Wat is gebruikelijk?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Lala
    • Sep 2008
    • 370

Wat is gebruikelijk?

Hallo,

In 2013 ga ik als vaste lichtman bij een band mee. We hebben besloten dat we deze tour ook eigen licht meenemen, waarbij we 4x 16A 230Volt nodig hebben. Wat is dan het meest gebruikelijke? Dat we 4 groepen laten aanleveren op het podium, of dat we vragen voor een 32A CEE en dat we het zelf moeten verdelen? Eerste tour op deze manier, en kom het ook niet vaak tegen dat bands eigen licht meenemen, dus vandaar de vraag. Bedankt!
  • qvt
    • Oct 2009
    • 721

Kan allebij, is meer afhankelijk van de locaties waar je speelt en wat ze kunnen leveren. Ik zou persoonlijk gewoon die verdeler meenemen en indien er geen 3F+N+PE 32A is 4 groepjes vragen
    There is no substitute for imagination

Comment

• SP-music
      • Apr 2009
      • 28

Gebruikelijk bij eigenlijk alle klussen waarbij ik tot nu toe mee ben geweest (en dan zijn er heel wat) is dat je vraagt om een 32A CEE op bijvoorbeeld maximaal 15 meter van het podium (om een heleboel (lomp) krachtkabelwerk te besparen). Hiervoor neem je dan een (gekeurde!) krachtverdeler mee die de krachtstroom terug verdeelt in 6 losse groepen van max. 16A.

Edit: qvt was me voor, inderdaad wel handig om van te voren even na te vragen op de locatie of er wel een CEE32 aansluiting aanwezig is. Indien dit niet aanwezig is kun je de klant inderdaad voor 4 losse groepen laten zorgen. Houd er wel rekening mee dat je geluid ook nog ergens op moet en 5 of 6 losse groepen in één zaal kom ik niet vaak tegen. Dan wordt het dus een hoop gezeik met verlengkabels e.d. (daarnaast natuurlijk niet erg bedrijfszeker aangezien een losse groep bijna nooit helemaal leeg is). Om dat te besparen kun je bijv. overleggen om een aggregaat te (laten) huren.
      Last edited by SP-music; 23-10-12, 18:52.

Comment

• Lala
        • Sep 2008
        • 370

Wat ik beter erbij had kunnen vermelden is dat we eigenlijk altijd festivals en de bekende clubs doen. Dus PA en basislicht is altijd aanwezig. Dit zijn extra effecten die we meenemen (wat blinders en/of strobo`s). Bij gewone klussen waar ik de gehele techniek verzorg, weet ik ook wel hoe het er aan toe gaat. Daar heb ik er ook wel heel wat van gedaan. Alleen op deze manier nog niet, dus vandaar dat ik het even check
        Last edited by Lala; 23-10-12, 21:56.

Comment

• SP-music
          • Apr 2009
          • 28

Ah oke, daar was ik inderdaad niet van op de hoogte. Ik ging er vanuit dat het een complete show was die vast met een band mee gaat
          Dan is het inderdaad afhankelijk van wat de locatie te bieden heeft. Een CEE32 is natuurlijk in (bijna) elke club of festival nog wel beschikbaar, zeker als je er (in je rider o.i.d.) om vraagt. Het is dus sowieso altijd handig om een aantal meter 32A kabel + verdeler mee te nemen. Aan de andere kant denk ik dat, als je tijdig communiceerd, de lokale technici niet te beroerd zijn om wat groepen voor je klaar te leggen op de gewenste posities op het podium. Dit scheelt een hoop tijd en ik denk dat de lokale technici hier ook vrolijker van worden (zij houden makkelijker overzicht op deze manier). Erg afhankelijk van de locatie en het (al dan niet) aanwezige personeel dus, mij lijkt vooraf even een belletje doen het makkelijkst.

Comment

Working...