Vraag betreft GrandMA1 programming (cues, chasers)

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MH-Dennis
    • Jul 2011
    • 5

Vraag betreft GrandMA1 programming (cues, chasers)

Hallo,

Ik heb een vraag over een programmeer-gedeelte van de GrandMA1.

Eerst even kort vermelden dat ik geen nieuwe beginner meer ben met deze tafel, maar ook nog niet heel ervaren. Ik kan de tafel patchen, programmeren en er shows op draaien. Maar ik heb een praktische vraag.

Ik wil namelijk onder één executor fader meerdere dingen zetten.

Bijvoorbeeld: Mijn eerste cue is channel 1 t/m 20 op 100%. Nu wil ik het zo programmeren dat mijn tweede cue(?), door op 'go' to drukken een chaser word van channel 1 t/m 20.

Hier zit ik dus vast, als ik een cue programmeer van channel 1 t/m 20 op 100%, is het bijvoorbeeld Sequence 1. Als ik een chaser programmeer van deze channels, is het bijv. Sequence 2. Ik krijg deze twee sequences dus niet onder één executor.

Alle hulp is welkom, bij voorbaat dank!
  • rene.derksen
    • Feb 2004
    • 649

Zoals jij het exact omschrijft, is het niet mogelijk...
    Je kan onder een executorfader namelijk óf een sequense zetten, of een chase. Niet beide.

Er zijn wel wat mogelijke work-arounds die het idee benaderen.

Je zou bijvoorbeeld onder één sequense meerdere cues kunnen maken, met in:
    cue 1: channel 1/tm 20 op 100%
    cue 2: stap 1 van je chase
    cue 3: stap 2 van je chase
    cue 4: stap 3 van je chase ... etc.
    onder links & loops creëer je dan een endless loop van de laatste cue naar cue 2. Zodoende kun je de chase handmatig doortikken. Automatisch gaat het niet.

Een tweede mogelijkheid is om op pagina 1 je 100% stand te maken, en op pagina 2 op precies dezelfde plek je chase te maken. Bij je chase geef je dan de functie "autofix" aan. Ga je dan terug naar pagina 1 dan kun je je chase blijven controleren totdat je de fader dicht trekt, dan springt je 100% sequence weer naar voren.

Een derde optie is om cue 1 een 100% stand te maken, vervolgens een lege cue opslaan (3x clear, en dan store...) en daar een link in knopen die verteld dat de chase op pagina X aan moet, bij cue 1 geef je een link dat die chase uit moet.
    Met deze optie kun je echter weer niet snel en makkelijk je snelheid en intensiteit aanpassen, maar hiervoor zijn ook weer trucjes (speedfaders...)

Nouja, beetje de mogelijkheden bekijken, en er zal vast wel iets zijn wat je misschien nog wel eens makkelijker vind werken...!
    Last edited by rene.derksen; 23-07-11, 02:19. Reason: Lion en autocorrectie....
    Licht is altijd zwaar.

Comment

• MH-Dennis
      • Jul 2011
      • 5

Rene,

Hartstikke bedankt voor je reactie! Het heeft zeker geholpen!
      Ik heb een beetje met de mogelijkheden gespeeld en wat ik uiteindelijk heb gedaan is:

cue 1: channel 1 t/m 20 op 100%
      cue 2: een lege cue storen

Vervolgens een chaser geprogrammeerd van ch 1 t/m 20 en deze op een executor button (1.30) opgeslagen. Vervolgens bij de Loops&Links optie, cue 2 een link command geven 'go exec 1.30'.

Nu heb ik onder één executor fader een cue en een chaser staan, zoals ik wilde, dus nogmaals bedankt!

Alleen nog één klein dingetje.. mijn masterfader van deze executor werkt alleen over mijn eerste cue. Zodra ik doordruk naar cue 2, begint deze al te lopen (ook al staat mijn fader dicht). Is hier ook een oplossing voor of is dit iets wat niet te voorkomen is als je zoiets programmeert?

