ALS ENIGMA lichttafel

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • movinghead
    • Aug 2001
    • 559

Ik kende de Enigma al... moest vorige week voor nood aan de MP...

Luc ik snap je niet... Ik wil gewoon een faderpaneel hebben met metalen faders klaar... hoe kom ik eraan? Misschien is het handig als we de rest via de meel doen.

<center>----------When technology is master, disaster comes faster----------</center>
    <center>----------- Click for profile -----------</center>
    [CENTER]Altijd van je af laseren[/CENTER]

Comment

• LJ
      • Feb 2003
      • 44

Een extra touch-panel op je Enigma aansluiten, wat kan je daarmee aansturen? Er zullen verschillende dingen mogelijk zijn, maar wat is het meest gangbaar? Worden daarmee kolom A t.m. D aangestuurd of gewoon een aantal Banken als bijvoorbeeld Bank 1 t.m. 4???

We hebben geen extra touch-panel, maar wel een fader-paneel (geen metalen faderknoppen en ook af en toe foute waarde aannemend). Ben benieuwd naar de mogelijkheden met een extra touch-panel.

movinghead: we gaan zeer binnenkort een datum prikken voor een cursus, graag contact opnemen als je ook nog wilt!
      LJ

Comment

• lucken
        • Sep 2002
        • 342

Extra touch panelen op de Enigma:
        - er kunnen tot 2 extra touch panelen aangesloten worden op de Enigma.
        - het eerste wordt touch voor de kolommen A-D
        - het tweede wordt touch voor de kolommen E-F
        - de mogelijkheid bestaat dan om het interne touch paneel in latch mode te plaatsen of toe te wijzen aan een sub-device

Hartelijke groeten,

Luc

Comment

• LJ
          • Feb 2003
          • 44

Okay dan is het niet zo heel erg interessant om er nog een extra touch-panel bij te kopen.

Voor wat betreft de rookmachine: die heb ik in Dimmer-mode gekregen!

Na een mail van Luc met de manier van werken, hebben wij het zaterdag avond geprobeerd, maar toen lukte het niet. Vanmiddag kwam ik er achter dat er nóg een code was waar je dus nóg weer meer mee kunt, namelijk de zogeheten 'create-code'. Ik dacht dat de installer-code het hoogst mogelijke was, maar er was er dus nóg een. Degene die ook wil weten hoe dit moet, kan mij per mail bereiken... ik neem namelijk aan dat ze het niet zomaar zo geheim houden, want er is nergens een handleiding te downloaden voor het installeren enzo... en in de gewone handleiding staat ook niX over het installeren... maar het is ons dus zo goed als wel al gelukt.

LJ
          LJ

Comment

• lucken
            • Sep 2002
            • 342

Er is een apparte handleiding beschikbaar met daarin de uitleg betreffende het installeren en configureren van de software. Hierin staan dan ook de codes vermeld.

Deze handleiding wordt vrij verdeeld aan alle mensen die de cursus gevolgd hebben of mensen die de Enigma installeren.

Hartelijke groeten,

Luc

Comment

• LJ
              • Feb 2003
              • 44

Toch maar weinig posts voor zo'n veelvuldig voorkomende tafel...

Wij zijn bij ons bezig met het verversen van de bekabeling van de lichtshow en de lichtsturingen zitten nu ook in een aparte kast in een technische ruimte buiten de dixo-zaal.
              We hebben het een en ander veranderd en ik wil graag wat DMX adressen veranderen. Er valt wat af, bijvoorbeeld onze nieuwe dimmerpacks, die een DMX-ingang hebben en niet een analoge ingang (hoeft niet meer via DMuX). Ik wil dus de indeling wijzigen, maar vraag me af of de programma's dan ook verdwijnen.

Er staat in de handleiding, dat wanneer je het aantal kanalen van een sub-device wijzigt, de presets verloren gaan, maar ik heb ter test van 32 Neon-kanalen 28 gemaakt en de presets bleven bestaan.

Vraag is dus of altijd de programma's blijven bestaan wanneer ik de DMX-adressen verander...

Even informeren is altijd handig, proberen is een volgende stap.
              LJ

Comment

• lucken
                • Sep 2002
                • 342

De Presets blijven indien u enkel de patch aanpast.

Gaat u echter het aantal kanalen wijzigen van een sub-device (hoger of lager), dan worden alle presets van deze sub-device verwijderd.

Het zelfde geldt voor robots. Het aantal robots wijzigen zal de presets verwijderen enkel en alleen uit deze sub-device, niet uit de andere !!

