Lichtshow organiseren

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • gittec
    • Aug 2013
    • 2

Lichtshow organiseren

Hallo Forumleden,

Ben ondertussen 2 jaar bezig met het bedienen van licht op allerhande evenementen.
    In 95% van de gevallen gaat het om 'live' evenementen, waar ik op voorhand niet weet wat er gaat komen.
    Het grootste deel hiervan zijn fuiven of evenementen met dance/elektronische muziek aangevuld met 'rock' festivalletjes in de zomer.

De tafel die ik gebruik is een Chamsys MQ100 of maxi wing met touch screen, de lichtset bestaat uit ondermeer volgende toestellen:
    Martin Mac250 entour & beam, Robe Robin 600 sport & LEDwash, HES technobeam, Movitec SL250 & WL250,
    Martin Attomic, 2/4 light blinder, sunstrips (al dan niet actieve), LED par, LED pixel strip 12x RGB (soms in matrixen), LED octo strips.

Over het algemeen is er één type spot en wash aanwezig aangevuld met strobes en iets van blinder. Meestal ook LED strips en een conventionele par als front.
    In aantallen variërend van 2 universes tot een 8 tal.

Het bedienen van de shows gaat zeker OK, net zoals het programmeren op de Chamsys.
    Maar soms krijg ik het gevoel dat ik niet het maximale uit de show kan halen doordat mijn desk niet helemaal optimaal georganiseerd is, en ik daardoor niet steeds het optimale effect er uit haal, omdat ik het niet snel genoeg kan terug vinden.

Dus ben ik nieuwsgierig hoe jullie het aanpakken?
    Hoe organiseren jullie tafel? Wat is jullie manier van werken? Eventueel een favoriet effect dat jullie willen delen? Ik ben zeer geïnteresseerd in Chamsys gebruikers, maar uiteraard heeft Hog, MA, Avo dezelfde manier van werken.
  • gittec
    • Aug 2013
    • 2

Natuurlijk wil ik ook meegeven hoe ik het momenteel aanpak.

Ik maak 4 execute schermen aan, elk scherm heeft ook een link naar de andere schermen.
    Het eerste is voor kleuren, hier komen vaste kleuren in voor spot, wash, Layer 1 & 2 van de LED matrix.
    En ongeveer een kleurenchase of 20 (spot/wash/led, odd even, left/right, ...), naargelang de programmeer tijd.

Het tweede is voor beam, hier staan alle gobo's in, rotatie off/slow/med/fast, prism off/slow/med/fast, zoom small/med/wide, frost off/on. Ook een paar gobo chases. Hier staan ook de led matrix effecten in.

In het derde scherm is voor bewegingen, een beweging of 12 en een aantal statische posities (spot en wash tezamen en ook appart indien genoeg tijd)

Het laatste scherm is voor dingen die niet in de andere schermen passen. Zoals front off/25/50/75/100%, movinghead in fixed kleur op bar, danspodium, ..., spooklights

Dan zijn er de faders.
    1: int master spot, 2: int master wash, 3: int master led matrix, 4: Blinder, 5: strobe
    6: Movinghead strobe (full, white full, random, white random) 7: slow FX (moving wave, slow zoom chase, ...)
    8: fast fx (white pulse, white pulse + strobe, fast roto gobo, iris pulse, zoom + white pulse, shutter, ... | fader controls FX speed)
    9: static colors
    10: speed master for move

pagina 2 heeft dezelfde faders gedupliceerd op uitzondering van de MH strobe en fast FX, deze zijn gelijk aan die van pagina 1, maar nu enkel voor de spots
    pagina 3, idem als 2, maar dan voor de washen.

sommige faders hebben meerdere cues in de cue stack welke allen op halt staan, zo kan je met de vorige/volgende knoppen het gewenste effect selecteren en activeren of flashen naar believen.

De effecten onder de faders disabelen de draaiende cue's niet, als het effect wordt afgezet gaan de cue's gewoon verder zoals voorheen.

Het probleem waar ik mee zit is enerzijds de kracht van de FX engine, je maakt een effect, draait aan 2 encoders en je hebt terug een nieuw effect en zo heb je snel een hele boel effecten wat dan weer meer on overzichtelijk wordt.

Daarnaast heeft de MQ100 de beperking van 10 fysieke faders welke snel vol zitten, zeker als je een arsenaal aan cue's hebt :-)
    Last edited by gittec; 07-08-13, 21:01.

Comment

• zjeten
      • Mar 2003
      • 331

Hoi, Ik werk in mijn execute scherm met verschillende regels. 1 ste regel zijn statische kleuren voor alle spots. 2de regel kleurenloops voor alle spots. Dan regel posities en bewegingen ,regel beams ,regel effecten dus Dimchases in alle geuren en kleuren. op faders heb ik dan de master dimmers van de groepen van de spots. Kan je snel spots weglaten of tussen de verschillende spots knipperen. 1 fader waar de stroboscoop op zit. (eventueel nog een strobo chase op execute scherm) . shutter fader voor alle intilligente spots met shutter kanaal ,eventueel frontje of blinders. Je ben met mijn manier beperkt aan het geen je vooraf programmeert. Maar je bent wel fexibel dat je kleurenloops door al je statische kleuren kan laten lopen. + als je een kleur veranderd alle spots in 1 keer veranderen wat ik net vind werken. Verder is het compact en moet het voor mij ook compact zijn. pc + chamsys pc wing compact. Super grote shows doe ik wel niet maar denk wel dat het dan ook moet werken. Groeten ,Jeffrey

Comment

Working...