aanbevolen afstand / hoek frontlicht

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sdboer
    • Jun 2008
    • 21

aanbevolen afstand / hoek frontlicht

Kan iemand mij vertellen wat de aanbevolen afstand en/of hoek is voor voorlicht?
    Zie bijgaande tekening.

• moderator
    Moderator
    • Apr 2001
    • 5946

Beetje een bijzondere vraag, doorgaans wordt er namelijk andersom geredeneerd: Waar kan het frontlicht hangen ( onderwerpnaam direct even aangepast)
    En wat wil je ermee aanlichten, op basis van die info zoek je de juiste schijnwerpers erbij.
    Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• sdboer
      • Jun 2008
      • 21

Het gaat om een verbouw bedrijfspand tot kerk. Er speelt een bandje en er wordt natuurlijk gesproken. We willen het eigenlijk zo multifunctioneel als mogelijk houden.
      De trussen worden tussen het systeemplafond in gewerkt dmv koven. Het systeemplafond is exact 5 meter hoog en dat is dan ook de onderkant van de truss.

De vraag is hoever de voorlicht-truss voor het 80 cm hoge podium moet hangen.
      Last edited by sdboer; 20-11-11, 18:49.

Comment

• AJB
        • Jul 2003
        • 2289

Een standaard stelregel voor frontlicht is een invalshoek van 45 graden. Zoals genoemd is het erg afhankelijk van de toepassing hoe je het uiteindelijk gebruikt. Ook de keuze van schijnwerpers hangt hier vanaf. Het idee achter de 45gr. hoek, is dat je geen zwarte oogkassen krijgt. Je hebt de hoogte en de hoek, dus de afstand moet vast geen probleem zijn
        If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
        ------------------------------------------------
        Arvid Buit
        Creative-Director / Artist-Manager

Comment

• showband
          • May 2001
          • 4516

Vergeet niet dat de wereld 3d is. De hoogte is óók van invloed. Aub niet recht in de ogen schijnen met kilowatters . Doe hoger of in een hoek.
          lekker belangrijk!

Comment

• renevanh
            • Oct 2004
            • 2371

Originally posted by sdboer
            Het systeemplafond is exact 5 meter hoog en dat is dan ook de onderkant van de truss.
            Is er onderzocht of het systeemplafond de hitte van de lampen kan hebben? Een 1KW lampje produceert nogal wat warmte, om van een 2KW'er nog maar te zwijgen. Het laatste wat je wil is dat je systeemplafond spontaan in de fik gaat als de kerk vol zit...
            Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• Altec
              • Apr 2012
              • 51

Kleine kick tegen dit topic, maar wel met een afbeelding van hoe het uiteindelijk geworden is.
              Onvoltooid Tegenwoordige Tijd student
              Op de AHK

Comment

• DJ Antoon
                • May 2005
                • 1681

Originally posted by AJB
                Een standaard stelregel voor frontlicht is een invalshoek van 45 graden. Het idee achter de 45gr. hoek, is dat je geen zwarte oogkassen krijgt.
                Nu heb ik binnenkort iets waarbij ik het idee heb dat ik wat voetlicht nodig heb, om schaduwen als gevolg van petjes, pruiken etc. te verminderen.
                Voor het podium staat een muurtje wat ongeveer 10 cm hoger is. Mijn idee is om er sunstrips neer te leggen, ik denk aan een 4tal stuks. (In het midden komt een trapje) en dan flink gedimt, want anders word het veel teveel. Gaat dit werken?

Comment

• SP-music
                  • Apr 2009
                  • 28

Originally posted by DJ Antoon
                  Nu heb ik binnenkort iets waarbij ik het idee heb dat ik wat voetlicht nodig heb, om schaduwen als gevolg van petjes, pruiken etc. te verminderen.
                  Voor het podium staat een muurtje wat ongeveer 10 cm hoger is. Mijn idee is om er sunstrips neer te leggen, ik denk aan een 4tal stuks. (In het midden komt een trapje) en dan flink gedimt, want anders word het veel teveel. Gaat dit werken?
                  Dit zie je vaak bij bijvoorbeeld modeshows om het complete lichaam goed aan te kunnen lichten. Hiermee ontneem je inderdaad een hoop schaduwen van het frontlicht. Probeer het toe te passen als aanvulling, en je frontlicht als basis te gebruiken. Als je de sunstrips teveel aanwezig maakt, zal het er erg onnatuurlijk uit zien. Natuurlijk licht = zon = licht van boven. Daar komt ook (voor een gedeelte) de hoek van 45 graden vandaan, omdat dit het meest natuurlijk uit ziet.

Comment

Working...