Op de muziek

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • driesmees
    • Apr 2003
    • 1076

Op de muziek

Kheb nu eigenlijk eens een vraagje dat ik wil stellen,
    en ik ga beginnen met een voorbeeld:

---
    Je krijgt van een opdrachtgever een liedjevoorgeschoteld,
    Je moet je licht op de muziek laten verlopen, hoe begin je er aan?
    ---

En hoe regel je de tijd, of kan je in duurdere tafels zeggen, dat bij een bepaalde stap hij 5 sec moet waachten en bij een andere maar 4 of zo?
    Hoe doen jullie het?
    (ikzelf werk met een DMX192A controller van JBsytems, maar daar gaat het compleet niet mee!!!)

Tips?
    [CENTER] [/CENTER]
  • Silence
    • Apr 2003
    • 50

inderdaad, op duurdere tafels kan je dit instellen. zoals op de hog en de grandMA. er zullen er nog wel zijn maar van deze weet ik het zeker. ikzelf werk op de grandMA en hier kan je sequences en cues met timecode synchroniseren op muziek. heb hier wel nog geen ervaring mee.
    silence lighting

Comment

• driesmees
      • Apr 2003
      • 1076

Dacht ik al, zijn er alternatieven?

Nog een vraagje,
      oook met voorbeeld:
      ---
      Cirkeltje truss, allemaalMH's erin,
      ze laten die zo allemaal gelijk draaien, geeft zo'n heel mooi effect,
      ---
      Hoe doe je dit, handmatig, of is dit een optie voor duurdere tafels?
      [CENTER] [/CENTER]

Comment

• jurjen_barel
        • Jun 2003
        • 3148

Waarschijnlijk snap ik het niet hoor, maar waarom zou je da alleen met duurdere tafels kunnen doen? Als je de MH's allemaal het zelfde adresinterval geeft (bijv. 1 tot 8) dan doen ze toch hetzelfde, dus ook het synchroon draaien.

Verder toelichten kan geen kwaad, want dit lijkt me anders te simpel...

Comment

• Silence
          • Apr 2003
          • 50

in de iets duurdere tafels heb je de mogelijkheid om verschillende effecten te selecteren voor je MH's zoals onderandere een cirkel en nog veel meer. je laat dan alle MH's hetzelfde effect doen. in eenvoudigere tafels zoals bv de DMX192A maak je een aantal stappen in een chase in de vorm van een cirkel bv: 4 stappen (of meer -> geeft presiezere beweging)

citaat: Dacht ik al, zijn er alternatieven?
          je liedje goed beluisteren en hierop inspelen met flashkes en bewegingen met je licht, gebruik kleuren en gobo's. dat is toch het doel als lichttechnieker, het publiek te entertainen. en dat lukt ook met een DMX192A.
          silence lighting

Comment

• jurjen_barel
            • Jun 2003
            • 3148

citaat:Geplaatst door Silence
            in de iets duurdere tafels heb je de mogelijkheid om verschillende effecten te selecteren voor je MH's zoals onderandere een cirkel en nog veel meer. je laat dan alle MH's hetzelfde effect doen. in eenvoudigere tafels zoals bv de DMX192A maak je een aantal stappen in een chase in de vorm van een cirkel bv: 4 stappen (of meer -> geeft presiezere beweging)
            Aha, je bedoelt dus dat de tafel de MH zelf telkens een tikje verder zet, dus dat ze rustig draaien en dan soepel, niet schokkerig.

Ik snap m, goeiemorguh

Comment

• driesmees
              • Apr 2003
              • 1076

Dank voor al w reacties,
              Heb veel bijgeleerd.
              That's ll folks!!!
              [CENTER] [/CENTER]

Comment

• JeroentjE
                • Oct 2000
                • 197

citaat:Nog een vraagje,
                oook met voorbeeld:
                ---
                Cirkeltje truss, allemaalMH's erin,
                ze laten die zo allemaal gelijk draaien, geeft zo'n heel mooi effect,
                ---
                Hoe doe je dit, handmatig, of is dit een optie voor duurdere tafels?
                Je bedoeld denk ik een offset; is ook iets wat op bv een hog zit. Maar ook met de wat goedkopere tafels als de pearl is dit te realiseren.
                Nigel Tufnel: "Eleven. Exactly. One louder."
                Marty DiBergi: "Why don't you just make ten louder and make ten be the top number and make that a little louder?"
                Nigel Tufnel: [Pause] These go to eleven."

Comment

• Silence
                  • Apr 2003
                  • 50

inderdaad, maar met de offset laat je ze niet gelijk draaien. met een offset van bv. 1/100 laat je de eerste MH vroeger starten aan de cirkel dan de volgende en zo voort, zo toch op de grandMA. geeft inderdaad wel een mooi effect. met een offset van 0 maken alle MH's de zelfde beweging.
                  silence lighting

Comment

• showband
                    • May 2001
                    • 4516

citaatacht ik al, zijn er alternatieven?
                    Op goedkope tafels/dimmerpacks heb je soms een MiDi-input. Als je het liedje als een .WAV in je laptop stopt met een klein sequencerpakketje. Dan kun je op een midispoor je scene's aansturen. Dat kan dus al met de simpelste botex-Tbar of scanmaster al. En..... zelfs zonder lichttafeltje.

Extreem low butgetshows
                    lekker belangrijk!

Comment

• BENjpt
                      • May 2002
                      • 381

Om cirkels in je DMX192 te proggen, kan het volgende heel handig zijn:

Deze geeft automatisch je pan/tilt waarden voor bijv. een cirkel.

gr.
                      Love, Life and Lighting. The 3 most important things in life!

