te lage netspanning

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • LSD
    • Jul 2002
    • 152

te lage netspanning

Afgelopen weekend een setje geplaatst in een zaal waar de netspanning nog 110/220 was dus 110 volt tussen fase en aarde, 220 tussen 2 fasen.(eigenlijk eerder 215 na gemeten te hebben...). Er waren wel 3 fasen van 63A, maar dus geen 380v.
    Gelukkig had ik nog een dimrackje staan met een ster/driehoek schakelaar erop, dus de grootste problemen waren al van de baan. Maar een aantal apparaten hadden het toch lastig met die 215 volt.
    Vb : de avolites flipte compleet, eurotech color strobos niks mee aan te vangen, één van de rookdozen rookte alleen als hij er zin in had...

Ik veronderstel dat er weinig aan te doen zal zijn (een agregaat is buiten de kwestie), maar mochten jullie tips hebben... laat maar komen [:I][:I]
    ----------------------------------------------
    Tja... een uit de hand gelopen hobby is ook een hobby
  • ronny
    • Dec 2002
    • 2138

ik stel me toch vragen bij jouw verhaal.

citaat:110 volt tussen fase en aarde, 220 tussen 2 fasen.(eigenlijk eerder 215 na gemeten te hebben...)
    waarom meet jij in ***snaam t.o.v de aarde????

220 tussen de fasen kan perfect je hebt dan een oud net wat in belgie nog wel eens voorkomt namelijk een net van 3*220V 3 fases dus en een aarde. Geen nulgeleider.

citaat:Gelukkig had ik nog een dimrackje staan met een ster/driehoek schakelaar erop, dus de grootste problemen waren al van de baan
    dat heb je nu dus in driehoek gezet i.p.v in ster.

citaat:Vb : de avolites flipte compleet, eurotech color strobos niks mee aan te vangen, één van de rookdozen rookte alleen als hij er zin in had...
    ik weet niet waarvan jij die spanning hebt afgetakt dan? een gewoon stopcontact was niet op die plaats aanwezig? Je kan namelijk als je een verdeler van bv 32A cee(400V) naar 6*220V hebt die niet aansluiten op een net van 3*220V dan zet je die verdeler in ster op dat net en dan krijgt ieder stopcontact op die verdeler 115V op zijn uitgang i.p.v 230[:0]. ik vrees dus dat dat je probleem was. de aparaten kregen gewoon te weinig spanning.

citaat:Ik veronderstel dat er weinig aan te doen zal zijn (een agregaat is buiten de kwestie), maar mochten jullie tips hebben... laat maar komen
    tips: een aanwezig stopcontact gebruiken(230V) ofwel van die 3*220 aansluiting blijven als je er niet de juiste verdeler voor hebt.
    niet zagen, gewoon doen!

Comment

• Dave
      • Jan 2001
      • 757

citaat:Geplaatst door LSD
      Vb : de avolites flipte compleet, eurotech color strobos niks mee aan te vangen, één van de rookdozen rookte alleen als hij er zin in had...
      Als je dan toch 110V hebt->
      Avolites heeft naar mijn idee een doodnormale AT-PC voeding. Schakelaartje om naar 115V en probleem opgelost toch?
      Alleen na gebruik natuurlijk WEL weer terug zetten.
      U x I = Boem.

Comment

• LSD
        • Jul 2002
        • 152

Het was idd een net van 3*220 zonder nulgeleider, en neen ik heb niet tegen de aarde liggen meten... was ter verduidelijking !!!
        het dimrack was aangesloten via een verloop van 3*220(blauwe stekker naar 220/380 (de gekende rode stekker) en dan het rack op driehoek, ik weet heus wel hoe dat in mekaar steekt.
        Zoals je zelf al aanhaalt is het een net van 3 maal "220" en niet 3 maal "240"
        dus 215 à 217 volt = 220 min een paar voltjes kwijt in de lokale bekabeling, in plaats van de 235 a 240 volt die op een "modern" net te vinden is.
        snappie ??

Comment

• LSD
          • Jul 2002
          • 152

citaat:Geplaatst door Dave

Avolites heeft naar mijn idee een doodnormale AT-PC voeding. Schakelaartje om naar 115V en probleem opgelost toch?
          Zo simpel is het nu ook weer niet... het is een net van 3*220 zonder nulleider. Er zit dus 220 tov de aarde maar die aarde kan je niet gaan gebruiken als nulleider. Dus de 110 is niet echt "aftapbaar".

