Lichtplan/idee muzikaal optreden

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • SpideY
    • Apr 2013
    • 11

Lichtplan/idee muzikaal optreden

Beste,

Binnen enkele weken dien ik het licht te doen voor een muzikaal optreden van een fanfare+ bekende artieste.
    Er is echter geen lichtplan voorzien waardoor ik alles zelf moet voorzien.
    Ik heb dit in het verleden nog eens gedaan voor een fanfare en toen had ik vooral gebruik gemaakt van lichtfilter 152.Dit was wel een goeie keuze maar ik vond het zelf nogal eentonig en wil er deze keer meer variatie insteken.
    Heeft er iemand een idee welke filters goed bij elkaar passen voor zo'n optreden? (of een lichtontwerp)
    Het moet natuurlijk helder genoeg overkomen aangezien dit over een grote groep muzikanten(+-60) gaat.

Het materiaal dat ik ter beschikking heb zijn een 15tal pars,30tal pc's,8tal horizons en 8 profielen.
    Er zijn in de zaal 5 trekken aanwezig.

Groeten
  • LightingDesigner
    • Oct 2013
    • 4

Ik vraag me maar één ding af op dit moment. Waarom interesseer je je in dit vak als je met deze hoeveelheid aan armaturen en hopelijk wat creativiteit geen fatsoenlijk lichtplan kan neer zetten voor een fanfare die voornamelijk duidelijk doch sfeervol belicht moet worden? Daarnaast is de vraag die je in weze stelt hier naar mijn persoonlijke mening volledig misplaatst. Mijn vrije vertaling: Kunnen jullie voor mij een lichtplan voor kauwen? want ik heb zelf totaal geen idee hoe ik moet belichten. Misschien moet je de oplossing wat dichter bij je in de buurt zoeken. Is er niet iemand in de buurt, een huistechnicus van de zaal bijvoorbeeld die je kan helpen? Ik denk dat dat voor jou persoonlijk leerzamer is dan een voorgekauwd lichtplan.

Comment

• stainz
      • Sep 2009
      • 609

Is 1 sleutel tot succes:
      - een dosis basiskennis opdoen (kan in de praktijk misschien nog wel makkelijker dan uit een boekje)
      - blijven leren, blijven lezen
      - vragen blijven stellen vanuit een eigen idee.

Wil best wel wat meegeven, is bij de grote taptoes bijna altijd zo dat voor het effect er met geel en rood wordt gekleurd voor een mooie glans op het koper. 152 is verder een prima kleur voor je front.

Comment

• SpideY
        • Apr 2013
        • 11

ik heb al een idee in het achterhoofd, het was ook niet de bedoeling om een lichtplan te verkrijgen maar wel leuke kleurencombinaties om uit te proberen.
        Bedankt stainz voor de tip i.v.m. het rood en geel!
        Over welke lectuur heb je het dan?

Ook bedankt aan de overdreven reactie van lightningdesigner, volgens mij is het hier een forum om gedachten en ervaringen te delen zodat we er allemaal beter van worden.
        Ter uwe informatie, ik ben geen opgeleide lichttechnicus maar ik ben in het vak gerold/gesmeten als plaatselijke technieker voor een schouwburg.
        Meestal sturen gezelschappen/artiesten hun lichtplan op en weet je wat je moet voorbereiden (logische gang van zaken), heel af en toe kan het gebeuren dat ze zelf geen plan hebben en dat je het zelf maar moet uitvissen.
        Maar blijkbaar is het volgens u verkeerd om hier ervaringen/ideeën uit te wisselen.

Comment

• djspeakertje
          • Oct 2008
          • 1912

Het zelf "uitvissen" is wat een goede lichtman van een slechte onderscheid. De goede lichtman kan met 8 parren net zo'n goede show neerzetten als met 8 trailers vol lampen. Diezelfde lichtman is ook in staat om een functioneel, creatief en haalbaar lichtplan te maken voor de show, al dan niet aan de hand van een lijst beschikbare materialen. Die lichtman kan dat niet alleen enkele weken/dagen/uren voor de het opbouwen, maar ook tijdens het opbouwen doen. Vervolgens kan die lichtman met het hele bovenstaande verhaal ook nog eens een strakke lichtshow neerzetten omdat hij/zij een goed ritmegevoel heeft, enige verstand heeft van muziek (en dus aanvoelt waar de breaks en climaxen zitten zonder het nummer ooit gehoord te hebben), brede ervaring heeft op het gebied van uitlichten en belichten doordat hij/zij vele stages heeft gelopen, een opleiding heeft gevolgd en ondertussen/daarna de nodige praktijkervaring opgedaan heeft bij diverse bedrijven.

