hallo, voor een performance heb ik een dimbare blacklight nodig. Deze is van de bekende tl-vorm. Om deze te dimmen moet ik schijnbaar een balast plaatsen in het circuit. Weet iemand hoe ik dat moet doen, of heeft iemand daar een tekening van? Ik heb dus een dimmer, een tl, en een andere lamp die ik als balast wil gebruiken. Hoe moet ik deze schakelen? Paralel of in serie? Hoe zwaar moet balast zijn? Wie kan/wil mij helpen? Het is vrij dringen.
dimmen tl's met balast
Collapse
X
-
een balast is gewoon een ander woord voor het voorschakelaparaat wat er in een tl armatuur zit. Die balast is gewoon een smoorspoel die bij het inschakelen een hoge spanning opwekt zodat je tl kan aangaan.
Wanneer jij nu wilt dimmen zal je een speciale dimmer nodig hebben hiervoor. De techniek van het dimmen van een tl lamp is te complex om dat met een gewone dimmer te doen.
Zo een balast staat trouwens altijd in serie met de tl lamp. De starter staat dan parallel over de andere aansluitingen.niet zagen, gewoon doen! -
Kijk eens naar http://www.falco.be/verkoop/fluorel/default.htm; daar staan elektronische ballasten voor het dimmen van TL-lampenComment
-
niet zagen, gewoon doen!Comment
-
LET OP!
Je kan een normaal TL-armatuur met geen enkele dimmer dimmen!
Je hebt hiervoor een armatuur nodig, welke is voorzien van een HFR VSA!! Neem bijvoorbeeld de PHILIPS TMX204 HFR. Vervolgens heb je een dimmer nodig welke 0-10V dimt. De 0-10V wordt gegenereerd door het armatuur zelf.
Als je dit voor mekaar hebt, dan maakt het verder niet meer uit wat voor TL-buis je erin draait, dit kan dus ook met blacklight.Comment
-
Waar "neeltje" op doelt in zijn openingspost is het dimmen van een TL met een normaal voorschakelapparaat. De gloeilamp komt dan gewoon parralel aan de `rest', hij zorgt ervoor dat de dimmer in ieder geval nog enige ohmse last ziet. Daar zal je overigens alleen bij simpele huis- tuin en keukendimmers last van hebben..
Om enigzins te werken zul je wel de gloeidraaden moeten voorverwarmen met een paar V, met een los gloeistroomtrafo'tje.
HF-dimmers zijn erg mooi, maar ook wel kostbaar als het maar voor 1 show is. Als iemand in staat is veilig iets tijdelijks te bouwen is dat misschien haalbaarder.
Dimbare (ook DMX) armaturen zijn trouwens compleet te koop, heb ze wel eens voorbij zien komen op het forum. Misschien kun je eens wat verhuurbedrijven afbellen.Comment
-
heb ik al gedaan, maar het probleem is dat niemand die in de verhuur schijnt te hebben. Als ik het zelf bouw, hoe moet ik dan wat juist aansluiten? De normale starter van de tl volledig bypassen en dus de stroomdraden recht op de tl? en de balast in paralel? Geeft dit trouwens een beetje egale dimming, of blijft de tl flikkeren?"En Go"Comment
-
Neeltje je zei dat je een blacklight wou dimmen. Ik weet niet of het perse een tl blacklight moet zijn?
Er bestaan echter ook gewone blacklight gloeilampen. Deze kan je zonder problemen met iedere dimmer dimmen. Rekeninghoudend met de vermogens natuurlijk.
Deze oplossing is misschien veel gemakkelijker en natuurlijk ook wel goedkoper.niet zagen, gewoon doen!Comment
-
.. Maar echt veel UV komt daar niet uit..
TL buis dimmen:
- Dimmer geschikt voor inductieve/capacitieve belasting.
- Eventueel gloeilampje parallel aan TL-schakeling.
- Gloeidraden voorverwarmen met een paar V, LET OP DE VEILIGHEID Veel kleine trafo'tjes met twee secundaire wikkelingen vinden het niet leuk als er veel spanning tussen beide staat.
- Starter dus weg, verder normale schakeling met inductieve ballast.
Als je niet zeker van jezelf bent kun je er beter niet aan beginnen.
Hiervoor worden/werden trouwens vaak seciale buizen met "starthulp strip" voor gebruikt, en die zullen wel niet bestaan in blacklightuitvoering.
Op circuitsonline.net staat volgens mij ook een schematje van een TL dimmer, misschien kun je daar eens naar kijken.
Kleine TL's (18W of nog kleiner) zullen trouwens gemakkelijker dimmen, omdat de ontsteekspanning veel lager ligt. Misschien het experiment waard.
Comment
-
...ik sta op het punt 12 van die dimbare TL's weg te gooien, omdat de meesten het niet lekker doen. Als je de voorschakelapparaten wilt hebben moet je maar even mailen, misschien is er wat te regelen.
Moet er wel bij zeggen dat je nog wel het een en ander eraan moet sleutelen en aansluiten, maar de schema's zitten erbij.
groet
Justin Belichting & Technische Realisatie.Comment

Comment