Hartelijke groeten,

Luc

Comment

• Willem
                  • Sep 2000
                  • 142

en is de handleiding ook ergen te vinden?....

Comment

• lucken
                    • Sep 2002
                    • 342

De handleiding van de Utility (configuratie software) is enkel beschikbaar voor getrainde personen. Wij kunnen u deze aanleveren in het Engels en in het Nederlands. De andere handleidingen kan u dowloaden op volgend adres: http://www.avl2.be/enigma.htm

Elke installateur/discotheek ontvangt deze handleiding en software na een gratis opleiding, bij aankoop van een systeem. De opleiding voor het configureren van de Enigma duurt max. 1/2 dag.

Groeten,

Luc

Comment

• LjRay
                      • Jun 2005
                      • 7

Ik werk sindskort met de enigma ik vindt de tafel met heel veel mogelijkheden aangezien we de tafel dik 15 jaar al hebben vindt ik het niet echt een goeie tafel. Ik wil graag live shows doen en de tafel laat mij dit niet doen. Hiervoor heb ik met de sgm gewerkt daarmee kan je tijdens een programma alle scan en movingheads alles laten doen wat je wil en ook nog eens opslaan tegelijkertijd tijdens aan avond. Met de enigma is die niet mogelijk je wel scans selecteren maar als je op de blackout knop drukt blijven ze aan staan. Nu is mijn vraag kan je met de faders die erbij zitten live gobo`s veranden of dimmen ? In plaats van met de draaiknop elk dingtje eerste te selecteren ik wil wat meer snelheid hebben. Tijdens live shows en die druk knoppen op de tafel is niet echt een succes. Je drukt snel mis of hij pakt hem niet sommige kloppen moet je op rammen voordat ze aan gaan... [xx(] Geef mij maar de Sgm studio scan control veel schuiven met daaronder de knoppen die je voelt zodat je niet mist staat te drukken.

En Nog een vraagje is het mogelijk om met de faders de snelheid van de strobo te regelen live en de sterte ? Als dit allemaal niet kan hoop ik toch echt snel op een andere tafel.[V]

Comment

• lucken
                        • Sep 2002
                        • 342

De Enigma is ontworpen voor Discotheek werk en niet voor live werk. Dus geen appelen met peren vergelijken !

Faders: de analoge faders kunnen gebruikt worden als dimmer voor de onderste rij van het touch paneel. Via Midi faders kan u ook de presets links op het klavier en alle touchen onderaan het paneel dimmen.
                        De analoge faders kunnen tijdens het programmeren ook gebruikt worden voor directe selectie van gobo, kleur, focus, iris,........

Live ingrijpen op gebied van kleuren gobo's: u kan dit reeds grotendeels voorprogrammeren via overlays dan hoeft u maar één knopje in te drukken.

Niet of slecht reageren van toetsen: dit betekent dat het klavier aan herstelling toe is en dat de overlay dient vervangen te worden !

Black-out: de Enigma kan zodanig geconfigureerd worden dat bepaalde groepen van toestellen of kanalen niet reageren op de Black -Out, waarschijnlijk is dit bij jullie het geval !

Strobe: regeling van snelheid en dimmer: is perfect mogelijk !

De Enigma is zeker en vast een heel goede tafel voor discotheek gebruik, maar u moet hem natuurlijk wel kennen ! Vooral met de audio functies kan u fantastische zaken doen !

Groeten,

Luc

Comment

• movinghead
                          • Aug 2001
                          • 559

Ik sluit me aan bij Luc... ‘t is een goeie tafel... maar...

Ray, uit je verhaal begrijp ik dat je op dit moment nog niet in het bezit van het faderpaneel bent. Dus wordt het toch tijd dat je contact op gaat nemen met een bedrijf in België... Er gaat een wereld voor je open namelijk. Ik ken de Enigma niet zonder faders en zou het ook niet graag willen.

Onder de faders hebben wij de dimmers van de verschillende intelli's zitten. Verder wat parren en strobo's... De bewegingen, kleuren, gobo's en andere dingesjes van de intelli's zijn allemaal overlays en staan dus onder de tiptoetsen in de verschillende desks. Zo kun je dus eenvoudig een beweging, kleur of gobo wijzigen.

Ik zou graag willen weten wat je precies met live-shows bedoelt. Bandjes op een podium?... live ingrijpen tijdens de avond?... Kijk, dat je tijdens de avond niet kunt bij-programmeren heb je gelijk in. Maar zou je daarom voor een andere tafel kiezen? Dan zou ik wel eens willen weten waarom je tijdens de avond zou willen programmeren.

