dmx fonteinen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • lightjockey ty
    • Jan 2010
    • 36

dmx fonteinen

Hallo,

Ik heb een vraag en die luid: Hoe kan ik waterfonteinen aansturen op dmx. Hiermee bedoel ik dus het hoger en lager laten gaan van de waterstralen. Is dit met een simpel dmx dimmertje te doen of komt er meer bij kijken?
  • Gast1401081
    • Mar 2001
    • 7999

ah, hier heb ik 12 jaar op gewacht...

je kunt met een truuk de pomp die de fonteinen omhoogstuurt aansturen. Dit is zelfs op DMX mogelijk!
    Maar dat gaat niet zonder de exacte pomp-configuratie te kennen.
    - is het een pomp die continu druk levert, en die af en toe met een kleppen systeem zn druk op een bepaald moment overbrengt naar een bepaald spuitstuk,
    - is het een domme 3-fasen pomp die zich met een frequentieomvormer en een aantal kleppen op drukt brengt?
    - of is het een domme pomp die aan en uitgezet wordt?

Echt, heb er al vaker over nagedacht om eens een ding te bedenken op die manier.

Comment

• lightjockey ty
      • Jan 2010
      • 36

nou het punt is dus dat ik bewust nog geen pompen gekocht heb omdat ik niet zeker weet of ik ze op dmx kan proggen. ik weet dat er kant en klare dmx pompen bestaan maar de prijzen daar van zijn echt niet leuk meer. daarnaast is het ook nog zo dat die allemaal een vast dmx adres hebben en niet beschikken over een dipswitch sectie of een digitaal adresserings menu'tje. je zou haast denken waarom dat er niet op zit? mag wel voor die prijzen. maar het is dus niet mogelijk om ze simpelweg op een dimmer te zetten en naarmate ze gedimd worden ze lager worden? dat zou namelijk de simpelste en goedkoopste oplossing zijn. ik zat ook te denken aan magneet kleppen die ook in de oude waterorgels werden toegepast. zijn daar geen dmx varianten van. want dan kun je die aansluiten op het aanzuig punt en naar mate er minder aangezogen wordt wordt de straal dus lager.

EDIT: http://www.youtube.com/watch?v=YNkcV...eature=related op dit filmpje is te zien dat de pompen wel gewoon met een dmx dimmer wordt geprogrammeerd. is het dan toch mogelijk?
      Last edited by lightjockey ty; 14-07-12, 15:49.

Comment

• Gast1401081
        • Mar 2001
        • 7999

daarom vroeg ik dus, wat wil je?

een FO kan op een DMX-demux-variant draaien.
        Doelstelling: Bellagio (las vegas) is een ander verhaal als een fonteintje uit de vijver bij school.

enne, wie zegt dat dat filmpje DMX is? SEMPTE tijdcode, of desnoods op audiospoor 4 van de video een MIDI / MADI spoor, kliktrack die een PLC aanstuurt, of juist omgekeerd, alles is mogelijk.

ik weet dat 3-fasen motoren DMX aankunnen, regelbare kleppen zijn ook DMX-regelbaar, met de demux-0-10V regeling. Of aan en uit met 24Vdc, maar een showtje als in je youtubefilmje kost echt iets meer dan een middenklasser auto.....
        Last edited by Gast1401081; 15-07-12, 00:43.

Comment

• DJ Antoon
          • May 2005
          • 1681

Originally posted by MacGyverSounds
          enne, wie zegt dat dat filmpje DMX is?
          Aan het einde laat de maker de opstelling zien bij daglicht, met dmx dimmers.

Comment

• lightjockey ty
            • Jan 2010
            • 36

ja daarom en ik had het ook nog aan iemand anders gevraagd en die werkt ook gewoon met dimmerpacks en chauvet software. volgens mij kan het dan toch..

Comment

• DMiXed
              • Jan 2008
              • 370

Kijk of je contact kunt krijgen met de maker van het filmpje om te vragen hoe hij precies te werk gaat? Niet geschoten...
              Jeroen van Geffen

Comment

• Paul10
                • May 2012
                • 122

Ooit wel een wat gemaakt voor een openluchtvoorstelling, was een pittig klusje achteraf, je hebt nog aardig wat power nodig voor zo'n setje waterstralers ;-)

Ik weet niet aan wat voor fontein jij denkt, maar bij ons was een dimmer uitgesloten. (behalve voor de verlichting dan)
                Wij hebben toen 3 (ik weet geen vermogens meer) frequentie geregelde pompsets gebruikt werkte echt te gek. Ik weet nog dat ze van Danfoss waren. aangesloten via 0-10V-DMX converter. wij gebruikte er drie, zodat we een constante druk, en een regelbare druk hadden. kost je wel drie kleppen per sproei kop( sectie).
                (druk moest er altijd zijn, voor het snel "aanzetten" van een fontein, en regelbare druk voor het langzaam opbouwen, of afbouwen van een fontein, en uiteraard alle drie opties tegelijk). verder gebruikte we een berg elektrische kleppen.
                was best een interessant project, Ik ben toen ook nog op zoek geweest naar servo gestuurde afsluiters, maar was niet te vinden. des al niet te min, ook best een interessante optie.