Dit lijkt toch wel aardig op kennis uitwisselen geloof ik. Jij vraagt om een ander soort kennis, dat is het enige verschil. Probeer voortaan je vraag anders te stellen:
          "Ik mag over enkele weken een harmonieorkest uitlichten en vind het moeilijk om de juiste kleurencombinaties te vinden omdat ik nog niet zo veel ervaring heb met dit soort klussen. Zou iemand me hierbij willen helpen?"

"Ik moet over enkele weken een harmonieorkest uitlichten, dit is wat ik heb:
          x parren
          y spots
          z horizonbakken
          Wat zou jij doen?"

Die onderste is ongeveer hoe de openingspost overkomt. Als je het had getypt zoals die bovenste had je compleet andere reacties gekregen, in positieve zin.
          Mijn advies (als geluidstechnicus zijnde): Kijk eens wat rond op het internet, vraag een aantal bevriende technici en houd de standaard aan: frontlicht om de boel in het licht te zetten, tegenlicht voor de kleurtjes.
          In dit geval is het belangrijk dat je plaatjes kan maken. Voor een snel, filmachtig stuk moet je een andere sfeer neer kunnen zetten dan voor een langzaam operastuk met zang.
          Ik speel zelf in een harmonieorkest en weet uit ervaring: harmoniemuzikanten hebben niet graag een lamp die in hun gezicht schijnt. Dat dat nou eenmaal nodig is om ze te kunnen zien vanuit de zaal snappen ze wel, maar ze willen wel graag de dirigent en bladmuziek kunnen zien. Wat bladmuziek betreft, zorg voor voldoende tegenlicht/licht van boven om die papiertjes leesbaar te houden!

Zie, geen lichtplan voorgekauwd en toch wat geleerd. Zo doen we dat.

Daan
          I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
          I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

• LightingDesigner
            • Oct 2013
            • 4

Originally posted by SpideY
            Ook bedankt aan de overdreven reactie van lightningdesigner, volgens mij is het hier een forum om gedachten en ervaringen te delen zodat we er allemaal beter van worden.
            Ter uwe informatie, ik ben geen opgeleide lichttechnicus maar ik ben in het vak gerold/gesmeten als plaatselijke technieker voor een schouwburg.
            Meestal sturen gezelschappen/artiesten hun lichtplan op en weet je wat je moet voorbereiden (logische gang van zaken), heel af en toe kan het gebeuren dat ze zelf geen plan hebben en dat je het zelf maar moet uitvissen.
            Maar blijkbaar is het volgens u verkeerd om hier ervaringen/ideeën uit te wisselen.
            In mijn ogen is gedachten en ervaringen delen alleen zinnig en van toepassing als jij met een dergelijk concept komt. Daar op volgend kun jij vragen of het idee werkt voor een dergelijk optreden en hoe dat dan zou uitpakken. Dat is leerzaam voor jou. Op het moment dat wij hier een volledig plan met mooie kleuren alles erop en eraan aan jou voorkauwen dan is dat totaal niet leerzaam omdat jij dan de keuze van kleur en lichtrichtingen niet begrijpt en dat is mijn hele punt. Door deze vraag zo te stellen kom je bij mij over als iemand die gebrek heeft aan creativiteit terwijl dat misschien helemaal niet zo is. Mocht het echt ontbreken aan creativiteit,wat ik me haast niet kan voorstellen,dan zeg ik: Wordt electicien want je bent ongetwijfeld een hele goede technicus maar in deze branche moet je meer kunnen dan dat. Maar dat geloof ik niet zo. Mijn vraag is dus: Wat had jij in gedachte kwa kleuren en plaatsing van je armaturen? Je hoeft niet direct met filternummers te komen. Daar kunnen wij je eventueel weer in adviseren en dat is wel leerzaam

Comment

• Podium Verhuur
              • Mar 2012
              • 480

Originally posted by djspeakertje
              Het zelf "uitvissen" is wat een goede lichtman van een slechte onderscheid. De goede lichtman kan met 8 parren net zo'n goede show neerzetten als met 8 trailers vol lampen.
              Sorry hier moet ik toch wel even heel hard om lachen. Gelukkig ben je vast een veel beter DJ dan een licht man. Maar hoe je het went of keert, met 8 parren kun je met geen enkele mogelijkheid een fanfarekoor met 30 man uitlichten. On geacht hoe goed je bent.
              Ritmegevoel met 8 parren ;-) Als je al wilt dat iemand wat ziet zul je ze toch aan moeten laten.
              En tegenlicht om je bladmuziek te lezen? Hebben we daar geen lessenaar lampjes voor uitgevonden? Tegenlicht is om diepte te creëren en niet als bladmuziekverlichting.