Comment

• delighted
                        • Jul 2003
                        • 420

citaat:Geplaatst door driesmees

Kheb nu eigenlijk eens een vraagje dat ik wil stellen,
                        en ik ga beginnen met een voorbeeld:

---
                        ---
                        Het belangrijkste is natuurlijk dat je eerst zorgt dat je je tafel op orde hebt. Alle groups, palettes, presets, macros etc moeten natuurlijk goed werken.

Vervolgens 1 keer de plaat afdraaien en de plaat in delen hakken (refrein/couplet/break/intro/outro)

Dan vervolgens ga je voor ieder deel een standje maken en die zet je in je cuelist.

Indien je geen tijd meer over hebt zal je het met deze cuelist moeten doen. Als je echter nog flink wat tijd over hebt kan je je effecten gaan verzinnen en die gaan maken. Persoonlijk maak ik de effecten altijd op aparte lijntjes die ik dan of los, of vanuit een macro in de cuelist opstart.

(werk voornamelijk op de Hog II/III en grandMA en daar is dat erg makkelijk)

Tevens een erg handige tip is om iedere eerste cue van een muzieknummer "blocked" te maken. Mocht dan de volgorde van de muziekstukken veranderen en je moet de volgorde in je cuelist veranderen, dan blijven je lichtstanden wel behouden. (Dit uiteraard alleen als je tracking gebruikt bij het programmeren)

citaat:
                        En hoe regel je de tijd, of kan je in duurdere tafels zeggen, dat bij een bepaalde stap hij 5 sec moet waachten en bij een andere maar 4 of zo?
                        Hoe doen jullie het?
                        (ikzelf werk met een DMX192A controller van JBsytems, maar daar gaat het compleet niet mee!!!)

Tips?
                        Op de grotere tafels is het inderdaad mogelijk om per cue een andere fade, delay en wait tijd op te geven. Het is zelfs mogelijk om per parameter van een fixture een aparte fade, delay of wait op te geven.

Comment

• Harmen
                          • Sep 2003
                          • 379

je kunt ook op hele kleine tafeltjes bijv van showtec even een programma maken en dat handmatig wisselen met step...

Comment

• LJ Gerrit
                            • Apr 2002
                            • 479

citaat:Geplaatst door driesmees

---
                            Tips?
                            Allereerst, wat bedoelt je opdrachtgever met "op de muziek lopen"?
                            Sounds To Light of SMPTE?

- Sound To Light:
                            Dit kunnen bijna alle professionele tafels.

- SMPTE:
                            Echte SMPTE kunnen, tot zo ver ik weet, alleen de Whole Hog II, Grand MA, Jands Vista, Avolites Diamond 4 en de Martin MaXXyz.
                            Omdat ik veel ervaring heb met de MaXXyz zal ik deze kort toelichten.

De MaXXyz laat een grafische "tijdbalk" van het nummer op het scherm zien. Dit nummer wordt dus in honderden stukjes gehakt.

Vervolgens kun je, de van te voren gemaakte Cues en Cuelijsten, slepen (windows XP) naar het gewenste tijdblokje. Afhankelijk van de lengte van de cuelijst worden er 1 of meerdere blokjes gevuld.
                            Op deze manier vul je de complete tijdbalk.
                            Zelfs is het mogelijk om d.m.v. macro's diverse playback banken die voorzien zijn van gemotoriseerde faders actief te maken. Op deze manier kan je als operator ten alle tijde live ingrijpen als het noodzakelijk mocht zijn.

Voor meer info mail me even.....
                            ------------------------------------------------
                            Without colour, there is no perception
                            ------------------------------------------------
                            MvG

Gerrit Schottert
                            Controllux

Comment

• driesmees
                              • Apr 2003
                              • 1076

citaat:Geplaatst door JeroentjE
                              Je bedoeld denk ik een offset; is ook iets wat op bv een hog zit. Maar ook met de wat goedkopere tafels als de pearl is dit te realiseren.
                              Dat is het wat ik zocht,
                              en pearl, hoeveel kost die ongeveer(heb slechts een héééél beperkd budget)
                              citaat:Geplaatst door showband
                              Op goedkope tafels/dimmerpacks heb je soms een MiDi-input. Als je het liedje als een .WAV in je laptop stopt met een klein sequencerpakketje. Dan kun je op een midispoor je scene's aansturen. Dat kan dus al met de simpelste botex-Tbar of scanmaster al. En..... zelfs zonder lichttafeltje.
                              Had ik al geizen,

citaat:Geplaatst door LJ Gerrit
                              Allereerst, wat bedoelt je opdrachtgever met "op de muziek lopen"?
                              Sounds To Light of SMPTE?
                              Ik bedoel gewooon,dat alles mooi synchroon loopt,
                              ik kn in m'n controller ook gewoon 100 stapjes in een chase steken, mijn console op music zetten, en zelf gaan dansen, het gaat er gewoon over, bijv bij een iets trager stukie in het lied, dat hij vanzelf smoother bewwegingen begint te maken, dit kan heel mooi, maar dan moet je: OF er de hele tijd bijstaan, OF je moet een dure tafel kopen en alles voorbprograeren, ik zou voor het laatste kiezen, maar heb het budget niet
                              En zelfs als je er de hele tijd moet bijstaan,
                              Je kan nooit perfect synchroon werken, je zal altijd wel ergens eens een steekje laten vallen(strobe te laat aanzetten of zo)

Veel dank voor de reacties!!!!!
                              [CENTER] [/CENTER]

Comment

Working...