Scan's en strobo te combineren op 1DMX controller?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MarTinLoVeR
    • Oct 2002
    • 11

Scan's en strobo te combineren op 1DMX controller?

Heb een vraag namelijk.
    Ik stuur 2 Martin mx-1 scans op een DMX tafeltje van 12units/16channel each. wil hier graag nog een DMX strobo bijhangen.
    Is dit mogelijk volgens julie? of niet echt aan te raden?
    wat hang ik best als eerste? Strobo of Scans?

• CyberNBD
    • Aug 2000
    • 1318

Mag normaal geen probleem zijn als je de strobo als een apart fixture adresseert. Volgorde lijkt me niet echt uit te maken. Om watvoor DMX tafeltje gaat het?

Maar ik heb ...kijk maar op m'n site...
    Greetzzz,
    Tom
    CyberDance Sound & Light -- Turbosound Flashline & FlexArray, LabGruppen, Midas, HES Solaspots & GrandMA2

Comment

• MarTinLoVeR
      • Oct 2002
      • 11

Een JB DMX192A zelfde uitvoering als Showtec Scanmaster.
      Kan iemand mij een voorbeeld geven hoe ik mijn fixtures adressen kan geven als ik 2 scans op master wil en 1 strobo.

Comment

• ralph
        Banned
        • Aug 2000
        • 2649

Ja dat kan ik wel
        voorbeeldje
        scan 1 krijgt startadres 1
        scan 2 krijgt sratadres 14
        sroob1 krijgt startadres 28

Ik ga er ff van uit dat jouw controller net als bij de door jou aangehaalde scanmaster 13 faders/kanalen per fixture heeft.

Je kunt er ook voor kiezen om je scans beiden onder hetzelfde startadres te adresseren, nadeel hiervan is dat je scans altijd dezelfde moves en colors, goboos of weet ik veel uit voeren...

handig tafeltje wel om een hoop scenes is te proggen, die scenes sleep je zo weer naar een chase, kortom handig dingetje...

Over de volgorde van aansluiten, dat boeit dus nix.
        het maakt niet uit of je het eerste apperaat dat je van een dmx signaal startadres 400 geeft volgende 68 en de daarop volgende 14...

>>>>Hoe meer zielen, hoe minder bier!<<<<

Comment

• -Bart-
          • May 2001
          • 827

Ik kan er misschien naast zitten, maar de dmx addressen van de fixtures bij de scanmaster familie lagen toch vast?
          Zijnde 1-17-33-49-65-81-97-113-129-145-161-177

Ik geloof dat sussudio hun strobe of rookdoos op channel 9 hadden gezet zodat je met de page a/b toets iets bijzonders kon doen, wat weet ik niet precies meer.

<font size=\"1\">When you argue with a fool, chances are he is doing just the same.</font id=\"size1\">

Comment

• dietercools
            • Nov 2002
            • 4

ik ben een volledige leek op het gebied van DMX.
            Ik zit met de volgende vragen:

Ik ben van plan een scan te kopen met 6 DMX kanalen. Maar 1 scan op zich is niet zo aantrekkelijk. Het is altijd mooier als je er 2 of 4 hebt. Doordat ik weinig geld heb zou ik als 2de scan een goedkopere willen aanschaffen. Deze heeft maar 4 DMX-kanalen.

Nu zou ik beide scans willen aansluiten zodanig dat de pan/tilt bewegingen dezelfde zijn, terwijl de rest (kleuren,gobo's) verschillend kan zijn. Aangezien bij de éne scanner de pan/tilt kanalen 3 en 4 zijn en bij de andere 4 en 5 kan je niet gewoon doorlinken. Hoe zou ik dit voor mekaar krijgen? En zouden beide scans mooi parallel hun spiegeltjes bewegen of gaat dat op niks trekken omdat het niet 2 krak dezelfde toestellen (motortjes) zijn.

Ik zou een JBsystems DMX 192 controller willen gebruiken. (controls up to 12 units of 16 DMX-channels each) Ik kan natuurlijk scanner 1 en scanner 2 als 2 aparte fixtures definiëren, maar bestaat er op die controller van JB een mogelijkheid om kanaal 4 van scan 2 gelijk te stellen aan kanaal 3 van scan 1 of moette dat dan echt apart gaan programmeren (zijnde identiek want de spiegels moeten identiek bewegen)

Nog een vraagje: het doorlinken van een toestel in master/slave... De kabel die uit de controller komt gaat zowieso toch door elk toestel hé? Ge linkt die toch sowieso allemaal aaneen? Ga je dan bij master/slave 2 toestellen het zelfde startadres geven en op toestel 1 masterknopje opzetten en op het andere het slave-knopje? Kun je niet gewoon meerdere toestellen op het zelfde adres laten starten, zelfs toestellen van een ander type? Ok, dan zal een opdracht tot dimmen op een ander toestel bv de gobo verwisselen, maar is het mogelijk?