Niet als knauw bedoeld hoor, maar ik vond je reactie wel grappig, in de basis heb je trouwens wel helemaal gelijk hoor, alleen het voorbeeld was wat grappig.

Comment

• Podium Verhuur
                • Mar 2012
                • 480

Originally posted by LightingDesigner
                In mijn ogen is gedachten en ervaringen delen alleen zinnig en van toepassing als jij met een dergelijk concept komt. Daar op volgend kun jij vragen of het idee werkt voor een dergelijk optreden en hoe dat dan zou uitpakken. Dat is leerzaam voor jou. Op het moment dat wij hier een volledig plan met mooie kleuren alles erop en eraan aan jou voorkauwen dan is dat totaal niet leerzaam omdat jij dan de keuze van kleur en lichtrichtingen niet begrijpt en dat is mijn hele punt. Door deze vraag zo te stellen kom je bij mij over als iemand die gebrek heeft aan creativiteit terwijl dat misschien helemaal niet zo is. Mocht het echt ontbreken aan creativiteit,wat ik me haast niet kan voorstellen,dan zeg ik: Wordt electicien want je bent ongetwijfeld een hele goede technicus maar in deze branche moet je meer kunnen dan dat. Maar dat geloof ik niet zo. Mijn vraag is dus: Wat had jij in gedachte kwa kleuren en plaatsing van je armaturen? Je hoeft niet direct met filternummers te komen. Daar kunnen wij je eventueel weer in adviseren en dat is wel leerzaam
                Helemaal mee eens, in zijn geval zou hij juist punten kunnen scoren door iemand aan te bevelen die dit wel zou kunnen. Als dingen als frontlicht en tegenlicht al nieuw zijn.
                Gezien de beperkte openingspost denk ik dat het beter is om je handen er niet aan te branden.
                Denk aan het ontbreken van dimmers, afstanden van trekken, grote van podium, wensen opdrachtgever etc etc etc

Comment

• timmetje
                  • Dec 2012
                  • 424

Als iets overduidelijk boven je pet gaat, volg dan het 3-stappen plan:

1) Haal er iemand bij die wel weet hoe het werkt
                  2) Kijk mee en leer zoveel mogelijk
                  3) Breng het geleerde bij een volgende opdracht in praktijk
                  Tim

Comment

• Studio111
                    • May 2010
                    • 22

Onder het moto " domme vragen bestaan niet, domme antwoorden wel......." Blijft dit denk ik een forum waar alle vragen moeten kunnen. Vind je ze overbodig, antwoord dan gewoon niet.

nu doe ik al 20 jaar twee keer per jaar een fanfare en percusieband uitlichten. Front licht vinden ze niet leuk maar is wel nodig,152 is best een goede keuze . Hou dit beperkt in intensiteit. Tegenlicht is nodig voor het lezen van hun partituren en dat doe ik meestal in kleur 201.

Voor de de rest meng er alle kleuren door. De uitstraling van het stuk bepaald hier welke kleur. Een droevig stuk met blauw en groen. Een vrolijk partituur met rood, geel en oranje. Enige kennis van de te spelen stukken is dus wel vereist maar daar kan je van ter voren even overleggen met de dirigent.

vraag op voorhand ook altijd even of er solo's gespeeld worden. Als je weet waar deze komen te staan licht dit even apart uit. Dim het front voor de rest van het korps maar zorg dat ze met het tegenlicht genoeg zien. Blijft altijd leuker voor de solist.

Comment

• timmetje
                      • Dec 2012
                      • 424

Wat mensen hier steekt is denk ik dat TS zegt 'meestal heb ik wel een lichtplan, maar nu niet, dus weet ik niet wat ik moet doen'.

