spot of strip voor uitlichten muur/gordijn?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tummy
    • Nov 2008
    • 324

spot of strip voor uitlichten muur/gordijn?

hooooi!

voor een klant ben ik opzoek naar het volgende..

hier moet ik de muur van een zaal gaan verlichten met led.. (hele zaal rond om),

10 cm van de muur af (zo'n 3,5/4 meter hoge muur) hangt een gordijn rails waar met 'nette' partijen licht doorlatende gordijnen hangen, en op zaterdag disco avonden de gordijnen weg zijn..

nu moeten zowel de gordijnen van bovenaf omlaag verlicht kunnen worden (tussen de muur en gordijn in) als wel de muur..

nu is het zo dat je met een strip een 'egaal' geheel krijgt, en met een spot vlakken/strepen/segmenten.. dit maakt niet zoveel uit.

de strips of parren zullen worden meegeprogrammeerd met de lichtshow/licht computer.

ik heb nog steeds altijd de ervaring met een 'strip' dat deze niet zo dus danig veel licht op zal gaan brengen als een parretje.. dit idee moet een 'eye catcher' worden. met nette partijen, maar moet ook gaan dienen op zaterdag als disco verlichting

de ledstripjes die ik regelmatig onder een bar tegen kom, of onder traptredes vind ik erg tegenvallen namelijk, vandaar het bovenstaande

zouden jullie hier kiezen voor een 'led strip' (welke) over de hele lengte of eventueel hier losse segmenten van maken,
    of bijvoorbeeld om de meter een kleine led par?

misschien wordt hier ook wel eens een product voor gebruikt wat ik nog niet ken.. of waar jullie ervaring mee hebben dan hoor ik dat graag

groetjes
    Last edited by Tummy; 31-12-12, 05:19.
    Profiel wordt door meerdere personen gebruikt :)
  • DJ Antoon
    • May 2005
    • 1681

Originally posted by Tummy
    ik heb nog steeds altijd de ervaring met een 'strip' dat deze niet zo dus danig veel licht op zal gaan brengen als een parretje.. dit idee moet een 'eye catcher' worden. met nette partijen, maar moet ook gaan dienen op zaterdag als disco verlichting

de ledstripjes die ik regelmatig onder een bar tegen kom, of onder traptredes vind ik erg tegenvallen namelijk, vandaar het bovenstaande
    Als ledstrips te weinig licht geven, dan zijn pixelbars een betere keus. Word wel wat duurder...

Comment

• Tummy
      • Nov 2008
      • 324

snap ik, is er een bekende losse strip die vaak gebruikt wordt die veel licht opbrengt?
      dan ga ik dit even uitproberen voor het effect samen met een pixelbar en losse ledpar

Comment

• Show Night
        • Jan 2013
        • 7

Originally posted by Tummy
        snap ik, is er een bekende losse strip die vaak gebruikt wordt die veel licht opbrengt?
        dan ga ik dit even uitproberen voor het effect samen met een pixelbar en losse ledpar
        De goedkope SMD led strips die je op rol kunt krijgen zijn vaak niet voldoende om een muur 3/4M mee uit te lichten.
        Het effect met een Pixeltrack is zeker voldoende, (Showtec pixeltrack) het effect van een goedkope led par zou ook voldoende zijn.

Om er een leuk effect van te maken lijkt het me erg leuk om voor segmenten te gaan, maar dan toch met een pixeltrack. Dan heb je een segment van 80cm ipv een segment van een ledpar (ong 30cm) en een pixeltrack bestaat ook nog uit 8 segmenten waardoor je wat meer met loopjes kunt doen.

Een combinatie van beide is natuurlijk ook mogelijk! Het leuke van een led par kan zijn dat je deze nog eens kunt stellen en in plaats van een verticale streep licht naar beneden een kruis kunt maken met 2 ledparren door ze schuin te stellen.
        Houd wel in dat het bovenste gedeelte van gordijn niet belicht zal zijn (beugel + lamp = +/- 30cm) Ik vermoed dat dit niet storend is bij een muur van 3/4M

Comment

• laserguy
          • Jun 2003
          • 2755

Er zijn tegenwoordig ledstrips met 180 leds per meter en meer. Die geven echt wel genoeg licht.
          Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• vasco
            • Oct 2003
            • 2567

Ook ligt het aan de LED chip die gebruikt word op een strip, 3528 of een 5050. Een 3528 is 3,5x2,8 mm en geeft ongeveer 6 lumen bij 0,6 watt terwijl een 5050 5,0x5,0 mm is en ongeveer 18 lumen bij 0,18 watt geven (3x hogere opbrengst). Ook heb je 24 volt strips welke een hogere lichtopbrengst hebben dan de 12 volt.