Comment

• ronny
            • Dec 2002
            • 2138

de spanning was dus 215V zeg maar i.p.v 230V. dat is 15V verschil.
            zo had ik het eerst niet begrepen[:I]

wat het probleem kan geweest zijn met die aparaten is het volgende:

in ieder aparaat zit een voeding. Die bestaat dan weer uit een transfo en een gelijkrichter en afvlakker en stabilisator. Kan zijn dat wanneer er gebruikt wordt gemaakt van de bekende 78** reeks als stabilisatie ic dat deze zijn ingangsspanning(afkomstig van de gelijkrichter(brug)) te laag was waardoor er niet meer een goede stabiele spanning aan de uitgang verzekert wordt.

vooral dan voor je avolite lichttafel aangezien de interne processoren die daar in zitten wel degelijk graag 5V hebben niet 5.2V of 4.8V(bijvoorbeeld).

een strobo en rookmachien hebben minder complimenten, maar kunnen dus blijkbaar ook wel hinder van een te lage spanning ondervinden.

verder lijkt me het toch wel een raar verhaal aangezien 15V nu niet zo een grote spanningsdaling is.

niet zagen, gewoon doen!

Comment

• jurjen_barel
              • Jun 2003
              • 3148

Het kan aan mij liggen, maar je ziet toch meestal wel op apparatuur staan 220-240 of iets dergelijks. In dat geval is het slecht 5V te laag, alweer 10V kwijt...
              Maar met zo'n rare aansluiting, verwacht je toch dat ze op lokatie ook wel een geschikte verdeler hebben staan (tenzij het een matige kantine is waar geen ene techneut ooit binnen is geweest...[xx(])

Comment

• Dave
                • Jan 2001
                • 757

citaat:Geplaatst door Dave

Zo simpel is het nu ook weer niet... het is een net van 3*220 zonder nulleider. Er zit dus 220 tov de aarde maar die aarde kan je niet gaan gebruiken als nulleider. Dus de 110 is niet echt "aftapbaar".
                Ok, zonder nul is het lastig. Heb niks gezegt.
                Had laatst zelf iets soortgelijks. Zero88 Sirius die om de haverklap vastliep, en leuk dan zo'n rookmachine die op de laatste waarde blijft pompen...
                U x I = Boem.

Comment

• DBLighting
                  • Nov 2003
                  • 4

ne serius die blijft hange door een voedings storing?

volgens mij scheelt er iets anders zunne..
                  DBLighting

Comment

• musicjohn
                    • Aug 2001
                    • 1102

Allereerst... de theorieën hierachter heb ik geen kaas van gegeten.

Maar ik ben wel van mening dat wanneer jouw apparatuur geen 215V aankan dan schort er wel wat aan hoor.

Ik heb wel vaker op lacaties opgetreden waar de spanning zelfs tot onder de 200V uitkwam. Alles bleef gewoon netjes z'n werk doen. M'n keyboards, m'n amps, m'n mengtafel, m'n vocalist, m'n CD speler, m'n (microfoon)ontvanger, m'n dimmerpacks, m'n scans, m'n rookdoos, en m'n colormoons.

Als jouw apparatuur bij 215 Volt rare dingen doet, op hol slaat, vast loopt of geheel niet functioneert, dan zou ik de oorzaak toch beslist ergens anders zoeken.

Was de frequency wel correct? 50Hz ???
                    Greetzzz... [;)]

John

Wilt U de allernieuwste updates nu installeren? Klik dan <b>---&gt;&gt;&gt; HIER &lt;&lt;&lt;---</b>

Comment

• NiTRO
                      • Sep 2002
                      • 677

Heb 2 weekjes geleden nog een projectje gedaan op Nederlandse Antillen, Sint Maarten om precies te zijn, ik heb daar hetzelfde probleem gehad, ik had hier 6 citycolours staan die op 230V 60Hz moesten lopen. Een keer is mij zelf de lamp uitgevallen omdat de lampspanning onder de 190V was gezakt, erg frustrerend werken.

Maar helaas voor deze vermogens isser weining aan te doen, er bestaan wel spannings en frequentie bewakers, maar deze jongens zijn zo groot en duur dat het niet rendabel is deze aan te schaffen, gewoon aangeven dat er 230V of 380V op de locatie aanwezing MOET zijn.

suc6 nog!

mvg
                      ERC

Comment

• de kawaman
                        • Dec 2002
                        • 202

Wat nitro zegt dacht ik ook. heb je geen voorwaarden dat er een degelijk net met een X aantal groepen moet zijn?

Als de klant heeft getekend, en ik kom op locatie en er klopt niks van, dan wordt er netjes afgerekend, ingeladen en onverricht ter zake wedergekeerd.

(in het geval er echt niks te redden valt)
                        Ik ga iig niet staan met risico's van uitval e.d. Dan is mijn naam naar de klote door een ander zn fout!
                        Alle kleuren zijn mooi, als het maar kawagroen is.

