'Lekrook' uit rookmachine (Z-1500)

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • LJ
    • Feb 2003
    • 44

'Lekrook' uit rookmachine (Z-1500)

We hebben een Z-1500 rookmachine van Antari in gebruik.

Het rare aan dit apparaat is dat de DMX-instelling op de afstandsbediening zit en niet met een dipswitch. Maar dit terzijde, het zou moeten werken.

Wij hebben de Z-1500 rookmachine nu aangesloten op DMX, maar het lijkt mij dat de rookmachine meer 'lekrook' uitstoot dan wannneer hij niet op DMX is aangesloten.

Met 'lekrook' bedoel ik de kleine beetjes uitstoot die elke rookmachine doet en afhankelijk van een zwaardere heater, doet de rookmachine dit meer. De 'lekrook' ontstaat dan ook door de combinatie van pompje + heater, die met elkaar in verbinding staan. Uitleg hier niet van levensbelang.

Maar weet iemand of dit klopt bij de Z-1500? Dus dat er wegens het op DMX aansluiten, meer van die rook uitkomt, dan wanneer je hem gewoon met de a.b. bedient? Het is behoorlijk veel meer rook... Tevens gaat de afstandsbediening knipperen en komt er "Out of control" in beeld. Is dít normaal???
    LJ
  • -Aart-
    • Jul 2001
    • 801

Het lijkt erop dat er wat "rommel" op je DMX-bus zit.

Wij hebben hier een Z-1200 in gebruik (DMX op de machine zelf, overigens) en die geeft evenveel "lekrook" op DMX of via de losse AB. Niet zo weinig IMO, hoewel het na een flinke opwarmperiode (als je 'm niet gebruikt) wel minder lijkt te worden.

"Out of control" lijkt me typisch iets waar wel het een en ander over in de manual zal staan ? De 1200 heeft alleen een paar ledjes..

Comment

• LJ
      • Feb 2003
      • 44

Die 'rommel' op m'n DMX-bus... Hoe zou dat eruit te filteren zijn dan? Het lijkt erop te wijzen dat de DMX-module van de rookmachine wat dat betreft niet van heel denderende kwaliteit is.

Overigens is de Z-1500 weer wat zwaarder dan de Z-1200, dus zal sowieso meer 'lekrook' uitstoten. Bij de Z-1500 zit de Z2 afstandsbediening (http://www.clubsound.nl/images/products/z2-220.JPG).

LJ
      LJ

Comment

• axs
        Moderator
        • Jun 2002
        • 2687

Op die Z1500 staat een timer... (aan te passen via de remote-controller)
        Ben je zeker dat die niet is ingesteld dat ie om de X tijd ff een klein hoeveelheid rook spuit???

De groe(n)ten
        Tom Manshoven
        If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!

Comment

• LJ
          • Feb 2003
          • 44

Ja, daar ben ik uiterst zeker van. En als je hem via DMX aanstuurt, werken de functies van de a.b. niet meer... dus dat verklaart het niet.

Vrijdagavond heb ik nog even gecontroleerd. Het volgende was het probleem.
          Eerst viel de hoeveelheid uitstoot nog wel mee, maar op het moment dat ik de scans ging aansturen, die in dezelfde DMX-lus zitten, begon de rookmachine steeds kleine hoeveelheden rook uit te blazen.
          Lijkt er op dat hij op een verkeerd adres zit ofzo, maar dat is in de computer in principe niet mogelijk.

Het lijkt er toch echt op dat de DMX-software in de rookmachine niet goed is, of dat de DMX-lijn 'vuil' is... Hoe kan ik dit oplossen??

LJ
          LJ

Comment

• LuxProDeo
            • Feb 2003
            • 245

citaat:

Het lijkt er toch echt op dat de DMX-software in de rookmachine niet goed is, of dat de DMX-lijn 'vuil' is... Hoe kan ik dit oplossen??
            Waarschijnlijk een open deur, maar toch maar even gecheckt: is de DMX lijn waarop je rookmachine en je scanners zijn aangesloten voorzien van een terminator/eindweerstand?

