LED washes met zoom voor eindexamen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MennoSWP
    • Apr 2011
    • 103

LED washes met zoom voor eindexamen

Hi,

Over een paar maanden (juni) doe ik voor mijn eindexamen een live productie. Het advies wat ik heb gehad van mijn docenten is dat ik een interessant lichtplan moet maken met bewegend licht, dus wil ik graag gebruik maken van LED washes met zoom. Echter bij verhuurbedrijven in de buurt (Delft, tussen Den Haag en Rotterdam) kan ik niks vinden. Alleen maar Martin en High end.. Weet iemand van jullie waar ik zoiets kan huren of heeft iemand misschien een zestal LED washes? Omdat het geen commerciele klus is ben ik op zoek naar kleine bedrijfjes die het voor een vriendenprijsje kunnen doen, vandaar de oproep in dit forum. Mijn voorkeur gaat uit naar de showtec expression 33000 zoom of iets vergelijkbaars.
    Wie o wie kan mij helpen? Het zal gaan om 1 dag programmeren en 1 dag showtje draaien. Mensen die het leuk vinden om te helpen met programmeren (ik doe eindexamen muziekproductie, licht is dus niet zo mijn ding) zijn ook erg welkom! Het is een leuke klus waarbij ik een beetje wil experimenteren met de combinatie tussen live muziek, geprogrammeerde muziek en een gesequencede lichtshow.
  • Steve89
    • Dec 2005
    • 120

Showtecs zijn moeilijk te huren.
    Je zou ook kunnen kijken naar de Martin MAC Aura of de Robe Ledwash serie.
    Bel eens met de dealers. Die zouden je vast kunnen vertellen waar bij jouw in de buurt het dichtstbijzijnde verhuurbedrijf zit die deze armaturen in de verhuur heeft.
    Robe: Controllux
    Martin: Fairlight.

Comment

• MennoSWP
      • Apr 2011
      • 103

heb ik gemerkt inderdaad! vandaar de vraag of het forum Overigens heb ik nog een beetje na zitten denken en het zouden in principe ook prima LED MH spots kunnen zijn, dan doe ik de standaard belichting gewoon met parren maar de verhuurmarkt heeft zover ik zie alleen conventionele MH's.. Of zijn er modellen die al een beetje standaard worden? (zoals mac 350 entour?) Deze productie wil ik ook als showcase gebruiken voor mijn eigen bedrijfje dus zou ik graag koppen willen huren die ik later aan kan schaffen.

LED wil ik graag vanwege mijn werkgebied (bedrijfsfeesten, bruiloften, soms kleine locaties met weinig stroom) + ik maak vooral gebruik van "groene" apparatuur (powersoft versterkers, LED fixtures etc.)

Comment

• DJ Antoon
        • May 2005
        • 1681

[QUOTE=MennoSWP;577321ik maak vooral gebruik van "groene" apparatuur (powersoft versterkers, LED fixtures etc.)[/QUOTE]

Powersoft is toch blauw?

Comment

• Steve89
          • Dec 2005
          • 120

Led gaat inderdaad wel de standaard worden. En dat is nu een beetje aan het uitbreiden.
          Onder andere inderdaad de Mac 350. Alleen komen die pas echt in opmars denk ik, als bedrijven hun huidige mh's, zoals de mac 250 entour, hebben afgeschreven.
          Ipv van "gewone" parren zou je ook kunnen denken aan LED parren. Die heeft het gemiddelde verhuurbedrijf wel op de schap liggen tegenwoordig.

Comment

• showband
            • May 2001
            • 4516

Originally posted by MennoSWP
            mijn eindexamen een live productie. Het advies wat ik heb gehad van mijn docenten is dat ik een interessant lichtplan moet maken met bewegend licht

, dus wil ik graag gebruik maken van LED washes met zoom.
            Zorg altijd eerst als technicus dat je goed begrijpt wat jouw klant (docenten) van je willen.
            Ik mis de reden van " dus wil ik graag gebruik maken van LED washes met zoom". Waarom dus? Zien jouw docenten dit ook zo?

