Scan doet raar....

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • nicovwijk
    • Sep 2001
    • 239

Scan doet raar....

Hallo!
    Ik heb een scan (NJD microbeam) en die doet heel erg raar als je je dmx kabel erin stopt, dan gaat het spiegeltje namelijk heel raar naar rechts schokken...
    Dat doet hij als je hem net aanzet ook wel, maar daarna doet ie het altijd.

Kan het soms zijn dat mijn kabel niet meer goed is (microbeam heeft een Jack plug dus die heb ik niet liggen) of ligt het aan de scan zelf?

Alvast bedankt!

Nico
    Groeten Nico
  • AJB
    • Jul 2003
    • 2289

Klinkt als een dmx-storing... Check even over je in de gehele dmx-rij een booster nodig hebt, en of er niet p.o. een fasedraaing in de lijn zit. Naar aanleiding van jouw omschrijving zou ik de oorzaak in die richting zoeken.

groet AJB
    If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
    ------------------------------------------------
    Arvid Buit
    Creative-Director / Artist-Manager

Comment

• BENjpt
      • May 2002
      • 381

Gewoon even uit nieuwsgierigheid: is die scan DMX gestuurd met een Jackplug???[?]
      Love, Life and Lighting. The 3 most important things in life!

Comment

• Freddie
        • Nov 2002
        • 195

ik neem aan dat het naar rechts schokken van het spiegeltje het 'resetten' van de scan is. En dat als je de signaal(DMX)kabel erin stopt. Hij continu blijft resetten. Misschien ergens iets in de controller fout???? Of anders toch in de bekabeling of in je scan zelf.
        Ik weet niet hoeveel materiaal je hebt. Anders kan je de controller-kabel-scan misschien een keertje omstebeurt vervangen om te kijken waar het zit.

suc6
        Als het licht uit is................. Is het donker

Comment

• driesmees
          • Apr 2003
          • 1076

k hheb dat ook soms met mijn scan, bij mij komt het doordat op m'n controller, de fasen (DMX+ en DMX-) verwisseld kunnen worden, daar kan het prbleem liggheb DMX192A)en (
          [CENTER] [/CENTER]

Comment

• -Aart-
            • Jul 2001
            • 801

Raar:
            citaat:MICROBEAM 100
            TECHNICAL SPECIFICATION
            Dichroic Colours: 8 inc. white
            Gobo's: 8 + Blackout
            Motors: 3 x Long life steppers
            Control protocol: DMX512 + 0-10V analogue
            Sound response: Built in microphone, auto level
            Beam angle: 15º (250mm@1m)
            Lamp: A1/231 100W 12V Halogen (supplied)
            Connectors: DMX Stereo Jack Socket
            0-10V 5 Pin Din Socket
            Power requirements : 230V AC 50/60Hz 120VA
            Dimensions: 370mm x 140mm x 165mm
            Weight: 5.4kg
            Heb werkelijk nog nooit eerder iets gezien met DMX via een Jackplug ! 3 pin XLR werd al niet professioneel gevonden ...

In de manual staat niets over hoe de DMX aangeloten moet worden, het zal echter haast wel t+ r- sX zijn.. Een normaal symmetrisch verloopje (geen fasedraaier) zou dan moeten werken.

Comment

• nicovwijk
              • Sep 2001
              • 239

Ja, toen ik de scan kocht vond ik het zelf ook heel erg raar dat het een jack plug had.

Ik zal het idd eens snel proberen wat driesmees zei. Maar mijn switchpacks werken nog wel...
              Ook zal ik vanmiddag gewoon even een koppelingetje kopen van jack naar XLR.
              Zelf heb ik DMX kabels zat, alleen niet met een jackplug.
              Ik zal eens een foto maken van de achterkant van de scan.
              Deze scan hebben we eigenlijk een beetje op proef gekocht, dat als het bevalt (het DMX systeem) dat we er dan meer mee konden gaan doen.

Ik laat jullie snel weten of het werkt... Maar igg bedankt voor de tip.

Groeten Nico

Comment

• BENjpt
                • May 2002
                • 381

citaat:Geplaatst door nicovwijk

Ja, toen ik de scan kocht vond ik het zelf ook heel erg raar dat het een jack plug had.