Je ziet vaak de 12 volt strips met 3528 LED chips in woningen. Ik heb bijvoorbeeld een 5 meter lange koof met 3528 (150 LED's per meter) die de gordijnen aanlichten. Hoogte 2,5 meter, afstand tot de muur 15 cm en bij gesloten gordijnen 7,5 cm tot de gordijnen. Hier moet echt een dimmer op anders is het gewoon veel te veel.
            Last edited by vasco; 12-01-13, 00:06.

Comment

• laserguy
              • Jun 2003
              • 2755

3528 catalogeer ik onder de low cost-rommel. Zeker goed voor sommige toepassingen maar niet voor grote etalages e.d.
              Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• remixed
                • Mar 2009
                • 22

Originally posted by laserguy
                Er zijn tegenwoordig ledstrips met 180 leds per meter en meer. Die geven echt wel genoeg licht.
                Waar kan ik deze 180 leds per meter strips vinden? Ik vind tot 60 leds per meter (RGB), kun je ook lezen als 3x60=>180 led/meter. Alleen als je per kleur individueel gaat kijken blijft het 60 leds per meter. Wil niet zeggen dat het weinig is, maar erg veel is het volgens mij ook niet.

Comment

• laserguy
                  • Jun 2003
                  • 2755

kun je ook lezen als 3x60=>180 led/meter.
                  Met zulke onzin gaan we niet beginnen hé.
                  Meestal zijn dit omwille van de plaats wel met 3528 leds, vandaar dat je dan best naar een 1200 led/5 m gaat (240 leds/m).
                  Velleman heeft ze in warmwit op 24 Volt.

Comment

• remixed
                    • Mar 2009
                    • 22

Had bedacht dat de TS juist naar een RGB oplossing op zoek was (mede door disco). Maar daar heb je volgens mij geen sterkere varianten van dan 60led/meter (op de DUAL na: 120led/m, maar dat is gewoon 2x dezelfde strip neerleggen).

Comment

• Show Night
                      • Jan 2013
                      • 7

Originally posted by remixed
                      Had bedacht dat de TS juist naar een RGB oplossing op zoek was (mede door disco). Maar daar heb je volgens mij geen sterkere varianten van dan 60led/meter (op de DUAL na: 120led/m, maar dat is gewoon 2x dezelfde strip neerleggen).
                      Dan zou ik toch kiezen voor tripple (dus 3 strips naast elkaar) , en zorgen dat je RGB naast elkaar hebt liggen. Maar dat houd in dat je 3x de volledige lengte nodig hebt. Vraag me af of je dan nog veel goedkoper uit bent dan allemaal pixeltracks of andere led balken / wall washer gaat gebruiken. (drivers en voedingen meegerekend)

Comment

• laserguy
                        • Jun 2003
                        • 2755

Met 5050 leds twee strips naast elkaar is in de meeste gevallen MEER dan voldoende.

Comment

• vasco
                          • Oct 2003
                          • 2567

Originally posted by laserguy
                          3528 catalogeer ik onder de low cost-rommel. Zeker goed voor sommige toepassingen maar niet voor grote etalages e.d.
                          Wilde alleen aangeven dat bij huisgebruik men meer dan genoeg heeft aan 3528 daar de TS aangaf dit vond tegen te vallen als hij het in woningen ziet. Vraag is daarbij hebben de eigenaren waar hij het heeft gezien er bijvoorbeeld dimmers tussen zitten etc.

Ik ga ervan uit dat bij professionele doeleinde zoals TS uitvoert minimaal 5050 wordt gebruikt (al dan niet in meerdere rijen). Een muur van >4 meter hoog ga je inderdaad niet halen met goedkope 3528.

Comment

• laserguy
                            • Jun 2003
                            • 2755

Ha neen, dat klopt. Een etalage met een raam van 2.8 meter hoog lukt perfect met 2 strips van 60 5050-leds per meter naast elkaar. Is zelfs wat veel voor 's avonds.

Comment

• Tummy
                              • Nov 2008
                              • 324

ik wil inderdaad werken met losse segmenten,
                              me oog is gevallen op dit ding:

geen wereld merk.. maar als je er een stuk of 30/40 gaat monteren is de prijs wel welkom.
                              deze dan allemaal los aansturen natuurlijk..

ik zag laatst ook rgb strips in een lokatie (bobs saloon,uitgeest) die in segmenten aan te sturen was dmv dmx.. deze werden bestuurd met martin LJ ledtrix, welke strips zijn dit?
                              welke zijn dit? ipv allemaal losse kastjes per segment

Comment

Working...