Comment

• mvdmeulen
        • Aug 2007
        • 137

je zou een delay geven op de uitvoer van je link commando waardoor je executor pas later begint met uitvoeren van de chaser
        Met vriendelijke groet,
        Mark van der Meulen

Comment

• mvdwerff
          • Sep 2010
          • 144

Originally posted by MH-Dennis

Alleen nog één klein dingetje.. mijn masterfader van deze executor werkt alleen over mijn eerste cue. Zodra ik doordruk naar cue 2, begint deze al te lopen (ook al staat mijn fader dicht). Is hier ook een oplossing voor of is dit iets wat niet te voorkomen is als je zoiets programmeert?
          Neen, want je zegt tenslotte in de 'Link' dat cue 2 de chaser op 1.30 moet "GOen". Dit is niet afhankelijk van de ex.fader, daar die alleen de dimmerparameters beinvloed.
          Mark van der Werff
          Eventpower mobiele stroomvoorziening

Comment

• AJB
            • Jul 2003
            • 2289

Het is nog veeeeeel makkelijker om gewoon een modulator te maken en die in je cue op te slaan...
            If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
            ------------------------------------------------
            Arvid Buit
            Creative-Director / Artist-Manager

Comment

• MH-Dennis
              • Jul 2011
              • 5

Originally posted by AJB
              Het is nog veeeeeel makkelijker om gewoon een modulator te maken en die in je cue op te slaan...
              Zoveel ervaring heb ik dus nog niet met die tafel om dit te maken....

Comment

• FiëstaLj
                • Oct 2000
                • 2068

Originally posted by AJB
                En dat lost ook al die problemen op die je met die andere "oplossingen" tegenkomt..
                Hockeysletten JA! BrEeZaHs NEE!

Comment

• MH-Dennis
                  • Jul 2011
                  • 5

Originally posted by FiëstaLj
                  En dat lost ook al die problemen op die je met die andere "oplossingen" tegenkomt..
                  En hoe doe ik dat, een modulator maken?

Comment

• AJB
                    • Jul 2003
                    • 2289

Een handige manier is alsvolgt:

* Pak de standaard effecten (kun je aanmaken in je autocreate menu, onder Setup), of maak een effect dat geen lampen bevat (de kleur van je pallet is dan rood).
                    * Selecteer de lampen die je in het effect wilt zetten
                    * Druk op het (roodkleurige) effect
                    * Stel size, speed etc.etc.etc. in tot dat je het plaatje mooi vindt
                    * Houd TOP (een hardware knopje) ingedrukt en druk nog eens op de pallet
                    * Update of STORE je cue ergens
                    * Je kunt nu heel eenvoudig in de cue (in je fixture screen bij modulators) aanpassingen doen voor timing, size etc. (per lamp!)

Er zijn meer manieren maar bovenstaande is het meest eenvoudig en handig. Succes!
                    Arvid Buit

Comment

• mvdwerff
                      • Sep 2010
                      • 144

Waarmee dus de voordelen zijn:
                      1. je effectcue loopt mee in de cuestack waarin ook je basiscue's lopen.
                      2. de exec. fader bedient ook van het effect de inten. parameters.
                      Mark van der Werff
                      Eventpower mobiele stroomvoorziening

Comment

• FiëstaLj
                        • Oct 2000
                        • 2068

Originally posted by MH-Dennis
                        En hoe doe ik dat, een modulator maken?
                        Ik zie dat ze me al voor zijn geweest !
                        Hockeysletten JA! BrEeZaHs NEE!

Comment

• MH-Dennis
                          • Jul 2011
                          • 5

Originally posted by AJB
                          Een handige manier is alsvolgt:

* Pak de standaard effecten (kun je aanmaken in je autocreate menu, onder Setup), of maak een effect dat geen lampen bevat (de kleur van je pallet is dan rood).
                          * Selecteer de lampen die je in het effect wilt zetten
                          * Druk op het (roodkleurige) effect
                          * Stel size, speed etc.etc.etc. in tot dat je het plaatje mooi vindt
                          * Houd TOP (een hardware knopje) ingedrukt en druk nog eens op de pallet
                          * Update of STORE je cue ergens
                          * Je kunt nu heel eenvoudig in de cue (in je fixture screen bij modulators) aanpassingen doen voor timing, size etc. (per lamp!)

Er zijn meer manieren maar bovenstaande is het meest eenvoudig en handig. Succes!
                          Het is gelukt, dit is precies waar ik naar zocht toen ik dit topic begon!
                          Heel erg bedankt voor de hulp!!

Comment

• AJB
                            • Jul 2003
                            • 2289

Nog een handige vervolgtip om effecten weer uit te zetten:

* Maak je effect als kopie onder je effect pallet
                            * Zet de size hier van op 0
                            * Selecteer de lampen die in een effect zitten
                            * Druk op de (OFF) pallet die er dan onder zit (met size dus op 0)
                            * TOP dit effect
                            * Update of STORE

Als je alle basiseffecten (pan, tilt, dim, iris etc.) met een OFF maakt, kun je supersnel handelen en per situatie de grouping, size, speed etc. aanpassen.

gr A
                            Arvid Buit

Comment

Working...