Op zoek naar een (degelijke) laser

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ScanCrazy
    • Jul 2013
    • 3

Op zoek naar een (degelijke) laser

Als uitbreiding van onze bestaande (vaste) lichtinstalatie willen we één of twee lasers aanschaffen. Als Chineese vrijwilliger moet met een voorstel op de proppen komen. Van hoger hand is er echter geen budget meegegeven wat de zaak niet echt gemakkelijk maakt. Mijn kennis van lasers is behoorlijk laag, wel een beetje rondgeken op het internet maar dat is niet hetzelfde als de praktijk. Vandaar volgende twee vragen

1. Wat zijn belangrijke punten waarop je moet letten bij het aanschaffen van zo'n laser.
    2. Welk type / merk is aan te bevelen voor een zaal van ongeveer 20m diepte
  • laserguy
    • Jun 2003
    • 2755

Om een laser VEILIG te kunnen gebruiken en goed tot zijn recht te laten komen, moet je ALLES van de situatie kennen: grootte van de zaal (niet alleen diepte maar ook hoogte en breedte), waar je hem zou monteren, waar het publiek, dj, ... enz. staat. Kortom: het volledige plaatje. Op basis hiervan kun je pas een goede en VEILIGE keuze maken.
    Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• Svartrose
      • Apr 2008
      • 229

Kun je ook niet zelf een budget bedenken? 200,-? 2.000,-? 10.000,-? Je kunt toch wel ongeveer inschatten van welk bedrag de baas schrikt? Voor wat voor activiteiten worden ze gebruikt? En hoe vaak? En heel belangrijk: door wie?

Comment

• ScanCrazy
        • Jul 2013
        • 3

Budget: 1000€ max per toestel (maar liever goedkoper)
        Aantal: 2 toestellen
        Context: Discotheek, met crowdscanning (bewegende golven ect. geen logo of animatie)
        Frequentie: 1 a 2 maal per week
        Bediening: Vaste lichtoperator (ik)
        Bedieningsmethode: Pangolin (ILDA)

Momenteel staat de Laserworld CS2000 of CS1000 boven aan de lijst van mogelijke toestellen. (iemand ervaring hiermee?)

Momenteel mij aan het verdiepen in de veiligheidsaspecten via dit artikel:

Weet er iemand waar je een laser-power-meter (zoals die beschreven in het artikel) kan aanschaffen in de benelux? Ik wil meer zekerheid over de veiligheid dan de losse uitspraak "zolang je scant zit je wel veilig"
        Last edited by ScanCrazy; 25-07-13, 09:31.

Comment

• Svartrose
          • Apr 2008
          • 229

Kijk, dat is meer duidelijkheid
          Mijn laser heb ik uit china geimporteerd. Risicovol, maar dat is een kwestie van lang heen en weer mailen...
          De laserworld lasers ken ik niet. Al komen die ook gewoon uit china.

Over het stilstaan van de spiegels, je kunt er een kopen met een beveiliging erin die de laser uitschakelt als er teveel op 1 punt geschenen wordt. De snelheid van je spiegels mag zeker wel 40Kps zijn, dan kun je de waaiers mooi strak maken en er overheen nog een andere cue starten. (met LivePRO)

Ik neem aan dat je de lasers gespiegeld wilt laten werken? Dan heb je nl. maar 1 interface nodig. Je hoeft dan alleen nog maar de X-as om te draaien in de doorluskabel (als je die al niet zo kan kopen).

Laat je niet van de wijs brengen door de hoge vermogens waar laserworld mee smijt. Voor zover ik weet geven ze maximum vermogens op die lang niet altijd gehaald worden. En daar komt bij dat een rode laser met een gollengte van 640nm veel feller oogt dan eentje van 650nm. Ook iets meer oranje, maar daar zal het publiek zich niet aan storen.

Overigens, je kunt natuurlijk ook gewoon voor een laser gaan met alleen groen. Dat misstaat zeker niet in een discotheek. Dan kun je het geld dat je bespaart steken in de kwaliteit van de laser.

Comment

• salsa
            • Jan 2007
            • 1315

MobileDJ van X-laser, grafisch en aerials!!

De mijne heeft 500 Dollar gekost en wordt gebouwd in de US!

Dave
            [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

Comment

• ScanCrazy
              • Jul 2013
              • 3

@Svartrose
              Bedankt voor je reactie & info.