1 pomp per sproeisectie op een dimmer en het blijft klein, kan best leuk zijn. maar ik denk niet echt makkelijk te regelen. je gaat het naar mijn mening niet redden om er een constante druk mee te regelen. maar leuk voor de hobby.

Comment

• lightjockey ty
                  • Jan 2010
                  • 36

het schijnt met krachtige dompelpomp gewoon te werken. en die druk is volgens mij niet noodzakelijk. als je kijkt hoelang het duurt voordat hij weer op hoogte is dan kun je daar in de programmering toch rekening mee houden?

Comment

• Gast1401081
                    • Mar 2001
                    • 7999

sja, hey, zo kan ik het ook...
                    de hele fonteinconstructie is nog geen 10 m2, max hoogte 2 meter.

Ik wilde een druk opbouwen tot 15 meter hoog. En dan komt die Danfoss-truuk ( mag ook ABB, Siemens, of Grundfoss zijn, trouwens) mooi om de hoek kijken.

Comment

• Paul10
                      • May 2012
                      • 122

sja, hey, zo kan ik het ook...
                      de hele fonteinconstructie is nog geen 10 m2, max hoogte 2 meter.

Ik wilde een druk opbouwen tot 15 meter hoog. En dan komt die Danfoss-truuk ( mag ook ABB, Siemens, of Grundfoss zijn, trouwens) mooi om de hoek kijken.
                      zij ik Danfoss ;-) bedoelde Grundfoss, lijkt ook best op elkaar allebei foss op het einde. (de Grundfoss setjes kwamen uit een flatgebouw die gesloopt ging worden, was weer een mazzeltje)

@lightjockey ty, als je van beperkingen houd wel. met een dompelpompje op een dimmer een fonteintje maken, vind ik niet echt een uitdaging. Wel leuk voor in de achtertuin, (als je die hebt)

Comment

• Gast1401081
                        • Mar 2001
                        • 7999

Danfoss bouwt FO's op de Grundfoss pompen, maar das niet the problem.
                        Aansturen is het grote probleem. Deze knaap heeft zn 20 mini-pompjes op een klein 110V dimmertje gezet.

Om het bellagio na te bouwen zul je iets andere techniek moeten toepassen, denk ik..

Comment

• Paul10
                          • May 2012
                          • 122

Danfoss bouwt FO's op de Grundfoss pompen, maar das niet the problem.
                          Aansturen is het grote probleem. Deze knaap heeft zn 20 mini-pompjes op een klein 110V dimmertje gezet.

Om het bellagio na te bouwen zul je iets andere techniek moeten toepassen, denk ik..
                          Wat vind je zo'n groot probleem in het aansturen? belangrijkste is volgens mij de boel op druk houden, op tijd pompen bijschakelen(regelen) als je een grote flo krijgt.
                          als je kan signaleren welke kleppen open gaan en de water druk meet is dit best te doen,

(iets waar je met 20 minipompjes geen probleem mee hebt, maar dat moet je willen)

Comment

• lightjockey ty
                            • Jan 2010
                            • 36

Originally posted by Paul10
                            Wat vind je zo'n groot probleem in het aansturen? belangrijkste is volgens mij de boel op druk houden, op tijd pompen bijschakelen(regelen) als je een grote flo krijgt.
                            als je kan signaleren welke kleppen open gaan en de water druk meet is dit best te doen,

(iets waar je met 20 minipompjes geen probleem mee hebt, maar dat moet je willen)
                            dat is het hem inderdaad. dat hele dimmer systeem is het probleem niet. wat ik ook zou kunnen proberen is met stevige pijpen die aardig wat druk kunnen verdragen 2 sterke dompelpompen aan te sluiten die beiden bij 1 spuitmond uit komen. hier door izt er volgens mij veel druk achter en kun je vrij ver de lucht in komen. je hebt dompelpompen die 18500 l per uur kunnen. als je die nou bundelt?

Comment

• Gast1401081
                              • Mar 2001
                              • 7999

dompelpompen zijn centrifugaalpompen, en leveren maar een paar meter druk. Wil je serieus pompen, dan moet je toch echt richting ventielpompen.
                              Maareh, leef je uit, die dingen kosten de wereld niet..

Comment

Working...