probleem showtec multidim mk2

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ecky
    • Dec 2013
    • 3

probleem showtec multidim mk2

Goedendag allen,

ik ben compleet nieuw in het licht dus vergeef newbie vragen/opmerkingen.

ik heb hier een showtec multidim mk2 nieuw uit de doos nooit gebruikt, maar een aantal jaar in een kast gelegen(in een oud monumentaal gebouw dus niet echt vochtvrij).
    ik denk: stekker in het stopcontact en gaan met die banaan, helaas hij doet helemaal niets.
    display brand niet, lampjes niet, comleet niets.
    als ik een spanningszoeker in een van de (schuku) outlets stop krijg ik wel spanning door.
    zekeringen zien er alle 4 goed uit.

is dit ding stuk, en zo ja valt dat te repareren of doe ik iets verkeerd?
  • AMX_Pete
    • Mar 2008
    • 79

Durf het bijna niet te vragen, maare ... staat de schakelaar (power) in de "aan" positie ?

Comment

• ecky
      • Dec 2013
      • 3

Originally posted by AMX_Pete
      Durf het bijna niet te vragen, maare ... staat de schakelaar (power) in de "aan" positie ?
      Ik ben wel nieuw in het licht, maar heb wel een technische achtergrond.
      Dus ja de schakelaar stond aan ;-)

Comment

• Outline
        • Feb 2006
        • 1434

En wat meet je als je de stekker van de Multidim omdraait in het stopcontact? (fase/nul verwisseld met lekstroompje?)

De good old JB Systems LM400 had ook intern de fase en nul verwisseld waardoor je zekeringen in de nul zaten. Kon bij het springen van een zekering grappige effecten opleveren....
        Last edited by Outline; 11-12-13, 02:17.

Comment

• DJ Antoon
          • May 2005
          • 1681

Originally posted by Outline
          De good old JB Systems LM400 had ook intern de fase en nul verwisseld waardoor je zekeringen in de nul zaten. Kon bij het springen van een zekering grappige effecten opleveren....
          Leg eens uit?, ik ben benieuwd.

Comment

• Outline
            • Feb 2006
            • 1434

Aardleks die er uit klapten of triacs die uit fikten omdat ze geen bescherming hadden van de zekering op het moment dat de lamp klapte. Dat ivm piekspanningen en aanverwante ellende die terug ging over de onbeschermde print.

Comment

• ecky
              • Dec 2013
              • 3

En wat meet je als je de stekker van de Multidim omdraait in het stopcontact? (fase/nul verwisseld met lekstroompje?)

stekker omdraaien geeft geen verandering.
              helaas heb ik geen multitool in huis om het na te meten, enkel een spanningszoekertje.

wat me opvalt is dat als ik de schakelaar om zet er weinig of niets gebeurd met de spanning in de zekering van de zoeker, deze blijft op gelijke sterkte branden. ik zou verwachten dat er uberhaupt geen spanning uit de outlets kwam op het moment dat de schakelaar op OFF staat en als er dan toch nog wat lekstroom is dat ie in de ON stand harder gaat branden.
              ik heb er een stringetje led kerstverlichting op aangesloten gehad, maar blijkbaar komt er ook daarvoor nog nog niet genoeg stroom uit.

ik heb de mk2 al open gehad om te kijken of ik evt iets kon zien wat er verkeerd zit cq doorgebrand is maar ik zie niets bijzonders.
              mijn gedachten gaan er naar uit dat de trafo kapot is, zou dat kunnen?

Comment

• DJ Antoon
                • May 2005
                • 1681

Aardleks die er uit klapten of triacs die uit fikten omdat ze geen bescherming hadden van de zekering op het moment dat de lamp klapte. Dat ivm piekspanningen en aanverwante ellende die terug ging over de onbeschermde print.
                Ik was hier al bang voor.
                Alsof je met een schuko stekker weet waar de nul en waar de fase op zit... Dan draai je de stekker toch om?

Dat door een slecht ontwerp er in een fout situatie van alles mis kan gaan, en er rare dingen gebeuren, ja daar ben ik het helemaal mee eens.

Comment

• Outline
                  • Feb 2006
                  • 1434

Die waar ik het over heb werd gebruikt met een blauwe 16A CEE-form stekker die dan weer vanaf de krachtstroomverdeler kwam. Dan weet je dus wel waar je fase hangt.

Comment

• Studio111
                    • May 2010
                    • 22

ik heb de mk2 al open gehad om te kijken of ik evt iets kon zien wat er verkeerd zit cq doorgebrand is maar ik zie niets bijzonders.
                    mijn gedachten gaan er naar uit dat de trafo kapot is, zou dat kunnen?[/QUOTE]

Best logisch uitmeten, maar dan heb je wel een multimeter nodig. Inkomende kabel , na de schakelaar, dan de transfo, enz .......

Comment

• laserguy
                      • Jun 2003
                      • 2755

Zat er daar geen aparte zekering in voor de sturing? Anders is vermoedelijk die defect.
                      Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

Working...