Ik kan op dit moment praktisch alles wat ik wil op dat ding wil en ze moeten een goeie motivatie hebben om hem te vervangen voor een andere. Ja, ik denk ook wel eens aan een Pearl voor bij ons... maar vraag me dan af of ik daar nu veel gelukkiger van zou worden. Ok... het zijn analoge faders en daarom doen ze af en toe niet helemaal wat je wilt dat ze doen. Ook z’n direct-access is misschien niet geweldig... en je moet per type fixture je standen maken. Dit zijn de dingen waar de meeste knipperaars direct over vallen. Maar als je weet wat die tafel allemaal kan en hoe je bepaalde dingen programmeert heb je daar geen last van.
                          Het tafeltje heeft dan ook voordelen. Ik ben zelf verslaafd aan die touchpads... welke lichttafel heeft dat? Als ik op een Pearl de parren lekker op de hand wil doen door middel van de flashbuttons gaat dit een stuk minder. En ik doe de parren praktisch altijd op de hand. Waar ik ook erg tevreden mee ben is de S -&gt; L functie... Heb m’n strobe’s nog nooit zo strak op de beats gekregen op een andere tafel.

Enfin... genoeg voor nu want ik wil de zon weer in...

Ik zou wel een willen weten waar je met de tafel werkt... en wat je er aan hebt hangen...

Groet

Comment

• LjRay
                            • Jun 2005
                            • 7

Ik zou graag willen weten wat je precies met live-shows bedoelt. Bandjes op een podium?... live ingrijpen tijdens de avond?... Kijk, dat je tijdens de avond niet kunt bij-programmeren heb je gelijk in. Maar zou je daarom voor een andere tafel kiezen? Dan zou ik wel eens willen weten waarom je tijdens de avond zou willen programmeren.

Ik wil de hele avond live spelen dus elke nummer wil ik zelf het programma maken. De programma`s die de tafel al heeft wil ik alleen als backup gebruiken als de dj opeens van trance naar r&b gaat.
                            Wij zijn al in het bezit van het faderpaneel. Als ik een programma aanzet wil ik dat zelf aanpassen aan de muziek en niet overlays gebruiken. Met mijn vorige sgm studio 24/48 scan control had ik maar een paar programma`s nodig die de basis zijn. Vanuit dat punt ging ik
                            met de faders van de scans aan het werk het waren 10 schuiven waaronder alles stond van strobo dimmer gobo color prisma rotation speed programs x en y fade.. Om nou bij de enigma 100 programma`s te gaan programmeren met overlays is echt niet te doen als je slechts een uurtje tijd heb om programma`s te maken.. Daarom zoek ik met deze tafel functie om live shows te kunnen doen. Ik heb al met avl waar de tafel door geleverd is een email gestuurd maar zij reageren niet.[V] Ik vindt de enigma een mooie tafel maar wat ik eruit wil halen lukt gewoon niet. Al zal ik 1 desk gebruiken dan moet in 1 desk alle apperatuur op dan krijg je paar bewegingen voor je movinghead een paar voor scans een paar voor je ander intel licht een de rest voor parren en dat op elka pagina... Terwijl je met de sgm op 1 pagina alles hebt.. Maar dat heeft de tafel ook alleenmaar aan de grote hoeveelheid faders en flash buttons te bedanken.

Hier is de setup die we hebben..

6 movingheads
                            4 scans
                            2 uno`s scans
                            1 laser
                            2 helekopter
                            4 blinders
                            2 strobo`s
                            nog diverse ander looplicht.
                            neon.
                            Puntspots
                            Parren ,56,

Al deze dingen moet je onder 1 desk hebben met meerdere mogelijkheden
                            anders kan je tijdens een break niet goed knallen.

Comment

• lucken
                              • Sep 2002
                              • 342

Beste LjRay,

Wij zijn van AVL, maar hebben nooit een e-mail van u ontvangen !
                              Graag nog even het e-mailtje sturen !

Groeten,

Luc

Comment

• movinghead
                                • Aug 2001
                                • 559

Ray,
                                Ik moet toegeven dat je wat langer aan het programmeren bent...
                                Maar wat je nu zegt; "tijdens de break niet goed knallen" vink wat ver gaan.
                                Is namelijk gewoon niet waar.
                                Dan heeft de tafel niet een beperking maar jij.

Nogmaals... waar werk je met die tafel?
                                Wil je best helpen.

Comment

Working...