Zelf heb ik DMX kabels zat, alleen niet met een jackplug.
                In principe heeft een stereo-jackplug voldoende 'aders' voor het dmx signaal, maar m.i. definieert de standaard DMX zelf het gebruik van XLR connectors als standaard. Nogal logisch dan dat je geen Jack-DMX kabels heb.. bestaan theoretisch niet..

Comment

• LJ
                  • Feb 2003
                  • 44

citaat:Control protocol: DMX512 + 0-10V analogue
                  Lijkt me toch simpel: DMX512 is voor je DMX en de 0-10V analoge ingang is voor wanneer jij geen DMX apparaat hebt, maar wel iets dat van 0V tot 10V kan uitsturen.
                  Daarmee zal je wellicht de meest simpele dingen kunnen aansturen, zoals wel of niet in werking en misschien nog wel iets geweldigs, maar de rest doettie dan lekker zelf op de muziek.
                  LJ

Comment

• showband
                    • May 2001
                    • 4516

Als je een jackplug in een werkend apparaat stopt dan sluit je tijdens het erin duwen van de plug kort even je boel kort.
                    (vandaar ook dat je altijd een rotgeluid hoort als je een gitarist de plug uit zijn gitaar ziet trekken)[B)]

In dit geval heb je heel even een wissel van :
                    tip-signaal A
                    ring-signaal B
                    mantel-nul
                    naar:
                    tip-los
                    ring-signaal A
                    Mantel-signaal B
                    En misschien sluit je signaal A en signaal B tussendoor ook nog even kort als bonus.

Je hebt goed kans dat je scan en/of je DMX-keten dat niet fijn vinden.
                    XLR pluggen hebben dat probleem niet.

(extra verhaaltje: Dure connector systemen hebben trouwens een langere aarde pin dan de andere pinnen. Zodat je wanneer je plug trekt. En het contact verbroken wordt nog heel even wel aarde verbonden houdt.)
                    lekker belangrijk!

Comment

• Controller
                      • Apr 2002
                      • 745

Ik mag aannemen dat je toch wel een fasedraaier bij je lichtset hebt want dat is toch een basic tool.

Wat ook handig is dat je voor al scans verloopjes maakt van jack naar XLR zowel in en uit zodat je gewoon een XLR DMX keten hebt.

Comment

• BENjpt
                        • May 2002
                        • 381

citaat:Geplaatst door controller

Wat ook handig is dat je voor al scans verloopjes maakt van jack naar XLR zowel in en uit zodat je gewoon een XLR DMX keten hebt.
                        Gerelateerd met Showband's post komen we tot de conclusie dat met afbreken dan eerst de dmx snoer (xlr-xlr) ertussen uit halen en dan pas de jack eruit trekken. En met opbouwen eerst de jack erin en dan de xlr-xlr snoer ertussen.. LJ is a tough job

Edit: bedenk me ineens dat ik ook geen controllers ken met jack uit??

Comment

• -Aart-
                          • Jul 2001
                          • 801

Tegen kortsluiten van het signal pair (of natuurlijk de + of - naar gnd) kan RS-485 wel, in theorie althans.

Als die scan echt "niets" kost zou je kunnen overwegen hem om te bouwen. Anders lijkt een DMX splitter tussen het normale deel en het "jack"-deel van je installatie me misschien wel slim, jackpluggen zijn niet vergrendeld en imo verder ook in de praktijk aanmerkelijk onbetrouwbaarder. Dan zit je niet in het donker als er met eentje wat mis gaat.

Comment

• nicovwijk
                            • Sep 2001
                            • 239

Hallo!
                            Ik gebruik nu steeds de kabel die ik er bij heb gekregen, maar ik kan er toch ook een gewoon verloopje van Jack 6.3 stereo naar XLR aan pluggen?
                            Maar het is misschien ook een idee om in de scan een XLR aansluiting te maken.

Groeten Nico

Comment

• BENjpt
                              • May 2002
                              • 381

citaat:Geplaatst door nicovwijk

Hallo!
                              Ik gebruik nu steeds de kabel die ik er bij heb gekregen, maar ik kan er toch ook een gewoon verloopje van Jack 6.3 stereo naar XLR aan pluggen?
                              Maar het is misschien ook een idee om in de scan een XLR aansluiting te maken.
                              ????? Ik neem aan dat je de voorgaande posts gemist hebt?[)]

Comment

Working...