, maar ze komen in veel verschillende vormen voor, en hoewel je van het een geen last hebt kan het ander weer heel vervelend zijn.
        Daar ga ik ook van uit. En als het inderdaad een soort allergie is, dan zou daar iets aan gedaan moeten kunnen worden. De persoon in kwestie is zelfs bereid om er medicijnen voor te slikken, alleen moeten we dan wel weten WAT die allergie veroorzaakt. En aangezien we dat nog niet weten probeer ik dus hier een lijntje uit te gooien om wellicht een gouden tip te krijgen.

citaat:Geplaatst door steef
        CO2 is een gevaarlijk goedje. Je kunt er hoofdpijn van krijgen en duizelig van worden.In hoge dosering is het zelfs dodelijk. Ik kan me dus goed voorstellen dat deze persoon er last van kan hebben.
        Als het er gevaarlijke hoeveelheid dampen vrij zouden komen dan zou het apparaat nooit door de keuring heen zijn gekomen, dus daar maak ik me geen zorgen om. In dat geval zou ik denk ik veel meer klachten van de cast moeten krijgen. Nu is het slechts 1 iemand van een forse cast.

citaat:
        Ik zou toch willen adviseren om een hazer te zoeken die gebruik maakt van een vloeistof op waterbasis. Is wel wat duurder maar veel minder schadelijk.
        Probleem is dat deze ook veel meer geluid produceren. En dat de haze niet zo mooi is.

Comment

• jurjen_barel
          • Jun 2003
          • 3148

Het mooiste zou natuurlijk zijn, als je voor de scnenes met die acteur/-trice met de klachten speciaal een andere rookmachine neer kan zetten. Eentje zonder CO2![8D]

Comment

• Pieter Huijgen
            • Sep 2003
            • 766

Een rookmachine op CO2 basis is zeker af te raden! CO2 verdringt nl. zuurstof. Denk aan koolzuursneeuwblussers, de CO2 blussers. Hierbij wordt sterk geconcentreerde CO2 (bij -80 graden) gespoten op een brand met als resultaat dat de zuurstof wordt weggenomen en de brand stopt.
            Lid van het Front tegen zijlicht

Comment

• Simba
              • Oct 2003
              • 15

Aan de CO2 zelf zal het niet liggen, dit adem je zelf ook al uit.
              Erg giftig is het niet dus. Het kan wel de zuurstof verdringen in hoge concentraties ja.
              Maar je gaat met CO2 "vanzelf" meer ademen (de ademhaling reageert meer op C02 gehalte als op zuurstof behoefte)

Misschien dat de acteur met "last" al "iets" aan de keel heeft (beginnende keelontsteking ofzo) en misschien worden deze klachten versterkt door het versnelde ademen?

Comment

• Pieter Huijgen
                • Sep 2003
                • 766

Klopt. De lucht om ons heen bevat gemiddeld 21% zuurstof. Als er een te hoge concentratie CO2 aanwezig is zal dit dus gevolgen hebben voor de ademhaling. Een CO2 hazer zou zeker niet mijn eerste keuze zijn voor een produktie.
                Lid van het Front tegen zijlicht

Comment

• delighted
                  • Jul 2003
                  • 420

citaat:Geplaatst door Simba

Aan de CO2 zelf zal het niet liggen, dit adem je zelf ook al uit.
                  Erg giftig is het niet dus. Het kan wel de zuurstof verdringen in hoge concentraties ja.
                  Maar je gaat met CO2 "vanzelf" meer ademen (de ademhaling reageert meer op C02 gehalte als op zuurstof behoefte)
                  CO2 is inderdaad al in grote concentraties aanwezig in onze omgeving. Dat beetje CO2 dat er door die hazer bijkomt zal m.i. dus nooit echt de problemen opleveren. En als het wel zo zou zijn, dan zou ik veel meer mensen met klachten moeten hebben aangezien er 50+ mensen op en rond het podium lopen.

citaat:
                  Misschien dat de acteur met "last" al "iets" aan de keel heeft (beginnende keelontsteking ofzo) en misschien worden deze klachten versterkt door het versnelde ademen?
                  Wellicht, maar er is niemand die klaagt over versnelde ademhaling e.d. Ik denk niet dat het daar in zit.

citaat:Geplaatst door jurjen_barel

Het mooiste zou natuurlijk zijn, als je voor de scnenes met die acteur/-trice met de klachten speciaal een andere rookmachine neer kan zetten. Eentje zonder CO2!
                  Erg lastig als het hier een van de hoofdrollen betreft

Bij de productie zijn we er allen van overtuigd dat het probleem m op zich niet in de CO2 zit. We vermoeden dat er in de haze-vloeistof een andere stof oid wordt gebruikt die deze (allergische (?)) reactie veroorzaakt. Alleen kunnen wij ons nog niet bedenken wat dat kan of zal zijn.

citaat:Geplaatst door par-av.nl

Een CO2 hazer zou zeker niet mijn eerste keuze zijn voor een produktie.
                  Tja, succes is een keuze... Voor deze productie is dit de goede hazer op de juiste plaats. Afhankelijk van de wensen en eisen die je in de productie hebt ga je je equipment vaststellen. En volgens mij niet andersom.

