licht in een vaste installatie

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sdboer
    • Jun 2008
    • 21

licht in een vaste installatie

Voor een klein podium ben ik bezig met een licht installatie. In principe is dit een vaste installatie.

Ik heb geluiden gehoord dat je voor vaste installaties ook vaste bekabeling moet aanleggen. Dus van dimmerpack naar je lampen moet YMVK-kabel liggen en vast gemonteerde wcd's. Ofwel gebruik van multi's (bv harting) + break-out schijnt niet te mogen.

Klopt dit verhaal? Hoe kom ik achter de waarheid?
  • Gast1401081
    • Mar 2001
    • 7999

nee hoor, als alles maar degelijk en deugdelijk gemonteerd is.
    Ik bouw hele industrieinstallaties, met soepel draad etc. Wel ff buisje / gootje eromheen, etc.

YMVK is goedkoper, en wordt daarom vaak voor dat soort dingen ingezet. Maar lees de NEN1010 maar eens na, dan kom je er vanzelf achter.
    Last edited by Gast1401081; 03-11-11, 12:02.

Comment

• arnoldschut
      • Aug 2011
      • 5

Vaste instalatie

Ik heb ook een soortgelijke vraag, bij een club waar ik vrijwilligerswerk doe is geen enkle lamp gesafed is dit verplicht op een vaste instalatie?

Comment

• Tummy
        • Nov 2008
        • 324

dit is inderdaad wel verplicht..

in NL is het niet zo nauw met de veiligheids regels.. (als je naar duitsland kijkt)

tot er een keer een 'ramp' gebeurd.. dan moet alles opeens wel verplicht

(in duitsland mag je bijv geen RVS gebruiken in zwembaden.. in NL wel.. RVS kan niet tegen chloor.. daar komen speakers naar beneden van)
        Profiel wordt door meerdere personen gebruikt :)

Comment

Working...