Dimmer met timer

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Podium Verhuur
    • Mar 2012
    • 480

Dimmer met timer

Ik ben op zoek naar iets van een timer die na precies 10 minuten een lamp aanzet.

De bediening moet heel eenvoudig zijn. HEt zla niet door een technicus bediend worden.

Ik heb op internet bij de verschillende merken naar diverse simpele tafels gekeken, maar als er al een fadetime of programe time op zat, dan gaat dat met een schuifje, wat uiteindelijk niet heel nauwkeurig is af te stellen.

Het zal per avond ongeveer een keer of 10 gebruikt gaan worden.

Als we uiteindelijk niets kunnen vinden zullen we het met een software prgramma gaan doen, hoogstwaarschijnlijk Lightjockey. Maar de voorkeur heeft toch een tafeltje of een dimmer.
    Hefet iemand een idee? Liever geen zelfbouw, gezien de drukte hier zal dit niet optijd afkomen.
  • NesCio01
    • May 2010
    • 1987

Sja,............

Een 230V steker met wcd met daarop ingebouwd een digitale klok?

Je programmeert de klok en op jouw tijd staat opeens alles aan wat je
    op de wcd hebt aangesloten.

Heet gewoon tijdschakelaar geloof ik?
    digitale-tijdschakelaar.jpg

grtz

Nes
    Last edited by moderator; 15-10-12, 21:52.
    Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

Comment

• moderator
      Moderator
      • Apr 2001
      • 5950

De tien minuten gaan iedere dag op dezelfde tijd in, of moet de lamp tien minuten gaan branden nadat hij aangezet wordt?
      Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• Podium Verhuur
        • Mar 2012
        • 480

Het is in een show, waarbij een optreden maximaal 10minuten mag duren. Een wandcontact schakelaar is niet helemaal wat ik bedoel. Op zich wel een aardig idee, maar het instellen duurt te lang.

Comment

• RenéE
          • Oct 2006
          • 291

Een DIN moduletje waarbij je alleen nog even 230V in, een knopje en schakelcontact uit moet aansluiten? Of is dat al teveel richting zelfbouw?

Comment

• moderator
            Moderator
            • Apr 2001
            • 5950

Ook waar ik aan zat te denken inderdaad, een maak contact wat een relais aanstuurt wat 10 minuten open blijft staan.
            Heb je van die mooie grote rooie knoppen voor.
            Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• Gast1401081
              • Mar 2001
              • 7999

Ik heb daar wel timertjes voor, relais erachter etc... klaar. Bij start op de knop drukken, na de ingestelde tijd loopt dan een wekker af / lamp aan/ motor aan / rookmachine aan . etc etc.

Comment

• NesCio01
                • May 2010
                • 1987

H2o1,

Ik begrijp dat er dus ongv. 10 x per avond
                een showtje is van max. 10 minuten en dat
                na exact 10 minuten er een lamp aan moet gaan.

Dat houdt dan wss in dat er sowieso iemand de
                timer (countdown) mag activeren?
                Dan ging ik iig voor software, denk ook eens aan Q-lab.

btw: wie doet het licht uit, en vooral: hoe?

grtz

Nes
                Last edited by NesCio01; 16-10-12, 09:37.
                Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

Comment

• Podium Verhuur
                  • Mar 2012
                  • 480

Dank jullie wel allemaal voor de reacties.

Ik heb nooit gewerkt met DIN modules (hoewel ze hier in het pand wel in de groepenkast zitten)
                  Zo'n rode knop heb ik nog liggen. Maar dan houd het een beetje op. Is er misschien iemand in de buurt van ons bedrijf die dit tegen betaling in elkaar kan zetten?

Over de vraag van NesCio01: Het licht blijft gewoon aan. Het idee is meer om een zwaailamp aan te gooien als de tijd van de artiest voorbij is.
                  De reden dat wuij voor lightjockey zouden kiezen is omdat we als backup voor de lichttafel een lightjockey dongle met laptop hebben.
                  Last edited by Podium Verhuur; 16-10-12, 10:12.

