DMX polariteit

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • niiicola
    • Jun 2011
    • 13

DMX polariteit

Hallo allemaal,

Ik heb gister een lichtpaneel aangeschaft alleen niet alles werkt zoals ik wil..
    Als ik op de achterkant de polarity switch de ene kant op heb, dan werken mijn 2 led parren wel en m'n lichteffect niet. Heb ik de switch de andere kant op, dan werkt mijn lichteffect wel en de led parren niet. Hoe kan ik dit probleem oplossen?
    Led parren zijn Showtec LED par 56
    Lichteffect is Bax TDC 023 warp

BVD,
    Nicola
  • renevanh
    • Oct 2004
    • 2371

Tjsa, 2 mogelijkheden: Lichteffect open schroeven en polariteit ombouwen (soldeerklusje) of een 'cross over' kabeltje maken en die gebruiken bij je lichteffect.

Optie 1 is het meest praktisch.
    Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• niiicola
      • Jun 2011
      • 13

Hoe weet ik dan of het probleem bij het lichteffect licht?
      En ik heb ook even gekeken in het lichteffect, die xlr plugjes zeg maar zijn met soldeerpuntjes op een printplaatje bevestigd.. Dat gaat hem dus niet worden..
      Last edited by niiicola; 16-07-11, 10:59.

Comment

• renevanh
        • Oct 2004
        • 2371

Originally posted by niiicola
        Hoe weet ik dan of het probleem bij het lichteffect licht?
        Omdat de Showtec LED parren die ik ben tegengekomen allemaal correct waren uitgevoerd qua polariteit en prima werkte met van alles wat ik in hetzelfde DMX universe aanstuurde. Botex T4 barren, Genius Motorshow headjes, Multidims, rookdozen, etc. etc.

Daar tegenover is dat BAX geval goedkope OEM shit uit het land van de (Volks)republiek China, dat zou me niks verbazen als dat verkeerd in elkaar geprutst is.

Comment

• SjoerdOptLand
          • Jul 2003
          • 261

Even met de multimeter checken of de gebruikte kabels wel 'rechtdoor' zijn? Wat staat er over de polariteit in de documentatie (inderdaad, ook in de goedkope OEM Chenglish A4tjes)?

Sjoerd

Comment

• niiicola
            • Jun 2011
            • 13

Documentatie heb ik nu niet bij de hand..
            Ik probeerde net om bij een xlr kabel de polen om te wisselen. Blijkt dat de 3 pinnetjes zo goed die warmte geleiden dat de plastic omhulsel helemaal gesmolten is... Die kan ik dus weggooien
            Kan ik hier bij deze winkel van J&H een simpel verloopje daarvoor kopen, waar de polen al andersom zitten? De enige die ik heb gevonden kan ik in een amerikaanse winkel kopen. Dat gaat hem dus niet worden!

Comment

• ralph
              Banned
              • Aug 2000
              • 2649

Ik zou gaan voor optie 3: apparaat wat niet juist is aangesloten retour leverancier.

DMX = DMX, indien verkeerd aangesloten en verkocht als apparaat met DMX, dan heb je een hele legitieme retour aanvraag lijkt mij zo.

Nu ben je zelf kabeltjes aan het verkloten, lijkt me de wereld op z'n kop.

Comment

• renevanh
                • Oct 2004
                • 2371

Originally posted by niiicola
                Documentatie heb ik nu niet bij de hand..
                Ik probeerde net om bij een xlr kabel de polen om te wisselen. Blijkt dat de 3 pinnetjes zo goed die warmte geleiden dat de plastic omhulsel helemaal gesmolten is... Die kan ik dus weggooien
                Of 2cm afknippen, strippen en opnieuw solderen... scheelt je 2cm in plaats van een hele kabel

Comment

• niiicola
                  • Jun 2011
                  • 13

Originally posted by renevanh
                  Of 2cm afknippen, strippen en opnieuw solderen... scheelt je 2cm in plaats van een hele kabel
                  Dat omhulsel bedoelde ik niet, maar waar de pinnetjes op staan
                  Maar ondertussen is die kabel weer gemaakt, met veel smelt en buigwerk

Comment

• jakobjan
                    • Jul 2002
                    • 599

Ik weet het niet hoor, maar zo te horen heb je met een hele zware soldeerbout the XLR plug veel te lang mishandeld.

Als ik jou was zou ik in ieder geval niet in de apparatuur gaan solderen. maar kijken welk apparaat de goed pin lay-out heeft, en welke niet aan de DMX standaard voldoet.

De oude Martin apparatuur was vroeger ook omgedraaid.
                    Jakob-Jan
                    Lightjockey Beta tester
                    Freelance Licht tekkie

Comment

• niiicola
                      • Jun 2011
                      • 13

Originally posted by jakobjan
                      Ik weet het niet hoor, maar zo te horen heb je met een hele zware soldeerbout the XLR plug veel te lang mishandeld.

Als ik jou was zou ik in ieder geval niet in de apparatuur gaan solderen. maar kijken welk apparaat de goed pin lay-out heeft, en welke niet aan de DMX standaard voldoet.

De oude Martin apparatuur was vroeger ook omgedraaid.
                      Hoe kom ik er dan achter in wel apparaat de polariteit verkeerd is?

Comment

• niiicola
                        • Jun 2011
                        • 13

Het is gelukt! bedankt voor jullie hulp! ik soldeerde pin 1 en 2 om maar ik moest pin 2 en 3 om solderen

Comment

Working...