Lichtontwerp dansvoorstelling

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • lamper
    • Jul 2009
    • 12

Lichtontwerp dansvoorstelling

Hoi,

Ik werk aan een lichtplan voor een (amateur) dansvoorstelling. Ik heb wat ervaring met theater belichting, maar dans vereist een totaal andere aanpak. Voor mij is dit een ideale gelegenheid om te leren…

Ik heb al heel wat gelezen, en de belangrijkste conclusie is dat zijlicht cruciaal is voor dans en frontlicht slechts een bijkomstige rol heeft.

Alle dansgenres komen aan bod dus het lichtontwerp moet zo veelzijdig mogelijk zijn. Het gaat om een podium van 10x7m, zonder enig decor (enkel zwarte vloer, zwarte poten en zwarte friezen).

Mijn idee is het volgende:
    * Hoog zijlicht in verschillende kleuren, te bepalen ahv de verschillende te creƫren sferen.
    * Laag zijlicht in LEE147 (Abricot) Shinbusters, zoals dat heet - voor ballet scenes
    * Tegenlicht (of eventueel toplicht) in 4 groepjes van 3x 1000W fresnellen (ook R, G en B).
    * Witte achterdoek met RGB+Wit aangestraald.
    * Wash vanuit laag front met koud licht (bv. LEE117) en warm licht (bv. LEE103)
    * Totaaltje frontlicht (open wit)

Is dit een goed vertrekpunt? Alle adviezen zijn welkom.

Voor het zijlicht, volstaat het om aan elke kant 2 profielen (1000W) per kleur te voorzien voor een podium van 7x10m?

Groeten,
    Jo
    Last edited by lamper; 23-10-13, 14:13. Reason: iets overzichtelijker gemaakt
  • lamper
    • Jul 2009
    • 12

Ik vrees dat ik mijn vragen niet concreet genoeg heb gemaakt. Vandaar deze tweede poging… ;-)

Dit zijn alvast mijn belangrijkste vragen:

1) Het podium is 7 meter diep en 10 meter breed. Volstaat het om 2 rijen tegenlicht (Fresnellen van 1000W) te gebruiken? Of zijn 3 rijen nodig om het prodium dekkend te belichten.

2) Dezelfde vraag voor het hoog zijlicht (profielen van 1000W op ong. 7m hoogte) . Is het haalbaar om ook hier 2 schijnwerpers per kant te gebruiken? Of is meer nodig?

3) In dit theater zijn er in de zaal nissen voorzien waarin enkele profielspots hangen. Deze schijnen onder een veel lagere invalshoek dan gewone het frontlicht vanuit de zaalbrug. Waarvoor worden deze gebruikt? Is het zinvol hier een soort wash met warm- en koudwit mee te maken, die bovenop het frontlicht wordt gebruikt?

Misschien lijken dit domme vragen, maar zoals eerder gezegd… Ik hoop zo bij te leren.

Groeten,
    Jo

Comment

Working...