Comment

• DidierB
                          • May 2003
                          • 337

citaat:Geplaatst door jurjen_barel

Het kan aan mij liggen, maar je ziet toch meestal wel op apparatuur staan 220-240 of iets dergelijks. In dat geval is het slecht 5V te laag, alweer 10V kwijt...
                          Maar met zo'n rare aansluiting, verwacht je toch dat ze op lokatie ook wel een geschikte verdeler hebben staan (tenzij het een matige kantine is waar geen ene techneut ooit binnen is geweest...[xx(])
                          Spijtig genoeg kom je die aansluitingen in België nog veel te vaak tegen hoor. Vooral in sporthallen e.d., waar ze dan (wat dacht je dan?) er inderdaad geen kaas van gegeten hebben en ook geen verdeelkast staan hebben. Maar dit lost het probleem van te lage spanning nog altijd niet op.

Ik heb al vaker gemerkt dat Avo het nogal moeilijk heeft met stroom. Als we op een stroomgroep draaien, hebben we 9/10 prijs. Tja, wat doe je eraan?

Ik dacht dat in België electrabel maximaal 5% mag afwijken van de standaardspanning. Wat dus inhoud dat je minimaal 118,5V en maximaal 141,5V moet hebben uit die stekker. Als dat niet zo is, en de uitbater hecht een beetje belang aan z'n zaak, dan volstaat het meestal om die meneer daarop attent te maken, zodat hij op zijn beurt de nodige maatregelen kan nemen. Zo is tenminste de volgende niet gekl**t.

LSD, mag ik je trouwens vragen waar dit feestje was?

Groeten,

Beghin Didier
                          Ampli bvba

Comment

• driesmees
                            • Apr 2003
                            • 1076

citaat:Geplaatst door DidierB

citaat:Geplaatst door jurjen_barel
                            ...
                            Spijtig genoeg kom je die aansluitingen in België nog veel te vaak tegen hoor. Vooral in sporthallen e.d., waar ze dan (wat dacht je dan?) er inderdaad geen kaas van gegeten hebben en ook geen verdeelkast staan hebben. Maar dit lost het probleem van te lage spanning nog altijd niet op.

Ik heb al vaker gemerkt dat Avo het nogal moeilijk heeft met stroom. Als we op een stroomgroep draaien, hebben we 9/10 prijs. Tja, wat doe je eraan?

Ik dacht dat in België electrabel maximaal 5% mag afwijken van de standaardspanning. Wat dus inhoud dat je minimaal 118,5V en maximaal 141,5V moet hebben uit die stekker. Als dat niet zo is, en de uitbater hecht een beetje belang aan z'n zaak, dan volstaat het meestal om die meneer daarop attent te maken, zodat hij op zijn beurt de nodige maatregelen kan nemen. Zo is tenminste de volgende niet gekl**t.

Groeten,

Beghin Didier
                            Ampli bvba
                            Moet die eerste 1 geen 2 worden? (218,5V en 241,5 V? want bij mij thuis zit er nog steeds ca 230 op hoor [8D])
                            [CENTER] [/CENTER]

Comment

• LSD
                              • Jul 2002
                              • 152

citaat:Geplaatst door DidierB

Was in Kursaal in Turnhout, een voormalige (vervallen[}])bioscoopzaal die door het stadsbestuur tijdelijk als fuifzaal ter beschikking is gesteld bij gebrek aan een betere locatie [}][}]

citaat:
                              de 215V die ik gemeten heb was op een onbelast moment(stekker eruit - meterje erin...), dus "mogelijk" is de spanning bij piekmomenten nog verder gezakt door te dunne bekabeling in de zaal zelf.

citaat:
                              Maar ik ben wel van mening dat wanneer jouw apparatuur geen 215V aankan dan schort er wel wat aan hoor.
                              Achteraf de weigerende apparaten thuis nog gecheckt :
                              - avolites werkte thuis terug normaal, en ondertussen nog enkele sets gedaan zonder problemen, dus lag echt wel aan de spanning volgens mij
                              - strobo's bleken hun adres kwijtgespeeld (tja, Eurotech is nu ook weer niet het neusje van de zalm qua betrouwbaarheid, maar waren de enige met ingebouwde colorscroller op de markt, dus toch maar gekocht [:I]) Achteraf (na adres weer ingesteld te hebben) ook geen problemen meer mee gehad.
                              - stotterende rookdoos geen idee, was als extra rookdoos voorzien door organisator zelf, m'n eigen martin pro2000 had geen problemen...

citaat:
                              ne serius die blijft hange door een voedings storing?
                              sirius begeeft het pas onder de 180V. Ook ooit ondervonden[}]

Comment

Working...