Comment

• renevanh
                    • Oct 2004
                    • 2371

In het kader van een lowbudget oplossing...
                    Stopwatch bij de lichtman?
                    Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• Podium Verhuur
                      • Mar 2012
                      • 480

Er is geen lichtman, wij plaatsen het licht en stellen het af. Ze schuiven alleen de main schuif omhoog.

Maar het idee had ik ook voorgesteld, maar dat willen ze niet.

Comment

• RenéE
                        • Oct 2006
                        • 291

Mocht het idee wat ik eerder postte het toch niet helemaal zijn, dan is zoiets misschien wat: http://www.visualproductions.nl/products/cuecore.html

Paar logische inputs waarmee je met wat simpele knoppen complete showcontrol kunt hebben via DMX, met getimede functies en alles er op en er aan. Maar daar zou ik alleen over nadenken als je naast dat zwaailicht nog meer wilt automatiseren.

Comment

• Podium Verhuur
                          • Mar 2012
                          • 480

Dank jullie wel voor alle adviezen.

Ik heb een plaatje gemaakt van hetgeen dat ik gebouwd heb. Ik heb het in Paint gedaan, dus het is niet heel fancy.

Het gedeelte met de impuls relais wil ik erbij bouwen, deze knop wordt voor toeschouwers gebruikt die genoeg hebben van het optreden.
                          Ik moet even uitzoeken of een dergelijk relais bestaat.
                          Het idee is dat deze schakelaar paralel komt te staan op de andere relaisschakeling. zodat er op een tweede manier een gesloten stroomkring zal ontstaan. De knop is zonder vergrendeling en moet dus even een impuls geven aan de relais, de relais zal dan gedurende een bepaalde tijd een gesloten stroomkring maken.
                          Ik moet nog wel even overleggen met onze electromonteur of dit kan en mag.

Ik hoop dat jullie het systeem een beetje begrijpen.

De bruine en grijze draad stellen de 0 en de fase voor. O
                          Standaard brand de groene lamp. Op het moment dat iemand op de knop met vergrendeling drukt gaat de tijdrelais aftellen van 10 minuten tot 0 en geeft dan een signaal naar de rode lamp toe.
                          Wanneer de knop uit de vergrendeling wordt getrokken reset de timer en gaat de rode lamp uit en de groene aan totdat men de knop weer indrukt en 10 minuten wacht.

Als de tweede schakeling gelukt is, wil ik het systeem uitbreiden met een onderbreking van de microfoon. Maar ik denk dat ik dan achter de tijdrelais 2 andere relais moet zetten, gezien het spanningsverschil.

Comment

• ikke1234
                            • Aug 2005
                            • 125

Originally posted by Podium Verhuur
                            Als de tweede schakeling gelukt is, wil ik het systeem uitbreiden met een onderbreking van de microfoon. Maar ik denk dat ik dan achter de tijdrelais 2 andere relais moet zetten, gezien het spanningsverschil.
                            zou ook gewoon over een ander vrij contact kunnen, (equipotentiaal vrij uiteraard)...
                            IK: Zo, U wil dus een evenement boeken? ok... wat heb je nodig en wat is het budget?
                            KLANT: Zo Veel mogelijk materiaal, en zo'n lage mogelijke prijs.... sponsoren jullie ???

Comment

• Aart Rietveld
                              • Aug 2004
                              • 190

Ik snap wat je wilt doen maar het schema dat je hebt gepost snap ik niet erg, dit ondanks 35 jaar ervaring als elektromonteur.

Mede gezien je keuze voor 230 volt netspanning wil ik je dringend adviseren hulp van derden in te roepen of het geheel te gaan bouwen met zwakstroom.
                              Drukknoppen voor publiek en sterkstroom gaan bij mij niet samen.

Comment

Working...