huwelijk van de showmaster 24 en de scanmaster 2

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • wz productions corijn
    • Oct 2003
    • 18

huwelijk van de showmaster 24 en de scanmaster 2

We zijn op onze school bezig een standaard protocol te maken voor licht bij optredens. Dit omdat wij niet eeuwig op school blijven, maar er ook nog een soort opvolgers moeten komen. In dit protocol is van belang dat we in de truss achter op het podium 8 par56's hebben hangen en 4 4ch scanners. Verder 4 theaters als frontlicht. We hebben nog 2 scanners en 8 par56's, maar die laten we even buiten beschouwing. Het doel is vaste programma's maken, zodat anderen daar niet mee belast hoeven te worden.

De sturing van het licht is tot nu toe altijd gedaan met 2 dmx lijnen. Showmaster voor parren/theaters, scanmaster voor de scanners. Dit werkt, alleen is het heel erg irritant dat je nooit totaal plaatjes kunt maken en in 1 keer oproepen. Nu zagen we achterop de scanmaster dat er sprake was van een DMX in. Dit bracht ons tot het volgende plan:

-We verbinden de Showmaster 24 DMX OUT naar de DMX IN van de Scanmaster
    -De Scanmaster DMX OUT gaat naar de fixtures.
    -We zetten de parren op kanaal 5 t/m 8 van de Scanmaster, in de daaropvolgende 8 kanalen zetten we steeds een scanner.
    -We maken programma's in de Scanmaster voor parren en scanners.
    -De theaters zetten we op kanaal 1 t/m 4. Die kunnen we dan met de Showmaster regelen. Verder kunnen we de flashbuttons op de Showmaster gebruiken voor accenten bij de parren.

De vraag bij dit alles is: is dit mogelijk? kun je op deze manier met DMX omgaan? Wij dachten van wel, omdat we anders niet zouden inzien waarvoor een DMX IN dient?
  • martin rs
    • Oct 2003
    • 54

ja kan je scanners ook rechtstreeks met je showmaster 24 sturen. heb ik ook en werkt perfect.
    DJ is not a crime

Comment

• wz productions corijn
      • Oct 2003
      • 18

Dat gaat niet helemaal werken, want dan hebben we te weinig kanalen over voor als we nog meer parren/ander licht willen gebruiken. (we schuiven dan de kanalen van de scanners gewoon wat verder op). Maar is bovenstaande mogelijk?

Comment

• martin rs
        • Oct 2003
        • 54

ik zou zeggen probeer het uit.
        maar eh te weinig kanalen???? zijn er 24?? en hoe wil je een scanner op een kanaal zetten???
        DJ is not a crime

Comment

• wz productions corijn
          • Oct 2003
          • 18

Bijvoorbeeld (in een iets grotere klus dan hiervoor beschreven):

ch 1-4: theaters
          ch 9-16: dimmers voor parren
          ch 17- : scanner 1
          ch 25- : scanner 2
          ch 33- : scanner 3
          ch 41- : scanner 4

we programmeren dan parren en scanners op de scanmaster, maar we willen dan door die programma's nog kunnen flashen ed met de showmaster

Comment

• martin rs
            • Oct 2003
            • 54

ah zo ik heb em.
            denk dat het moet kunnen als je zo allemaal hoort.
            kan je het niet even snel uitproberen dan?
            zo gebeurt toch?
            DJ is not a crime

Comment

• wz productions corijn
              • Oct 2003
              • 18

ff snel wordt wat lastig, zit midden in tentamenweek, zocht wat ontspanning en ging wat lichtplannetjes maken ... maar volgende week zal ik in een tussenuur een en ander proberen

voor kanaal 1-24 geldt dat ze via 2 controllers aangestuurd worden... geldt dan dat de hoogste DMX waarde doorgestuurd wordt naar de fixtures?

Comment

• martin rs
                • Oct 2003
                • 54

denk het wel maar weet niet zeker wie weet flipt ie ook wel als je beide deel doet namelijk maar hoger dan max kan volgens mij niet.
                DJ is not a crime

Comment

• Gast1401081
                  • Mar 2001
                  • 7999

Dit verhaal hangt van je tafel af. De oude MA24-6 en 48-6 en 96-6 konen dat prima. Maar daar kon je zeggen welk DMX-ardes je wolde aansturen. Intern kanaal 1 werd dan DMX-kanaal 400, ofzo. Waarna er inderdaad een scancommander op de fixtures liep (dmx 1-???), en de dimmers bij , zeg DMX400 begonnen. Dat was nou juist het voordeel van dat dmx gebeuren.
                  Het werkt als een bus, je schrijft een bepaalt stoeltje toe aan een bepaalde persoon, en karren maar.

Comment

• Reemski
                    • Dec 2001
                    • 690

Ik denk dat je er maar niet op moet vertrouwen dat de DMX-in een werkelijke merge-functie heeft op de scanmaster.

Volgens mij kon je nergens de merge-instellingen opgeven, en stond er nauwelijks iets over in de handleiding.
                    Wel heeft showtec tegenwoordig een goedkope merger. Dit zou je probleem wellicht wel kunnen oplossen.

Comment

• wz productions corijn
                      • Oct 2003
                      • 18

Maar wat is dan het nut van een DMX in functie?

Comment

• wz productions corijn
                        • Oct 2003
                        • 18

We hebben het vandaag uitgeprobeerd en de scanners flipten totaal.

Comment

• Reemski
                          • Dec 2001
                          • 690

De DMX-in zal waarschijnlijk zijn om een identieke scanmaster via de DMX-in te synchroniseren. Op die manier kan je de programma's wellicht overpompen.

Ik ben hier eerder ook naar op zoek geweest, maar volgens mij waren dit mijn bevindingen, na mijn zoektocht door de online manuals.

Comment

• martin rs
                            • Oct 2003
                            • 54

jammer dat ie flipte.
                            blijven zoeken en proberen
                            DJ is not a crime

Comment

• wz productions corijn
                              • Oct 2003
                              • 18

Dan baal ik nu dat men ons niet geadviseerd heeft 1 tafel te kopen :S
                              maar goed, toendertijd wist ik nog nix van dmx :S

Comment

Working...