Alvast bedankt (pfff, wat een lange tekst :-)

Comment

• lightjockeysnl
              • Apr 2002
              • 23

Ik zou er eerder voor kiezen om dan maar 2x die goedkope scan te nemen omdat ze dan tenminste hetzelfde zijn.
              Je circle gobo zal waarschijnlijk van allebij hetzelfde zijn en dan heb je het volgens mij wel gehad.. kleuren wijken altijd af tussen 2 merken en dat is uuuh niet leuk.
              De scan die 4 kanalen voor de pan/tilt gebruikt (16bit) heeft hoogstwaarschijnlijk ook een display waar je een aantal instellingen kan doen.. hier kun je je pan/tilt op 8bit zetten en zijn ze wat dat betreft weer hetzelfde.
              Bij programmeren zullen de scans altijd gelijk bewegen cq even snel omdat iedere stap van de scan door te tafel word gestuurd...
              Verder zou ik uiteraard (!) de scans als 2 fixtures patchen (op je tafel plakken).. als je ze allebij tegelijk selecteert bewegen ze dan weer gelijk (it's logic).
              Verder is master/slave uitgevonden om 1 fixture op muzieksturing te laten werken en vervolgens de andere fixtures mee te laten doen. Iets voor een discobarretje bijv.
              Als je een controller gaat kopen: control it

greets,

D-Lite

--
              edit door mod: link naar website verwijderd, dat is not done!
              De LJ Community

Bijgewerkt door - moderator op 15/11/2002 18:09:38
              --
              Voor URL zie profiel.

Comment

• dietercools
                • Nov 2002
                • 4

de andere scanner gebruikt ook maar 2 DMX-kanalen voor pan/tilt. Maar ik wist niet dat een scanner ervoor 4 kanalen kon gebruiken? Dan zul je de bewegingen nóg fijner kunnen regelen zeker?

Dus als ik uw uitleg goed begrijp dan heeft master/slave niets te maken met DMX. Dat dient gewoon om verschillende lichteffecten perfect gelijk op de muziek te laten bewegen, wat anders niet zou gebeuren omdat de micro's niet perfect hetzelfde geluid oppikken. Wat als je dan een toestel op slave zet, maar toch in DMX steekt? Of zijn ze -uiteraard- zo slim geweest dat als hij een DMX signaal ontvangt dat hij de optie master/slave negeert.

Verder heb je gelijk dat kleuren van verschillende merken sterk kunnen verschillen. En er staan natuurlijk ook niet dezelfde figuren op de gobo's, maar afgezien van dat: zouden de spiegels gelijk bewegen (aangezien beide toestellen tot 90 graden kunnen pannen en tilten)

Comment

• Merijndj
                  • Mar 2001
                  • 660

citaat: Ik ben van plan een scan te kopen met 6 DMX kanalen. Maar 1 scan op zich is niet zo aantrekkelijk. Het is altijd mooier als je er 2 of 4 hebt. Doordat ik weinig geld heb zou ik als 2de scan een goedkopere willen aanschaffen. Deze heeft maar 4 DMX-kanalen.
                  Hallo, wat ik zou doen als ik jou was is nu nog even wachten met het kopen van scan's en wanneer je genoeg geldt hebt voor de duurdere versie die dan te kopen. (Dus 2x met zes kanalen + controller).

citaat:Nu zou ik beide scans willen aansluiten zodanig dat de pan/tilt bewegingen dezelfde zijn, terwijl de rest (kleuren,gobo's) verschillend kan zijn. Aangezien bij de éne scanner de pan/tilt kanalen 3 en 4 zijn en bij de andere 4 en 5 kan je niet gewoon doorlinken. Hoe zou ik dit voor mekaar krijgen? En zouden beide scans mooi parallel hun spiegeltjes bewegen of gaat dat op niks trekken omdat het niet 2 krak dezelfde toestellen (motortjes) zijn.
                  Je kan (meestal, Ik weet niet of dit ook met deze controller kan) kanalen patchen, dus b.v.:

Normaal heb je:
                  kanaal 1 2 3 4 5 6 enz. enz. enz.