Hij had bijvoorbeeld navraag kunnen doen bij het betreffende orkest of zij wensen/ideeen/eisen hebben met betrekking tot het licht. Dat had hem in elk geval een stapje dichter bij een eindresultaat gebracht.

Ik ben geen lichtman maar ik kan wel raden dat teveel frontlicht niet aan te raden is i.v.m. mogelijke blindheid (geintje natuurlijk), en dat men de partituren moet kunnen lezen waarvoor tegenlicht noodzakelijk is. Dat je daarbij te felle kleuren moet vermijden in verband met de reflecties van papier/instrumenten kan ik ook wel bedenken, en daarmee ben ik al een aardig eind richting een functioneel lichtplan. Stroboscopen en moving heads lijken me ook niet zinvol, evenals rookmachines en bellenblazers.

De rest is creatieve invulling. Ik vermoed dat hij daarvoor ook om advies vroeg, niet om de totale invulling van een lichtplan voor te kauwen. Of zijn vraag wellicht wat onhandig geformuleerd is is een kwestie van persoonlijke opvatting...

Wat ik heb gezien bij fanfare-orkesten is vooral veel sfeerlicht. Daarmee bedoel ik: geen geknipper, geen bewegend licht, geen rook, etc... Kies een sfeervolle setting (Studio111 gaf al wat goede adviezen) voor een nummer, en blijd gedurende de uitvoering van dat nummer lekker van je knopjes en faders af.
                      Tim

Comment

• djspeakertje
                        • Oct 2008
                        • 1912

Originally posted by Podium Verhuur
                        Sorry hier moet ik toch wel even heel hard om lachen. Gelukkig ben je vast een veel beter DJ dan een licht man. Maar hoe je het went of keert, met 8 parren kun je met geen enkele mogelijkheid een fanfarekoor met 30 man uitlichten. On geacht hoe goed je bent.
                        Ritmegevoel met 8 parren ;-) Als je al wilt dat iemand wat ziet zul je ze toch aan moeten laten.
                        En tegenlicht om je bladmuziek te lezen? Hebben we daar geen lessenaar lampjes voor uitgevonden? Tegenlicht is om diepte te creëren en niet als bladmuziekverlichting.

Niet als knauw bedoeld hoor, maar ik vond je reactie wel grappig, in de basis heb je trouwens wel helemaal gelijk hoor, alleen het voorbeeld was wat grappig.
                        Voor lessenaarverlichting is 90% van de tijd geen budget, dus moet de techniek voor voldoende tegenlicht zorgen om de partijen leesbaar te houden. Dat jij diepte wilt creëren is prima, maar als die 60 mensen hun partijen niet kunnen lezen gaat dat concert met alle diepte van de wereld nog niet door...
                        Overigens is het ook mét lessenaarverlichting vervelend lezen als je niet een beetje bruikbaar tegenlicht krijgt weet ik onderhand uit ervaring. Vooral als er dan ook nog een bak frontlicht in je gezicht hangt is het soms best lastig.

Ik geloof dat je met 8 parren prima een fanfare in het licht kan zetten, dat is meer een kwestie van willen volgens mij. Dat het er dan niet uit ziet zoals wanneer je 12 trekken vol met lampen hebt is logisch, maar je kan ze er best aardig mee uitlichten.

Ik denk dat als jij niet in staat bent om met 8 parren een bandje van licht te voorzien, je het helemaal niet verdiend hebt om met materiaal als movingheads en LED armaturen te werken, net zoals je het als geluidstech niet verdiend hebt om op een Midas XL4-48 te werken als je een tapeshow met 1 microfoon en een CD speler nog niet voor elkaar krijgt.

Gelukkig ben je vast een veel beter rigger dan lichtman

Ik wil niet zeggen dat ik de wijsheid in pacht heb, maar willen is heel belangrijk, net als creatief zijn met de middelen die je hebt.

Daan
                        Last edited by djspeakertje; 03-11-13, 21:47.

Comment

• Podium Verhuur
                          • Mar 2012
                          • 480

Ik had het over 8 parren en een fanfare band, 8 parren en een bandje moet wel lukken, niet dat het er erg spannend uit ziet. Maar daar heb je dan ook geen lichtman voor nodig
                          Ik ben echter wel heel benieuwd hoe je 60 man in de verlichting zet met slechts 8 parren, zelfs met een wideflood wordt dat erg lastig omdat de lichtopbrengst dan ook weer minder wordt.

