Lichtbar met 1 haak aan truss

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • theuts
    • Nov 2010
    • 23

Lichtbar met 1 haak aan truss

Is het mogelijk om een lichtbar met 4x par64 eraan optehangen met 1 haak aan een truss?? zodat deze omlaaghangt als het ware.

Gr. Tom
  • rinus bakker
    • Mar 2002
    • 5429

Zeker wel.
    Als die haak maar goed aan je 4-bar vast zit.
    En je er ook ergens een voorziening aan maakt voor een safety.
    Hoewel:
    als je aan het eind van de 4-Bar (~15kg?) een verbinding op trek belast maakt
    met een M12 (WLL-T ~ 170kg)(~ breuk ca. 1700 kg) die je met gereedschap vast zal moeten zetten...
    Dan is die verbinding beter dan Vf = 113:1 (!) en wij doen in ons vak graag Vf = 10:1.
    Laat die safety dan ook verder maar zitten.
    [ Want bij alle boutverbindingen in een dakconstructie doen we ook niet overal safety's...... ]
    Last edited by rinus bakker; 14-05-11, 18:28.
    een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• DJ Antoon
      • May 2005
      • 1681

Originally posted by rinus bakker
      [ Want bij alle boutverbindingen in een dakconstructie doen we ook niet overal safety's...... ]
      Inderdaad, ik heb me destijds in de a'dam arena toch achter de oren gekrabd dat we de luidspreker kasten aan een draaibaar balkje moesten ophangen, die met 1 bout vastzat aan de verdere constructie.
      Moet gezegd dat er al die jaren niets naar beneden is gekomen. (Bij mijn weten en nu zijn ze er vanaf gehaald.)

Maar nog wel vaak gedacht dat ik iets extra's bedacht zou hebben, al was het alleen maar voor het gevoel.
      Want op zich was de constructie gelijk aan een par ophangen aan 1 bout zonder safety.

Comment

• theuts
        • Nov 2010
        • 23

Maar kan het ook bv als ik op de 2e (ingang/bevestigingsding) van rechts een G haak vastmaak en dan aan een truss hang (omlaag)

Gtz

Comment

• renevanh
          • Oct 2004
          • 2371

Die afdekplaatjes zitten met 4 lullige schroefjes aan de rest van de t4.
          Zou ik niet doen.
          Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• theuts
            • Nov 2010
            • 23

Originally posted by renevanh
            Die afdekplaatjes zitten met 4 lullige schroefjes aan de rest van de t4.
            Zou ik niet doen.

Afdekplaatjes?

Comment

• Stoney3K
              • Sep 2007
              • 1399

Originally posted by theuts
              Afdekplaatjes?
              Hij heeft het niet over de afdekplaatjes, maar over het meest rechtse montagepunt waar al een haak aan bevestigd zit.

Hou er wel even rekening mee dat de haak dan wel verticaal naar beneden moet hangen, en dus niet horizontaal tegen een truss. Dan wordt de haak namelijk op afschuiving belast en daar is ie namelijk niet op gemaakt.

Als je een triggerclamp of half-coupler gebruikt moet het in zo'n geval wel goed gaan. Laat vooral het oogje aan de balk zitten en hang er (voor de gemoedsrust) nog een safety aan, dan kan er niks fout gaan.
              First make it work, then make it look pretty!

Comment

• theuts
                • Nov 2010
                • 23

Bedankt,,

Ik ga kijken voor zo'n half coupler.
                Ik vind een parbalk omlaag hangend ook mooi

Gr. Tom

Comment

Working...