En dan kan je kanaal 4 5 6 als het ware over 1 2 3 heen zetten en als je dan kanaal 1 open gooit gaat 4 mee en zo voorts.

of hoe je het ook wilt.

groet,

MerijnDJ

Comment

• mp3joeri
                    • Jan 2002
                    • 203

hoe werkt dat bij dmx nu precies met dat gobo en kleurenwiel, moeten die ook met een fader aangestuurd worden?
                    als dat ook zo moet kan het toch ook gebeuren dat het wiel tussen de 2 gobo's / kleuren in komt te staan doordat de fader traploos in te stellen is of werkt dit anders?

Comment

• axs
                      Moderator
                      • Jun 2002
                      • 2687

citaat:
                      hoe werkt dat bij dmx nu precies met dat gobo en kleurenwiel, moeten die ook met een fader aangestuurd worden?
                      als dat ook zo moet kan het toch ook gebeuren dat het wiel tussen de 2 gobo's / kleuren in komt te staan doordat de fader traploos in te stellen is of werkt dit anders?
                      Klopt idd dat je met de faders DMX-signalen uitstuurt tussen 0-256.
                      De stappenmotors vertalen dit signalen naar een positie.
                      Zoals je zegt is het dus idd perfect mogelijk dat je tussen 2 gobo's of kleuren terechtkomt. Hier wordt dan zelfs soms ook gebruik van gemaakt (vooral tussen de kleuren).

Maar dit 'probleem' wordt opgelost door op tafels een button te voorzien waarmee je 'een kleur' kan selecteren, een gobo, ...
                      Voor het selecteren van een 'kleur' of een 'gobo' wordt dus net die bepaalde DMX-waarde naar buiten gestuurd om die kleur/gobo te selecteren.

De groe(n)ten
                      Tom Manshoven
                      If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!

Comment

• Niek...
                        • Nov 2001
                        • 1094

citaat:Ik stuur 2 Martin mx-1 scans op een DMX tafeltje van 12units/16channel each. wil hier graag nog een DMX strobo bijhangen.
                        Is dit mogelijk volgens julie?
                        Ja hoor; geen probleem. MX-1 geef je idd startadres 1 (onder fixture 1), MX-2 startadres 17 (onder fixture 2 dus). Nu kun je beide scans apart sturen. Indien je tijdens je show fixture 1 en 2 selecteert kun je van beide scans kleur/gobo wisselen, met je shutter spelen, etc.

Bij mijn weten heeft een MX-1 pakweg 6 DMX kanalen, dan blijven er dus uitstekend wat kanalen over voor een strobe. Handig zou zijn dat je je strobe programmeert onder fixture 3, fader 7 + 8; DMX adres 39. Dan kun je tijdens de show zowel fixture 1, 2 als 3 selecteren en de shutter van de scans én je strobe tegelijk bedienen.

Greetz Niek
                        <b><font color=\"orange\">Greetz Niek</b></font id=\"orange\">

Comment

• Tiemen
                          • Dec 2001
                          • 944

citaat:

Klopt idd dat je met de faders DMX-signalen uitstuurt tussen 0-256.
                          De stappenmotors vertalen dit signalen naar een positie.
                          Zoals je zegt is het dus idd perfect mogelijk dat je tussen 2 gobo's of kleuren terechtkomt. Hier wordt dan zelfs soms ook gebruik van gemaakt (vooral tussen de kleuren).

Maar dit 'probleem' wordt opgelost door op tafels een button te voorzien waarmee je 'een kleur' kan selecteren, een gobo, ...
                          Voor het selecteren van een 'kleur' of een 'gobo' wordt dus net die bepaalde DMX-waarde naar buiten gestuurd om die kleur/gobo te selecteren.
                          Meestal wordt er gewoon per bvb. 10 waarden 1 gobo of kleur voorzien. bvb. 0-10 is wit, en vanaf 11 springt het wiel naar geel. Dubbele kleuren (half half) kan je dan in sommige situaties selecteren door hogere waarden (bvb. wit-geel = 100-110). Waarden vallen trouwens tussen 0-255.

Als je moet kiezen zou ik inderdaad ook voor de 2 goedkopere gaan of wachten.

De 2 kanalen per bewegingsrichting zijn inderdaad voor 16bit beweging : zoals je vermoedde nog fijnere bewegingen (kleinere stapjes, iedere stap van 0-255 is opgedeeld in 256 onderverdelingetjes).

Tiemen

Comment

Working...