Takelen in spantenten

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • luke
    • Aug 2002
    • 2

Takelen in spantenten

Hoe zit het eigenlijk met het takelen van een lichtconstructie in van die PVC spantenten. Je kent ze vermoedelijk wel, in belgië jaagt men elke week wel ergens de koeien uit de wei om er eentje neer te poten om ze vol te stouwen met ladderzatte jongelui.

Nu heb ik reeds verschillende malen gezien dat de lokale geluid en lichtboeren hun contructie met takels in de nok van een dergelijk tent bevestigen. Mag dit? is dit veilig? wat als het eens stevig begint te waaien? verzekering?

Wat is de beste, en veiligste manier om in zo een tent een constructie boven publiek te hangen : statieven of towers (met valbeveiliging), op truss (3weg koppelstuk met stuk truss naar beneden), toch takelen, ...???
  • Rudy Vorstenbosch
    • Jun 2001
    • 1429

Wij hebben dit jaren aan 1 stuk ook gedaan, echter kregen wij dit jaar te horen dat het ons niet langer was toegestaan.

Dit jaar hebben we met wind-ups en truss-poten gewerkt.

Als wij de tent-lerveranciers meoten geloven is het geen probleem (aldus de boer ed.)

Showtechniek

Comment

• R. den Ridder
      • Sep 2000
      • 1500

volgens mij is dat nogal link, en zelfs verboden.
      bronnen kan ik je echter niet geven.

Lijkt me echter logisch dat je niet gaat takelen in een constructie welke is bedoeld voor het omhooghouden van zeil.
      Als ze bedoeld waren om ook te kunnen takelen zouden ze wel van iets sterkers gemaakt zijn dan aluminium kokerprofielen.

persoonlijk werk ik met truss, maar met lifters gaat het toch ook goed, en sneller als een hele trusssquare op te bouwen boven publiek.
      nadeel van het plaatsen van lifters en truss in het publiek vindt ik wel dat er altijd wel een klimgeit in de truss wil klimmen als de zaalwachten even niet opletten

statieven ben ik geen fan van, ik heb ooit een keer een fourbar in mijn nek gehad toen iemand de statieven aan een kant losdraaide, toch geen fijn gevoel...

groeten,
      Ralph

Comment

• Rudy Vorstenbosch
        • Jun 2001
        • 1429

Dat betekend dus liften tussen het publiek?
        Hoe wou je dat dan realiseren met een podium?!

Showtechniek

Comment

• Roland
          • Jan 2001
          • 480

Volgens mij is het verboden om in spantenten te takelen. Constructies zijn er niet helemaal op berekend.
          Officieel moet je dus altijd met statieven of ground support werken, maar ik kom het maar weinig tegen.

Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan.

Comment

• ralph
            Banned
            • Aug 2000
            • 2649

Hangen in iets waarvan je niet weet hoeveel je er aan mag, kunt hangen lijkt mij niet zo'n slimme bezigheid.

Als je van de tentenBOER doorkrijgt waar je hoeveel mag belasten dan heb je geen enkel probl;eem, maar volgens mij is alleen de firma DE BOER zo vriendelijk voor zijn gasten...

>>>>Ik heb een toeter op mn waterscooter!<<<<

Comment

• Rudy Vorstenbosch
              • Jun 2001
              • 1429

De boer geeft complete spanten tekeningen uit met punt belasting op aanvraag.

Showtechniek

Comment

• Filip
                • Mar 2001
                • 9

wij hebben ooit getakeld in een tent en hebben toen met steels de takels bij het opstellen van de tent de takels op de paal bevestigd tussen het zeil en de paal aan de vijs waar het zeil rond moest

Comment

• ralph
                  Banned
                  • Aug 2000
                  • 2649

citaat:
                  De boer geeft complete spanten tekeningen uit met punt belasting op aanvraag.
                  Precies wat ik zeg, en zonder die gegevens ga je dus niet riggen aan de spanten van een tent, als je een beetje IQ hebt is dat....