Originally posted by Svartrose
              Laat je niet van de wijs brengen door de hoge vermogens waar laserworld mee smijt. Voor zover ik weet geven ze maximum vermogens op die lang niet altijd gehaald worden. En daar komt bij dat een rode laser met een gollengte van 640nm veel feller oogt dan eentje van 650nm. Ook iets meer oranje, maar daar zal het publiek zich niet aan storen.
              Hier heb ik nog vraag/opmerking over het al dan niet kloppen van de hoge vermogens.

Eerst even voor alle duidelijkheid. Het menselijk ook is het gevoeligste voor groen licht. Bijvoorbeeld: als je in voor een foto de "brightness" van één pixel wil bereken dan kan je dit doen aan de hand van de RGB waardes. De formulle is als volgt:

( 0.2 * Rood ) + ( 0.7 * Groen ) + (0.1 * Blauw)

(Dat is dan ook de reden waarom een 650nm feller oogt dan een 640nm. 650nm is wat "groener" dan 640nm.)

Opmerking:
              Het risico op (oog)letsels is afhankelijk van de hoeveelheid energie de laserstraal bezit (... het vermogen dus.) Dat is dus niet het zelfde als de helderheid2 van de laserstraal. Wanneer we de bovenstaande formulle voor de pixel-brightness zouden gebruiken1 dan draagt een blauwe laser 7maal meer energie dan een groene, wanneer ze bijde de zelfde optische helderheid hebben. Zelfs met een infra-rood laser kan je iemand verblinden (als hij voldoende energie bezit). Daar schuilt het gevaar van blauwe en rode lasers, ook al lijkt de straal niet zo fel, de energie die de straal draagt kan toch voldoende hoog zijn zodat hij bij kontact met het netvlies gaatjes gaat branden.

Vraag:
              Wanneer je zecht dat die maximum vermogends niet altijd gehaald worden bij de toestellen van laserworld. Wat bedoel je dan?
              1. Wil je daarmee zeggen dat er een verschil is tussen het verbruik van de Laserdiode (wattage dat laserworld opgeeft) en de effectieve output (W/m2) die je zou meten met een lichtmeter?
              2. Dat de blauwe en rode laser mider fel lijken te schijnen ondanks hun hogere vermogen?
              3. Iets anders?

Begrijp me niet verkeerd, ik wil niet moeilijk doen, maar het gaat hier over de veiligheid en dan kunnen we maar best zo duidelijk mogelijk zijn.

Originally posted by Svartrose
              Overigens, je kunt natuurlijk ook gewoon voor een laser gaan met alleen groen. Dat misstaat zeker niet in een discotheek. Dan kun je het geld dat je bespaart steken in de kwaliteit van de laser.
              Inderdaad, een groene laser is mischien wel een goeie (en veiligere) aankoop. Maar die met kleurtjes zijn zo mooi.

1
              Enkel ter illustratie. De werkelijke waarde is afhankelijk van de golflengtes van de laserdiodes.
              2
              Helderheid zoals het menselijke oog dit waarneemt

Comment

• laserguy
                • Jun 2003
                • 2755

Hij bedoelt met bijna zekerheid dat LW opgeeft dat er bv. 1 Watt rood in zit maar dat er bv. maar 800 mW uit komt. Iets wat al eens gebeurde bij LW, al denk ik dat het nu al veel beter is. De meeste die ik verkocht heb, zaten allemaal vrij goed maar echt wel nét op het vermogen dat ze opgaven, zelden iets meer. Misschien dat ze het beu waren dat ik toestellen die de vermogens niet haalden, terugstuurde . Is slechts 2 keer gebeurd en daarna nooit meer.
                Bedankt dat je je verdiept in de materie veiligheid, ook namens je publiek .
                Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• Svartrose
                  • Apr 2008
                  • 229

Dat bedoel ik inderdaad Laserguy. En verder ben ik het met je eens Scancrazy, op je verspreking dat 650nm feller oogt dan 640nm, maar je zult het vast goed bedoelen. De formule is dus afhankelijk van de golflengtes van je lasers. Ik heb gekozen voor 150mw 473nm, 200mw groen, en 300mw 640nm. De blauw had ik eigenlijk feller gewild, maar dat was erg duur. Met software bepaal ik de kleuren balans.
                  Last edited by Svartrose; 01-08-13, 11:28.

Comment

Working...