Zelfbouw DMX interface;

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Staafken
    • Feb 2003
    • 12

Zelfbouw DMX interface;

Hallo;

Zit momenteel in m'n laatste jaar avondschool industriele electronica; Nu zou ik als eindwerk een DMX interface willen bouwen; aangestuurd via de USB-poort van m'n laptop;

Dit zou ik dan willen aansturen met een programmaatje

Heeft er iemand ervaring met enerzijds zlfbouw dmx via usb en anderzijds het koppelen van software aan een 'exotische' dmx interface

Thanks
  • Jasper-Lichtbron
    • Jun 2001
    • 2155

zoeken

Comment

• Martin Hoogeind
      • Sep 2003
      • 60

Waarom nog een DMX-aansturing via je USB als eindproject? O.k. DMX is een interessant protocol maar er is meer te doen op het gebied van Ethernet. DMX wordt nog wel degelijk gebruikt maar dan eigenlijk in een nieuw jasje. Voor het datatransport maken we tegenwoordig geen DMX meer. (De HOG III heeft standaard al geen DMX-outputs meer!). Je zou dus je dus beter kunnen verdiepen in de markt ethernet en daar een toepassing voor bedenken. i.p.v. iets te maken waar niemand op zit te wachten!

Comment

• Wouter Verlinden
        • Dec 2000
        • 263

Hoi,

als je van USB naar DMX wil kan ik je de EZ-USB of EZ-USB-FX processors van Cypress aanbevelen... www.cypress.com... wordt ook door vele "grote" fabrikanten gebruikt (ik ga geen namen noemen)... en heb ik ook in gebruik / ontwerp...

wat betreft de toekomst van DMX... het is allemaal nog niet zo erg zoals Martin Hoogeind vertelt... DMX wordt nog héél veel gebruikt... HOG3 heeft inderdaad geen rechtstreekse DMX-uitgangen, maar de flightcase voor de console is wel voorzien om direct een Ethernet-naar-DMX-adapter bij in te bouwen.. dit op vraag van de gebruikers... de markt (gebruikers) is nog niet klaar om DMX zomaar weg te smijten... en ethernet is nog niet klaar voor real-time-lightbesturing... (maar dat is een ander verhaal)...

maar... een eindwerk moet innovatief zijn... en USB-naar-DMX is niet méér innovatief te noemen (kan zo meer dan 20 producten opsommen waarin dit wordt gedaan... dus innovatie is dit niet meer...)... maar gelukkig zijn er nog wel tal van innovatieve ideeën te bedenken voor een eindwerk dat met lichtbesturing te maken heeft... BVB. ethernet, 16-bit DMX??, wireless DMX, ...

Groetjes,

Wouter Verlinden
        Freelance Sound & Light Developper
        Wouter Verlinden
        Creative Sound & Light Development

Comment

Working...