Hoe voorkom ik GETIK van het licht op het geluid ?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • rekal
    • Jul 2003
    • 62

Hoe voorkom ik GETIK van het licht op het geluid ?

Nu als ik een feestje moet doen en ik spuit rook en laat de knop terug los van het rookdoosje dan de bekende tik dor de boxen net zoals je ineens je mengpaneel of dergelijke uitzet.
    Hoe voorkom ik dit nu ?

en dan nog iets ik heb 4 baren met elk 6 puntspots erop en die tikken als geen ander.,,, kan ik die nu met een switchpak aansteuren d.m.v. dmx tikken ze dan niet meer ? ik weet dat de switchpak ( LM140 van JB-systems ) 2 soorten lasten aankan.

alvast bedankt.

Alle Rookdoosjes en beweegende hoofden opgelet want hier is jullie verbindingstouw DMX
    Waarom niet ?
  • Jasper-Lichtbron
    • Jun 2001
    • 2155

Standaard is de werkwijze dat je licht en geluid qua stroom helemaal gescheiden houd. Dat soort tikken waar je het over hebt zijn het gevolg van problemen met je aarde-lijnen, ook wel aardlussen. Ik zal het niet helemaal gaan uitleggen, maar je kunt het oplossen door 2 verschillen de groepen te gebruiken voor je licht en je geluid (of op krachtstroom verschillende fasen). Je zorgt er dan voor dat de aarde van de twee echt compleet gescheiden zijn waardoor dergelijke lussen niet meer van toepassing zijn. Probeer het maar eens uit, meestal is je keuken of badkamer een aparte groep, inprikken op keuken en woonkamer en je probleem is waarschijnlijk weg.
    Geld trouwens ook wanneer je artiesten hebt die over je PA spelen: zorg altijd voor stroompunten op je podium, want zodra ze zelf gaan zoeken en een verkeerd stopcontact te pakken hebben kun jij gaan zoeken om de brom uit je signaal te krijgen. Conclusie: ALTIJD apart werken met licht / geluid!!!

Ohja trouwens: dit is ongetwijfeld ook wel ergens in de zoekmachine of elders op internet te vinden; met een complete(re) uitleg erbij; dus zoek eens zou ik zeggen. Het heeft in ieder geval niks met DMX te maken; de enige manier waarop je zoiets hooguit kunt oplossen is dmv betere storingsvrije apparatuur / galvanische scheidingen en andere (overbodige) oplossingen: apart werken lost je problemen in 95% van de gevallen wel op denk ik.

De groeten, Jasper

-= Make luv and keep listening to the music! =-

Comment

• Pulse
      • Oct 2001
      • 666

Rookmachine ontstoren (ik gok op zo'n goedkoop ding -75eur :-)) kun je d.m.v. een condensator in te bouwen in de afstandsbediening die de de stroompiek opvangt bij het loslaten van de schakelaar.
      Heb je geen zin om daar aan te prullen kun je ook gewoon die schakelaar dichtplakken, en de rookmachine zelf schakelen via een switchpack (vrij onhandig, maar het werkt)

Anders gewoon betere rookmachine kopen :-)

Puntspotten ontstoren kun je best door die gewoon op een ontstoorde switchpack of op een ontstoorde schakelaar te hangen.

Groeten,
      Dieter, D.D.A. Sound & Light
      MVG,
      Dieter Antheunis, D.D.A. Sound & Light

Comment

• Pulse
        • Oct 2001
        • 666

Gescheiden groepen helpt zelfs nog niet genoeg als je echt niet ontstoorde apparaten gebruikt zoals afstandsbediening van een heel goedkope rookmachine, niet onstoorde blacklight armatuur, goedkope pinspots die niet ontstoord worden geschakeld...

Groeten,
        Dieter, D.D.A. Sound & Light
        MVG,
        Dieter Antheunis, D.D.A. Sound & Light

Comment

• Jasper-Lichtbron
          • Jun 2001
          • 2155

Daarom ook: het werkt in 95% van de gevallen wel. En dan is even omprikken toch aardig wat makkelijker en goedkoper dan goeie ontstoorde apparatuur. Bij ons helpt het altijd prima, echt nooit meer problemen gehad sinds we alles netjes apart prikken.

De groeten, Jasper

-= Make luv and keep listening to the music! =-

Comment

• ronny
            • Dec 2002
            • 2138

altijd licht en geluid gescheiden houden hoe klein de opdracht ook is. Voorkom je al een hoop storingen mee .

greetz ronny (bsl)
            niet zagen, gewoon doen!

Comment

• imported_n/a
              • Nov 2003
              • 20

ja altijd licht en geluid op andere stroom groepen aansluiten anders is het weer eens poek

Comment

• Simba
                • Oct 2003
                • 15

Probleem zit hem meer in de versterker.

Als je versterker last heeft van lichtnetvervuiling, probeer dan eens een goed netfilter op de versterker of op het hele audiogebeuren te zetten (mengtafel, versterker en draaitafels ed.)

Als je het probleem probeert op te lossen door je rookmachine of je lampensturing te ontstoren, of door gescheiden fases voor licht en geluid aan te houden, (op zich wel verstandig) kun je nog steeds verrassingen krijgen door schakelende koelkasten/ tl-buizen ed. op dezelfde fase.

Comment

• delighted
                  • Jul 2003
                  • 420

citaat:Geplaatst door (iCe)

Standaard is de werkwijze dat je licht en geluid qua stroom helemaal gescheiden houd. Dat soort tikken waar je het over hebt zijn het gevolg van problemen met je aarde-lijnen, ook wel aardlussen. Ik zal het niet helemaal gaan uitleggen, maar je kunt het oplossen door 2 verschillen de groepen te gebruiken voor je licht en je geluid (of op krachtstroom verschillende fasen). Je zorgt er dan voor dat de aarde van de twee echt compleet gescheiden zijn waardoor dergelijke lussen niet meer van toepassing zijn.
                  Als je van een krachtstroom fases apart van elkaar gaat gebruiken voor licht en geluid, dan maak je nog steeds gebruik van dezelfde aarde. Dus het probleem van de aardlussen zal zo niet echt verdwijnen.

Ben wel met je eens dat de klachten minder zullen zijn, maar het zal niet echt opgelost zijn.

Het is uiteraard niet voor niets dan er twee verschillende aardpinnen worden gebruikt bij theaters/concertgebouwen/evenementen waarbij het licht en geluid ieder een eigen pin hebben.

Voor de thuis-situatie is dit uiteraard onhaalbaar. Het maximaal haalbare is dan het gebruik van twee verschillende groepen. En inderdaad alles goed ontstoren.

Comment

Working...