Twister scan + botex 1216 problemen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • maarten_dever
    • Jun 2002
    • 150

heb ook een scene setter 24/48 ma daarmee heb ik nog nooit
    een scanner of MH mee gestuurd.
    wat ik gedaan heb voor mijn mac's een martin lj gekocht
    echt veel beter, en je lichtshow is ook pakken beter
    volgens mij is daar niets aan te doen
    alle wel ergens aan de elektronica .. maar hoe
    je dat doet ? ik denk dat je met je scene
    setter best alleen pars stuurt ..

Comment

• Gerrit Hurkens
      • Dec 2000
      • 252

Even een andere optie, want we kijken hier alleen maar naar de stuurtafel. In welke opstelling gebruik je de scans? Heb je de kabels goed weggewerkt en niet in een wirwar op elkaar gelegd? Kijk, stel nou dat je veel dimmerkabeltjes langs je dmx lijntjes hebt lopen, dan kan het zijn dat, zodra er stroom over de kabels loopt, het magnetische veld van die kabels je dmx stoort. Daarom leg je namelijk een krachtkabel ook helemaal uit en flop je hem niet zomaar op 1 hoop in de hoek. Stel nou dat je helemaal geen krachtgroep gebruikt en alles uit 220 haalt, dan kan het ook zijn dat je stroomlijntje "last" heeft van de dimmer waardoor je grote spanningswisselingen krijgt. Als je scans een te lage spanning krijgen kunnen ze rare dingen gaan doen, bijvoorbeeld dat de sturing op hol slaat en je dit soort situaties krijgt. Duurdere scans (HE, Martin, CLAY PAKY e.d.) kunnen hier veel beter tegen. Trackspotjes werken (met 240 als ingesteld voltage) nog steeds goed op 210 volt. Een dmx terminator kan, zoals eerder genoemd, ook veel problemen verhelpen. Het kan namelijk zijn dat je scans niet goed geisoleerd zijn op de DMX in/out. Wanneer dit het geval is, dan wordt een digitaal signaaltje (even voor de duidelijkheid: dit signaal staat op de hele dmx lijn en niet alleen op het gedeelte tot de scan die aangesproken wordt) weerkaastst aan het eind. daardoor krijgen je scans foute info en gaan ze rare dingen doen. Een dmx terminator is heel simpelweg een XLR mannetjes stekker waarin je, tussen pin 2 en 3 een weerstandje monteert van 120 ohm (check lokale elektronicaboer), die "stopt"het singaal, zodat er zeer weinig kans is op weerkaatsing.

Greetings,

Gerrit Hurkens
      \"Oeeeeeeehhh, what does this button doooooooo??????\"

Comment

Working...