Comment

• Jasper-Lichtbron
                    • Jun 2001
                    • 2155

En er bestaat geen mogelijkheid om vloeistof van een ander merk te kopen? Ik ben niet echt thuis in de CO2 wereld verder, wij hebben zo'n ding helemaal niet; maar meestal kun je rook en haze vloeistof in verschillende merken / prijsklassen en diktes verkrijgen. Misschien is het een idee om daar even mee te experimenteren om te kijken of het probleem daarmee verdwijnt. Dan natuurlijk wel je hazer even goed schoonmaken voordat je wisselt; anders blaas je alsnog residu restjes van de oude vloeistof in de lucht.

Comment

• jurjen_barel
                      • Jun 2003
                      • 3148

dat zuurstof (O2) wordt verdrongen door koolstofdioide (CO2) is inderdaad waar...
                      citaat:Geplaatst door Simba
                      Aan de CO2 zelf zal het niet liggen, dit adem je zelf ook al uit
                      Ja, maar ga maar eens een paar dagen in een luchtdichte ruimte zitten... kijken of je dat zo leuk vindt...

Dit is pas nog bij ons in de scheikundeklas behandeld, de concentratie 02 in lucht. Het probleem is dat de concentratie ergens tussen de 20 en 23 Volume% moet liggen. Minder is giftig, maar meer cker ook. Aan 100% zuurstof zul je direct overlijden (maar daar is nu geen sprake van)!

Dus zorg voor goede ventilatie, hmmmz... Dan wordt de rook meteen weggeblazen... Een zuurstoffles op de rug ziet er ook zo dwaas uit...
                      Je zit echt in een moeilijk pakket!

Comment

• movinghead
                        • Aug 2001
                        • 559

Wat ik me dan af vraag: Van welk merk die zogenaamde hazer is. MDG?

Jurjen Barrel: Enig idee hoeveel Co2 zo'n machine gebruikt?
                        Dan praat je wel anders!
                        Denk je nou echt dat er machines op de markt gebracht worden waarbij de hele zaal na een half uur dood op de grond ligt?

Guttegutteguttegut [V][V]
                        [CENTER]Altijd van je af laseren[/CENTER]

Comment

• jurjen_barel
                          • Jun 2003
                          • 3148

Movinghead, ik heb alleen opgeschreven wat ik van concentraties van gassen in lucht afweet. Dat apparaat zal idd ook niet zoveel CO2 gebruiken dat het een gevaar kan betekenen voor de mensen in de directe omgeving, anders was deze allang afgekeurd.[B)]

Dus rustig aan, ik zeg eens iets en het wordt meteen verkeerd opgevat.
                          (Oke, ik ben volgende keer ook wel iets duidelijker)

Comment

• delighted
                            • Jul 2003
                            • 420

citaat:Geplaatst door movinghead

Wat ik me dan af vraag: Van welk merk die zogenaamde hazer is. MDG?
                            Het betreft hier een vi-count

Comment

• movinghead
                              • Aug 2001
                              • 559

Deze dingetjes dus?
                              Het was behoorlijk zoeken moet ik zeggen.

Ik weet niet hoor maar ik krijg niet echt het idee dat ze deze machines aanbieden voor gebruik in discotheken e.d. Ik zie ze alleen staan bij alle sites waar die dingen gebruikt worden door de brandweer, en bij bedrijven met filtertestapparatuur. Dit zou misschien een ander gebruik zijn dan in discotheken. Maar bij safetyinstructions van de brandweer wordt er niet gewezen op enige gevaren die op kunnen treden bij gebruik van deze machines. Dus.... wat moet ik er van zeggen.

Ik weet niet wat voor vloeistof je op dit moment gebruikt, maar ik gebruik vloeistof van MDG. Dat is van het zelfde bedrijf als waarvan onze rookmachine / hazer is. Deze hebben wij... noooooit problemen
                              MDG Fog Generators. Proudly creating the best atmospheric effects.

En nu slapen..... later
                              [CENTER]Altijd van je af laseren[/CENTER]

Comment

Working...