Jouw doel is : " een interessant lichtplan"

ervaring op jouw school moet inzicht geven in wat jouw docenten bedoelen met de term "interessant"

maak anders voor je zelf een steekwoordenlijst om dat te bepalen:
            -bijzonder of degelijk/prooven
            -extreem of verantwoord
            -kleurrijk of eenvoudig
            -druk of rustig

enz

ik zou verwachten dat zij voor je examen gewoon willen zien of je een voorstelling kunt verrijken met een mooi ontwerp wat technisch onnopvallend meerwaarde geeft met gebruik van zo min mogelijk materialen. En dat je dat ondersteund met een draaiboek waarin te lezen valt dat je het werkelijk vooruit hebt geplanned. In plaats van dat het " toevallig ook erg geslaagd er uit zag"

Welke armaturen je gebruikt lijkt me echt aan de anus oxideren om het even te chargeren.
            lekker belangrijk!

Comment

• MennoSWP
              • Apr 2011
              • 103

Originally posted by showband
              Zorg altijd eerst als technicus dat je goed begrijpt wat jouw klant (docenten) van je willen.
              Ik mis de reden van " dus wil ik graag gebruik maken van LED washes met zoom". Waarom dus? Zien jouw docenten dit ook zo?

Jouw doel is : " een interessant lichtplan"

ervaring op jouw school moet inzicht geven in wat jouw docenten bedoelen met de term "interessant"

maak anders voor je zelf een steekwoordenlijst om dat te bepalen:
              -bijzonder of degelijk/prooven
              -extreem of verantwoord
              -kleurrijk of eenvoudig
              -druk of rustig

enz

ik zou verwachten dat zij voor je examen gewoon willen zien of je een voorstelling kunt verrijken met een mooi ontwerp wat technisch onnopvallend meerwaarde geeft met gebruik van zo min mogelijk materialen. En dat je dat ondersteund met een draaiboek waarin te lezen valt dat je het werkelijk vooruit hebt geplanned. In plaats van dat het " toevallig ook erg geslaagd er uit zag"

Welke armaturen je gebruikt lijkt me echt aan de anus oxideren om het even te chargeren.
              Klopt! Echter wil ik deze show ook als promotie gebruiken waardoor ik het liefst met armaturen werk die ik later aan wil schaffen. Het washes-met-zoom idee kwam dus van mij.

De docenten zijn allemaal gerenommeerde muzikanten & producers (producer van candy dulfer bijv.), dus qua techniek zal het ze totaal niet boeien wat er gebeurt, als het maar niet saai is! Het gaat deels om elektronische muziek waarbij er verder op het podium niks gebeurd, waardoor de lichtshow dus als het ware voor de performance zorgt. Knipperende lampjes zonder enige beweging op het podium zijn over het algemeen niet zo leuk om naar te kijken, vandaar mijn keuze van bewegende koppen. Of dit spots of washes zijn is nog een beetje open (misschien zijn spots juist leuker), als "het publiek" maar een "wow" effect krijgt.
              Met de mac 350 lees ik overigens dat er veeel problemen zijn... Toevallig twee youtube comments gelezen waarbij een iemand klaagt dat 3 v.d. 4 stuk zijn gegaan binnen 3 maanden en ergens anders iemand die zegt dat 2 v.d. 12 stuk zijn. Lijkt me toch niet helemaal goed! Toch zou dit een erg interessante kop voor mij zijn indien hij het blijft doen ivm dat het een industrie standaard zou kunnen worden. Dan neem ik er gewoon wat minder (4 ipv 8) en huur bij waar nodig. Om nou voor showtec te gaan en dan er achter te komen dat je ze nergens kunt bijhuren...

Comment

• JeroenVDV
                • Mar 2004
                • 963

Waarom lees ik nou over de Mac 350 als er gevraagd wordt naar LED WASH met ZOOM.

Wat dacht je van gewoon een Mac 301?!
                Creating shows beyond Imagination

Comment

• LJ Gerrit
                  • Apr 2002
                  • 479

Originally posted by JeroenVDV
                  Waarom lees ik nou over de Mac 350 als er gevraagd wordt naar LED WASH met ZOOM.

Wat dacht je van gewoon een Mac 301?!