Tot slot ken ik wel genoeg jongetjes die hele mooie shows kunnen maken met moving heads, maar niets kunnen met een paar parren. Dat heeft volgens mij niets met verdienen te maken, ik vind het één ook niet beter of fijner dan het andere.

Maar je hebt absoluut gelijk hoor, ik ben geen lichttechnicus, daar huren wij freelancers voor in.
                          Ben altijd blij als we voor de herrie weg kunnen.

Ik heb trouwens nog nooit gehoord dat er geen budget is voor lessenaarlampjes. Die dingen kosten in aanschaf bijna niets en in de verhuur nog minder. IS bij ons ook vaak een product dat er als good will gratis bij komt. HEt probleem is meer dat het een hoop snoeren zijn.

Comment

• djspeakertje
                            • Oct 2008
                            • 1912

Zeg dat je voor 20,- per stuk van die lampjes kan kopen. Voor 60 mensen zijn dat 75 lampjes (1 slagwerker heeft al snel 3 lessenaars staan, de dirigent heeft er ook twee nodig, etc.), dus praat je over 1500 euro. Voor een muziekverening is dat best veel geld. Daar koop je bijvoorbeeld een leuke trompet van, of twee klarinetten, of een nieuw drumstel.

Je begon zelf over 30 man fanfare met 8 parren. Da's een kwestie van enkel frontlicht gebruiken. 8 parren 152, beetje stellen en gaan. Moet je ze niet 30 man breed neerzetten natuurlijk.

Ik denk dat je altijd onderaan begint, en dat je jezelf omhoog kunt werken door te laten zien dat je met (zeer) beperkte middelen, veel wilskracht en nog veel meer creativiteit toch iets neer kunt zetten dat indruk maakt op de mensen die het weten te waarderen (je baas en collega's/conculega's, als het goed is). In vroeger tijden had men ook Teaboys in studio's, die zich op konden werken naar tape-op en vervolgens naar (recording/mixing) engineer. Dat betekende dat je begon met het maken en inschenken van thee, om een kans te krijgen in het wereldje.

Daan

Comment

• Podium Verhuur
                              • Mar 2012
                              • 480

Sorry het is zondag, spreek mezelf inderdaad tegen met 30 man en 60. Ik bedoelde 60, omdat de ts daar ook over bezig was.

Ik heb nog nooit een fanfare band gedaan, maar waarom heeft een dirigent van een fanfare band of een percussionist meer lampjes nodig? Wij doen best wel veel concerten met orkesten en hier krijgt iedereen er gewoon maar 1. Er is toch ook maar 1 boekje.
                              Dit is puur uit nieuwsgierigheid hoor, wellicht werkt het namelijk anders bij fanfare.

Wij gebruiken alleen gewone lessenaarslampjes. (die kun je namelijk wel via een DMX dimmer dimmen).
                              Bij ons krijgen de artiesten ook altijd een nieuwe lamp (zijn nogal kwetsbaar).

Maar inderdaad wel kostbaar, wellicht is er in deze tak ook minder geld te besteden, ik heb ook geen ervaring in dit soort budgetten. Maar dat is een andere discussie.

Ik zou ook nooit een opdracht aannemen waarbij de opdrachtgever genoegen neemt met 8 parren op front. Er zijn genoeg partijen die dit wel doen, tegen vast betere tarieven dan wij.
                              Wij hebben als motto dat je iets goed moet doen en anders niet. Je moet je opdracht met trots kunnen presenteren aan je opdrachtgever. Dat gaat mij met 8 parren niet lukken.
                              Gelukkig zijn er in onze branche genoeg partijen die dit wel willen.

We dwalen alleen wel heel erg af van het onderwerp.
                              Persoonlijk zou ik de klant gewoon adviseren de lessenaar lampjes te huren of ze er gratis bij te geven.
                              Je kunt dan met je tegenlicht echt iets moois maken, zonder een dekkend tegenlicht te moeten maken met 201 filters (je weet immers niet hoe ze gaan staan of zitten en het boekje moet natuurlijk niet in hun eigen schaduw staan.)
                              Het is wel een stuk goedkoper dan 75 lessenaar lampjes inhuren, maar natuurlijk niet echt mooi.
                              201 is behoorlijk koud en zal zeker invloed hebben op de sfeer die je probeert te maken.

Heeft iemand een foto waarin ze zo'n show bouwen met 201 als tegenlicht?

Comment

Working...