Het niet (goed) termineren van een DMX lijn is nogal eens de oorzaak van eccentriek gedrag van DMX apparatuur.

Comment

• maarten_dever
              • Jun 2002
              • 150

Is proberen om een booster te gebruiken en dan een aparte DMX-lijn voor de Z-1500

Comment

• -Aart-
                • Jul 2001
                • 801

Die Z-1500 trekt natuurlijk aardig wat vermogen.. Zit hij op een aparte eindgroep ?
                Misschien dat een "aardlus" in je DMX-lijn zorgt voor storing. Een optische splitter moet dan helpen.
                RS-485 staat overigens maximaal 7 V common-mode spanning toe, als ik het mij goed herinner.

Comment

• Freddie
                  • Nov 2002
                  • 195

Maakt het ook nog uit hoeveel vermogen een apperaat op de DMX lijn heeft???

Als het licht uit is................. Is het donker

Comment

• LuxProDeo
                    • Feb 2003
                    • 245

citaat:
                    Maakt het ook nog uit hoeveel vermogen een apperaat op de DMX lijn heeft???
                    Hoop dat ik je vraag goed begrijp, maar:

Het vermogen van de apparaten maakt voor de DMX niet uit. Het maakt voor DMX sturing dus geen verschil of er een moving head met een 1200 watt lamp of een met een 250 watt lamp wordt aangestuurd (als deze spots hetzelfde aantal kanalen voor sturing zouden gebruiken).

Voor de stroomvoorziening voor de spots maakt dit uiteraard wel uit (joh...)

Wat voor DMX wel uitmaakt is het aantal apparaten dat op 1 keten is aangesloten (max. 16) en het totaal aantal kanalen (512 per dmx 'universe', al dan niet verdeeld over meerdere lijnen).

DMX ketens dienen zoals eerder gepost ALTIJD 'getermineerd' te worden, door op de DMX-out van het laatste apparaat een eindweerstand te plaatsen, meestel een 3/5pin XLR plug met een 120 Ohm weerstand tussen pin 2 en 3.

(Er zijn legio voorbeelden te geven van DMX systemen die prima werken zonder eindweerstand, maar niet termineren is ook de oorzaak van een hoop problemen met DMX. Een eindweerstand is een onderdeel van niets, en eenvoudig te plaatsen, terwijl het een boel problemen kan voorkomen. Altijd gebruiken dus, ook omdat het zo hoort (onderdeel van de officiele spec's voor DMX-512 is dat een keten altijd dient te worden getermineerd))

Comment

• -Aart-
                      • Jul 2001
                      • 801

Het maximaal aantal devices op een RS-485 (dus ook DMX-512) bus is 32.
                      Als je vanwege de "stroomvoorziening" de spots gaat verdelen over verschillende eindgroepen kan dat dus stroom door de GND opleveren en daarmeede een te hoge CMM.

Comment

• LJ
                        • Feb 2003
                        • 44

Gisteravond nog even weer met dit probleem bezig geweest en het is naar alle waarschijnlijkheid nu verholpen.

We hebben de rookmachine op de andere DMX-uitgang gezet. Als er stroom op de rookmachine wordt gezet en er is een DMX-signaal, dan blijft de eerste tijd het display van de a.b. normaal, je kunt het DMX-adres nog instellen.

De rookmachine werkt ook op de manier dattie moet werken.
                        Er was dus op de een of andere manier een conflict met de scans die ook nog in die DMX-lijn hangen of de Martin-convertor die er ook nog op zit. Het is heel vreemd, maar toch lijkt dit het te zijn. Na zaterdag weet ik meer, dan heeft de rookmachine een nachtje meegedraaid!
                        LJ

Comment

Working...