Mac301 heeft een zoom van 10-35gr.?
                  Misschien eens kijken naar de Robin 300 of 600 Ledwash van Robe met een zoom van 15-60gr.
                  ------------------------------------------------
                  Without colour, there is no perception
                  ------------------------------------------------
                  MvG

Gerrit Schottert
                  Controllux

Comment

• JeroenVDV
                    • Mar 2004
                    • 963

Originally posted by LJ Gerrit
                    Mac301 heeft een zoom van 10-35gr.?
                    Misschien eens kijken naar de Robin 300 of 600 Ledwash van Robe met een zoom van 15-60gr.
                    http://www.robe.cz/products/category/ledwash-series/
                    .. Waarbij de Mac 301 in gigantische hoeveelheden in te huren zijn en de Robin 300 of 600 LEDwash niet. Daarnaast is van de 15-60 graden die ze kunnen zoomen slechts het 15-40 graden gedeelte echt interessant voor showlicht-gebruik (en is de 10 graden van een 301 zelfs ERG prettig). Bij gebruik om te BElichten kan het bereik daarboven natuurlijk wel praktisch zijn.
                    Creating shows beyond Imagination

Comment

• stainz
                      • Sep 2009
                      • 609

Ik werk al een klein jaartje met 8 stuks mac350 en op kleine storingen (gobo/kleuren-wiel dat na transport niet 100% goed zit) heb ik nog nooit problemen gehad met deze koppen.

Comment

• R. den Ridder
                        • Sep 2000
                        • 1500

Je geeft aan dat de examinatoren allemaal gepokt en gemazeld zijn in het vak. en dat je het als showcase wil gebruiken voor te kopen materiaal.

1. een examinator zal echt niet warm worden van je armatuurkeuze als dit een gangbaar product is. je laat je creativiteit blijken door het materiaal te kiezen wat je nodig hebt om je idee wat in je hoofd zit weer te geven.
                        waarom led en geen plasmabron, of nog beter, dimbare tl's, of, of, of, of.. nog beter, doe het zelf, bouw een svoboda met ledbron!
                        of bereken eens voor waarom misschien leds wel helemaal niet duurzamer zijn ten opzichte van halogeen, rekening houdende met de gehele lifecycle.. pas braungart's visie eens toe op theater!

2. is een eindexamen niet bedoeld om juist je diploma veilig te stellen in plaats van showcasen voor mogelijk aan te schaffen spullen? zonder diploma geen baan dus geen spullen.

maargoed, nu ik de vraag nog eens teruglees snap ik ook meteen weer wat er mis is in het nederlands onderwijs......

Comment

• chippie
                          • Jul 2006
                          • 528

Als tegenwoordig bekijkt wat ze maken van hun eindwerk is het meer de copy paste uit google of wikipedia (met soms volledige teksten zonder bronvermelding). Dan krijg je zo'n heerschap op je werk en moet je hem het een en ander bijbrengen.....en dan komt het na een tijd is ie zo vol zijn kunnen dat hij je gaat commanderen wat er moet gebeuren.......en dan komt de ervaring boven om hem even te laten voelen dat hij eigenlijk nog niet voldoende kent om nog maar tegen te spreken. Zijn sociale en technische skills moet hij dan nog degelijk bijschaven. Acheraf valt dan zijn euro.
                          IF YOU PAY PEANUTS......YOU GET MONKEYS.

Comment

• MennoSWP
                            • Apr 2011
                            • 103

Is de Mac 301 nu niet vervangen voor de Mac Aura overigens?
                            Momenteel ben ik op het wachten op antwoord van mogelijke locaties, en de kans is groot dat ik bij een van de locaties een dealtje kan sluiten om het licht door Improve te laten doen. Scheelt mij een hoop euro's met kopen, het is iets minder "mijn productie met allemaal mijn spullen", maar heb dan wel een hoop keuze in (bewegend) licht. Jammergenoeg geen LED's, maar ik ben bang dat ik er nog een tijdje voor moet sparen om dit te regelen.
                            Echter, de show is pas over een paar maanden dus er kunnen nog dingen veranderen! Ik hou jullie op de hoogte.

Comment

• showband
                              • May 2001
                              • 4516

(john O'mill 1975)

Nooit gat

Heel Uw schooltijd
                              zet gij Uw leraar mat
                              met: ‘Oevewij niete kenne,
                              Ebbewij nooit gehad.’

Als na Uw einddiploma
                              gij blijft beweren dat