adaptor dimmen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kapser
    • Mar 2003
    • 20

adaptor dimmen

is het mogelijk om een adaptor te dimmen. Ik heb een zwaailicht gekocht met zo'n 12V adaptor. Deze moet op een dimmer aangesloten worden. Het is niet de bedoeling om te dimmen, maar om de lamp gelijk in te faden. De kans bestaat dat het toch onbedoeld gedimd wordt, kan dit dan kwaad ?

• mp3joeri
    • Jan 2002
    • 203

ik dacht dat je dan een inductieve dimmer moet hebben.

En hou er trouwens wel rekening mee dat de motor van het zwaailicht ook minder snel gaat draaien tenzij je die op een andere voeding zet.

Comment

• kapser
      • Mar 2003
      • 20

ze moeten gedimd worden met een normale theaterdimmer ( 6 kringen, 2 KW per kanaal ).

Comment

• Ws Soundexpresse
        • Jun 2001
        • 1007

nieuwere dimmers zullen hier geen problemen mee hebben.
        Of het motortje het leuk vindt weet ik niet.

Je kan het zelfs met die simpele Botex DC dimmertjes (die kastjes met 6 dimmers erin, heb de type's nu niet bij de hand), heb ik hier ook 2 zwaailichten op zitten, is alleen wel altijd op full-on geprogrammeerd, weet dus niet exact wat het doet met dimmen.

MVG Willem (info@w-s-s.nl)
        Sound-Light-Laser-Foam-Dancefloor

Comment

• DidierB
          • May 2003
          • 337

ik denk dat het motortje dit niet overleeft.

Normaal gesproken kan je een transfo wel dimmen, kijk maar naar die decoratieve 12v verlichting aan een kabel voor thuis: deze kan je ook probleemloos dimmen.

Sommige dimmers kan je instellen als dimmer / switchpack (zoals lightec sr12) en sommige zelfs per kanaal (ADB memorack en ik denk ook memopack).

Misschien moet je dit veiligheidshalve eens testen?

Groeten,

Didier Beghin
          Ampli bvba

Comment

• Carl
            • Nov 2000
            • 907

Ja hoor, dat is zeer waarschijnlijk geen probleem.
            Het enige waar je voor op moet passen in zulke gevallen is dat je de stroom niet zó instelt dat er door de motor al stroom loopt voor dat hij draait, dan kan hij verbranden. Maar ik begrijp dat je het zwaailicht wil infaden, dus dat is geen probleem.
            Je motortje wordt dan wel heel kortstondig over??belast, maar daar kan een motortje best tegen, je moet dat natuurlijk niet een kwartier volhouden, of 100 keer achterelkaar doen, maar dat zal wel niet de bedoeling zijn.

Succes en de groeten,

Carl

Comment

• DidierB
              • May 2003
              • 337

heb het nagevraagd want ik was niet 100% zeker: echt niet doen, het motortje gaat gewoon naar de kl%ten. Als je me niet gelooft kan je het eens testen, maar ik zou het dan thuis proberen en niet op job want anders sta je daar mooi...

Groeten,

Didier Beghin
              Ampli bvba

Comment

• kapser
                • Mar 2003
                • 20

Waarom kan een motor daar technisch niet tegen ? Werkt een adaptor niet goed op 50% en stuurt deze daarom een hogere spanning naar de motor ? Of heeft het met de fase aansnijding te maken.

Thuis uitproberen is geen optie, ik heb niet geen theaterdimmers in huis. Wel een stekker dimmer, is dat hetzelfde principe ?

Comment

• Carl
                  • Nov 2000
                  • 907

Ja, dat is meestal wel hetzelfde.
                  Je motor gaat echt niet direct kapot, wel als je hem langere tijd gedimd laat staan op een lage stand.
                  Als je hem op bv. 75 % laat lopen blijft het best heel.
                  Probeer het met je stekerdimmer, en zorg dat je met je vingers bij het motortje kan, als het heet wordt gaat het niet goed, blijft het koud, dan wel. Simpel toch?
                  Een motor kan erg veel hebben, is heus niet binnen 10 seconden kapot.
                  Je bedoeling was infaden, dat lukt 99,9 % zeker, ik denk eerder dat het niet zo mooi start dan dat er rare problemen ontstaan en er vanalles kapot gaat.
                  Je moet dus niet heel langzaam infaden, in minuten dus.
                  De stroom voordat de motor draait is nl. veel groter dan wanneer hij wel draait (tegen EMK) en in die periode wordt de motor dus overbelast, voor zover de adapter die "grote" stroom kan leveren.
                  Je weet wellicht dat de inschakelstroom van een motor veel groter is dan de arbeidsstroom, ook weer door de tegen EMK.
                  Met infaden duurt die periode wat langer.

Groeten,

Carl

Comment

• Radar
                    Moderator
                    • Jul 2002
                    • 890

Bij mijn weten zit er in zo'n net adapter een travo en een stukje elektronica om de spanning te stabeliseren dus dimmen zal helaas niet gaan!
                    Is het een geschakelde voeding dan ben ik wel eens benieuwd naar de resultaten want ook dit lijkt mij een onmogelijkheid.
                    Kortom dimmen door de 230 kant anders aan te sturen heeft totaal geen zin.

Ik doe niet aan bijgeloof.
                    Dat brengt ongeluk.

Comment

• Dave
                      • Jan 2001
                      • 757

In de meeste adapters zit alleen maar een bruggelijkrichter en een (soms grote) elco, dus niks gestabiliseerd. Probeer het gewoon. Je moet alleen oppassen met de pre-heat van je dimmers, dat gaat een motortje niet leuk vinden. Anders kun je altijd nog het motortje op vaste spanning zetten en alleen de lamp infaden.

There's no buisness like showbuisness
                      U x I = Boem.

Comment

• Carl
                        • Nov 2000
                        • 907

Precies!
                        Het gaat 99,9% zeker gewoon goed.

groet,

Carl

Comment

• kapser
                          • Mar 2003
                          • 20

ok bedankt voor de reacties. Ik ga het gewoon proberen.

Comment

Working...