>>>>Ik heb een toeter op mn waterscooter!<<<<

Comment

• luke
                    • Aug 2002
                    • 2

Als ik het goed begrijp dien je dus je takels reeds te bevestigen bij het opstellen van de tent. De takel zou dan toch op een degelijke manier boven op de paal moeten bevestigd worden. Bestaan hiervoor speciale koppelstukken? of hoe doe je dit?
                    Het lijkt mij ook dat je ervoor moet zorgen dat de punten waar je je constructie takelt vlak naast de paal moeten zijn zodat je zo weinig mogelijk horizontale krachten op de paal krijgt. Horizontale krachten komen volgens mij op het zeil terecht, wat daar niet echt op berekend is.
                    en in ieder geval checken bij te leverancier van de tent.

Comment

• Tiemen
                      • Dec 2001
                      • 944

citaat:
                      Horizontale krachten komen volgens mij op het zeil terecht, wat daar niet echt op berekend is.
                      Ja natuurlijk, het zeil neemt de krachten op...

Moest ik van jou zijn ik zou het hele verhaal van takelen in een tent vergeten, want aan je reacties te horen...

Het argument 'een tent is om een zeil omhoog te houden' klopt, tenzij de constructie gemaakt is om op bepaalde punten extra belasting te kunnen dragen. En dit hangt natuurlijk af van de constructeur van de tent...dus zoals gewoonlijk, niet aan beginnen zonder verstand van zaken!

Tiemen

Comment

• Gert Jan
                        • Aug 2002
                        • 9

Heren,

Er van uitgaande dat het hijsen van constructies in theater, evenementen-locaties en andere gebouwen een complexe zaak is, moge het duidelijk zijn dat deze complexiteit niet afneemt in of onder een tent.

Om de verantwoording en aansprakelijkheden duidelijk te houden is het verstandig op basis van toestemming (op papier) en belastings-gegevens van de tent leverancier te werken, en anders maar niet. Als ruime ervaring en bouwkundige kennis ontbreekt om zelf e.e.a. door te rekenen is het niet slim om te gaan experimenteren.

Voorts gaat de discussie over twee verschillende tent-principes, te weten:

1: Tenten met aluminium spantconstructies
                        2: Tenten met masten zoals circus-tenten

Het hijsen in tenten met aluminium spantconstructies waarbij er vanuit gegaan wordt dat er volgens toestemming en gegevens van de tent-boer gewerkt wordt, mits de belasting juist aangeslagen en loodrecht, hoeft niet zo een probleem te zijn.

Het hijsen in circustenten is lastiger, daar je de belasting alleen aan kunt slaan aan de verticale masten. Hierbij zal er altijd een horizontale component ontstaan, welke de knikstijfheid van de mast niet ten goede komt. Let ook op de vloerbelasting van de paal, zodat het geheel niet wegzakt.

tot zover,

Gert Jan Brouwer
                        Frontline Rigging Consults B.V.
                        www. frontline-rigging.nl

Comment

• Rudy Vorstenbosch
                          • Jun 2001
                          • 1429

Welkom op het forum Gert Jan,

Jij bent precies de persoon die we miste op het forum, iemand met de Know How, Expertise en ervaring op rigging gebied.

PS> Doe ff de groeten aan Collin.

Showtechniek

Comment

• rinus bakker
                            • Mar 2002
                            • 5429

Inderdaad heren,

ik kan me geheel bij de opmerkingen van GertJan aansluiten....

en verder gelden er sinds een jaar of 3 zelfs voor tenten (Europese!) bouwkundige eisen, waar je als rigger mee kunt werken. Het best is de opgave van de toelaatbare belastingen bij de tentbouwer/eigenaar op te vragen. En uit ervaring weet ik dat als er 'flink wat wind staat' (windkracht 8 is voor tijdelijke bouwwerken zoals tenten en buitenpodia vaak de rekengrens) de tentbouwer/tentmeester vaak zeer gelukkig is met een forse lichtinstallatie omdat die als extra ballast werkt tegen het opwaaien van de hele tentconstructie door windzuiging.

succes met de tentbouwers want sommige daarvan zijn behoorlijke e****s.

rinus bakker

een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

Working...