CMY <> RGB Converteren

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • stainz
    • Sep 2009
    • 609

CMY <> RGB Converteren

Hallo allemaal,

Ik heb regelmatig dat er bij mij kleuren opgegeven worden waarin ze graag wat uitgelicht zien en deze kleuren worden steeds vaker in CMY opgegeven. Voor movingheads is dit een uitkomst, maar veel LED-fixtures kunnen alleen nog maar RGB hebben.

Een geavanceerde lichtcomputer die lost dit soort problemen intern op, maar goedkope eenvoudige lichtsystemen kunnen dit niet.

De meest eenvoudige kleuren zijn zelf makkelijk om te rekenen in de wetenschap dat in CMY 255;0;0 in RGB 0;255;255 oplevert. Maar op moment dat je een kleur als 0;255;199 hebt wordt het al een stuk lastiger.

Op internet zijn genoeg calculators om CMY<> RGB te converteren maar hierbij moet je alles los invoeren. (voorbeeld eenvoudige convertor) Nu vroeg ik me af of iemand een volledige omrekenformule heeft om dit handmatig uit te rekenen? Dit zou ik dan om kunnen zetten in een batch-convertor.

Ik zit er ook aan te denken om een complete tabel te gaan maken met veel gebruikte kleuren (al dan niet met LEE/Rosco nummers erbij en dan CMY en RGB waardes erbij) ookal klopt dit vaak in de praktijk niet in combinatie met echte filters. Je kunt wel beginnen met een kleur die redelijk in de buurt van je LEE/Rosco kleur ligt en dit hoeft dan alleen nog maar bijgewerkt te worden.
  • axs
    Moderator
    • Jun 2002
    • 2687

Circuleerde hier een excel-lijstje met CMY/RGB/LEE/ROSCO waardes... moet er eens dringend naar op zoek gaan!
    If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!

Comment

• AJB
      • Jul 2003
      • 2289

Originally posted by stainz
      Je kunt wel beginnen met een kleur die redelijk in de buurt van je LEE/Rosco kleur ligt en dit hoeft dan alleen nog maar bijgewerkt te worden.
      Ik snap de totale omweg van je manier van werken niet. STEL: je wappertjes zijn geel, en jij hebt geen idee hoe je dit moet matchen met je RGB parren. Dan "begin je" in jouw voorbeeld met een kleur die er op lijkt en gaat dan tweaken... That makes NO sense at all... Dan doe je dat toch direct? Het gaat hier niet om het oplossen van een Rubiks cube, maar om het instellen van een kleur d.m.v. 3 parameters...

Lichtbronnen LED, gasontlading en Tungsten (met Lee) vergelijken is sowieso waanzin... Waarom zou je dit allemaal gelijk willen leggen? Licht is altijd een kwestie van KIJKEN en op basis daar van een mooi beeld creëren.

Ik zou die hele formule lekker laten voor wat 'ie is en gewoon heel goed je oogjes gebruiken...
      If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
      ------------------------------------------------
      Arvid Buit
      Creative-Director / Artist-Manager

Comment

• stainz
        • Sep 2009
        • 609

@axs
        Ik heb een oud topic gezien (via de zoekfunctie) waarin een link stond naar een spreadsheet die niet meer online was. Heb zelf wel een bestand met daarin de LEE>CMY gevonden.

@AJB
        Als mijn wappertjes op geel staan en ik wil mijn RBG-parren hetzelfde hebben pak ik in de praktijk mijn Colorpicker en kies ik een kleur die ik daarna met de 3 parameters bij ga stellen.

Echter als ik een show voorbereid dan kan ik met de colorpicker wel gaan gokken welke kleur het wel eens zou kunnen worden met mijn wapperlampen, terwijl als je even zoekt (en/of vaak met dezelfde koppen werkt) je wel weet welke kleuren er op een enkel kleurenwiel zitten (dus géén CMY-koppen). Dit is tot op heden in de praktijk sneller gebleken bij mij dan met de colorpicker dus ik wil hier een lijst voor ontwikkelen.

Prima als je het er niet mee eens bent, maar of je nu een "gepickte" kleur tweakt of een kleur die je uit je lijst haalt tweakt maakt dat voor mij ook geen verschil.

Comment

• stainz
          • Sep 2009
          • 609

Gelukkig zag ik het zelf in voordat iemand mij op m'n stommiteiten wees.

Als RGB namelijk heterogeen aan CMY is. Betekent dit dus een verschil van 255 in beide waarden.

bij een CMY van x;y;z; horen de RGB waarden 255-x;255-y;255-z.
          Hierbij is mijn probleem opgelost.

Ik heb een volledige lijst met Lee nummers, bijbehorende namen en zowel de CMY als RGB waarden (1~100% en 0~255) die ik bij deze graag met jullie wil delen.

Het bestand is HIER te vinden, bevat slechts een deel van de LEE filternummers, maar wel veel gebruikte. Onderin kan ook nog geswitched worden naar een pagina met de procenten, maar 0~255 waardes leken mij persoonlijk primair nuttiger.

Excuses voor de vervuiling van het forum, hoop dat iemand er nog wat aan heeft wellicht, eventuele vragen kunnen hier natuurlijk altijd nog gesteld worden.

Comment

Working...