blacklightbeamers

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • reflection
    • Mar 2002
    • 413

blacklightbeamers

hey,

ik informeerde laatst bij een verhuur bedrijf hier in de buurt en die zeiden dat ze ook een 2000 watt blacklight hadden die zich op laadde door middel van een ballast..(zegt me niets maarja) hij zei dat dit beter zou zijn als 2 van 400 watt, oke lijkt me logisch maar wie kent dit effect, hij komt midden in de zaal aan een trussje..zou dit veel mee effect geven of maakt het niet zo?

alvast bedankt.

francis
    Energy base Light & Sound Logic Systems, Turbosound, Dateq, Pioneer, Labgruppen, Qsc
  • Justin
    • Aug 2000
    • 92

wanneer ie midden in een zaal in een trusje komt te hangen is het niet zo handig zo'n zware blacklight neer te hangen, mede vanwege dat die ballast (een transformator naar lage spanning en hoge stroom, daarom is ie ook zo zwaar) dicht bij de lamp moet hangen, de kabel mag niet te lang zijn.
    Heb je zo'n ding echt nodig? volgens mij is het goedkoper om 8 TLarmaturen met blacklight op te hangen, en krijg je hetzelfde effect.

Groeten!

Justin Belichting & Technische Realisatie.
    *** Bezoek de WebSite ***
    Justin Belichting & Technische Realisatie.

Comment

• PowerSound
      • Nov 2001
      • 1892

met 125W of 400W blackgun kan je ook een eindje verder hoor !

Site versie 7.3 ! Mijne Nexo kan ni in den auto... (zeker niet met die subs... )
      PSL Bvba powered by
      L-Acoustics dV-Dosc / Arc / dV-Sub / SB28 / 112P / LA8
      Yahama LS9-32 / MC7L-48
      Grand MA Full Size / Light / Avolite 2008 / Tiger
      Martin MAC250 Krypton / Wash / 700 Profile / Atomic

Comment

• rinus bakker
        • Mar 2002
        • 5429

citaat:
        .... in een trussje komt te hangen is het niet zo handig zo'n zware blacklight neer te hangen, mede vanwege dat die ballast (een transformator naar lage spanning en hoge stroom, daarom is ie ook zo zwaar) dicht bij de lamp moet hangen .....
        Hallo Justin,
        dat is natuurlijk volledig afhankelijk van:
        - de overspanning van je truss(je)
        - de toelaatbare belasting aan dat trussje met die overspanning
        - het gewicht van die BL-spot en die trafo (doe die dan zo ver mogelijk weg richting een steunpunt-over wat voor kabellengte hebben we het eigenlijk?), plus wat er verder aan spots en effecten in moet.
        - de toelaatbare last op de statieven (of takels).
        rinus

een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• -Aart-
          • Jul 2001
          • 801

citaat:ik informeerde laatst bij een verhuur bedrijf hier in de buurt en die zeiden dat ze ook een 2000 watt blacklight hadden die zich op laadde door middel van een ballast..
          Ik heb nog nooit van zoiets gehoord, alhoewel er natuurlijk wel 2Kw HPL's bestaan, het zou dus best kunnen..

Een ballast voor een Hg-lamp is overigens een spoel, geen trafo. Wat bedoel je met "opladen" ??

Ik denk zelf overigens dat er meer en beter controleerbaar effect komt uit tien 40W UVA-buisjes verspreid over de zaal dan uit een 400W "kanon". Heb dat echter nooit naast elkaar kunnen testen, en een kanon neem je wel even makkelijker mee.
          Last edited by -Aart-; 07-05-06, 11:56.

Comment

• reflection
            • Mar 2002
            • 413

citaatver wat voor kabellengte hebben we het eigenlijk?), plus wat er verder aan spots en effecten in moet.
            de kabel word algauw een meter of 20 , moet helemaal naar het beginpunt.

er komen verder 2 t barren wit licht 64 aan te hangen, 2 derby's 3 megastrobo's 2 scans en mischien nog een martin effectje.

de hoofdtruss komt vol met 5 t barren en 4 strobo's, 2 scans, en nog wat effecten

maar wij hebben gewerkt met; turbosound, jbl, labgruppen, bell, qsc, klark, behringer, ies, hes, mobiltech, geni, botex, denon
            Energy base Light & Sound Logic Systems, Turbosound, Dateq, Pioneer, Labgruppen, Qsc

Comment

• rinus bakker
              • Mar 2002
              • 5429

Hallo Weerkaatsing en Aart,
              op het gevaar af om teveel Off-topic te gaan -(maar ja, wat verwacht je anders van een rigger?):-)
              of het nou spoel is of trafo.... als we het hebben over de belasting aan de truss telt er maar 1 ding: kilo's!! Dus wat wegen dan die spoelen? :
              citaat: ...de kabel word algauw een meter of 20 , moet helemaal naar het beginpunt...
              die kabel van 20m lijkt mij niet normaal - wat ik weet van die trafo-kabels is, dat lengten van-ballast-tot-spot van 5 a 10m heel gangbaar zijn. Dus om die zware loeders uit het midden weg te houden kan je dan werken met overspanningen van 10 a 20m! Lijkt me aardig zat.
              citaat: ... verder 2 t barren wit licht 64 aan te hangen, 2 derby's 3 megastrobo's 2 scans en mischien nog een martin effectje....
              de echte aantallen en de gewichten per type zijn een stuk verhelderender!
              citaat: 3) ... hoofdtruss komt vol met 5 t barren en 4 strobo's, 2 scans, en nog wat effecten ....
              hoe lang moet die hoofddtruss dan wel niet worden?
              verder... "vol met" = de echte aantallen en de gewichten per type zijn een stuk verhelderender!
              Kortom beginnen met een
              1. "showplan" = te verwachten aantal mensen+benodigde hal&vloerruimte.
              2. "lichtplan" = zoveel spotjes en effecten als nodig geacht wordt + de ruimtelijke opstelling darvan.
              3. "budget" = is de poen voor dit idee beschikbaar?
              4. "hijs- of hefplan" (riggingplot) hoe kunnen we die materialen kwa gewichten ook veilig boven het publiek ophangen + bedienen + servicen + opbouwen + afbreken enz.
              Maar dat laatste hoort niet echt meer in het lichtforum!
              rinus

een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• -Aart-
                • Jul 2001
                • 801

Het gaat dus allemaal om de gewicht/effect of de prijs/effect verhouding hier
                Ik heb zelf echter nog geen goed idee over wat voor blacklight het hier nu gaat.

[offtopic]
                Laten we het gewoon simpel houden: Bij gasontlading wordt een ballast toegepast (smoorspoel/spaarlektrafo/"electronic ~"), bij laagspannings (halogeen-) lampen een trafo (desnoods in de vorm van een schakelende voeding). De verdere uitleg heb ik op t forum al diverse malen goed (en wat minder goed ..) voorbij zien komen, maar is verder idd niet interresant voor lichtmensen.
                Last edited by -Aart-; 07-05-06, 11:56.

Comment

Working...