Lichtontwerp Praktisch examen (sfeer + 3punts)

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MatthiasV
    • Mar 2011
    • 6

Lichtontwerp Praktisch examen (sfeer + 3punts)

Hoi

Aangezien ik hier nieuw ben zal ik me eerst even voorstellen. Ik ben Matthias , ik studeer podiumtechnieken en werk bij een relatief klein licht en geluidsbedrijf.In mijn vrije tijd durf ik wel eens wat plaatjes op te leggen en voor de rest ben ik vooral bezig met alles rond licht en geluid.

Nu heb ik volgende week praktisch examen licht en de opdracht luidt als volgt: Maak een koude nacht en warme dag sfeer over heel de scène en maak een driepuntsbelichting op de pop.Ik ben meteen in actie geschoten en heb meteen een lichtplan getekend.

Ik twijfel eigenlijk het meeste over de kleurfilterkeuze bij de koude nacht sfeer en de armatuur keuze voor de driepuntsbelichting.

Zouden jullie evt. enkele tips of opmerkingen kunnen geven ?

Alvast bedankt

Groeten

Matthias
  • JeroenVDV
    • Mar 2004
    • 963

.. Wacht even..

Je hebt een EXAMEN, je weet een week vantevoren al wat de opdracht/vraag is en vraagt op een publiek internetforum of je de vraag goed beantwoordt?

M'n broek zakt af van de huidige opleidingen en de leerlingen die er rondlopen. Als dit de toekomst van onze industrie is weet ik niet of die nog bestaat over 10 jaar.

:O
    Creating shows beyond Imagination

Comment

• MatthiasV
      • Mar 2011
      • 6

Sorry hoor... maar ik snap het probleem niet ?

Ik ben heel gedreven bezig met het vak. Ik zit dagen lang van 's morgensvroeg tot 's avondslaat dingen op te zoeken , te werken , te leren en nu breek jij mij af omdat ik enkel een beetje feedback wil op mijn lichtplan voor mijn examen ?

Je zou blij moeten zijn dat er z'on opleidingen bestaan ... Het is juist door dat heel de branche word verzadigd met van die kerels die zonder enige kennis diensten beginnen te verlenen dat heel de industrie kapot gaat en verzadigd word met prutsers ... ?

Comment

• JeroenVDV
        • Mar 2004
        • 963

Kun je mij dan uitleggen wat het nut van een examen is als je de opdracht van tevoren weet en hulp van anderen inschakelt om je kennis te checken?

(Met een score van +- 1 op de 20 mensen die van die opleidingen afkomt die daadwerkelijk op een beetje behoorlijk niveau zit om gelijk aan de gang te kunnen weet ik niet of ik zo blij moet zijn met die opleidingen..)
        Creating shows beyond Imagination

Comment

• MatthiasV
          • Mar 2011
          • 6

Die mensen hebben dan toch al tenminste de basiskennis.Andere mensen zonder opleiding dienen het toch ook te leren en dan meestal ook op langere basis? ik werk in een relatief klein licht/geluidsbedrijf en ik trek toch al serieus mijn plan ... Ik krijg les van twee ervaren mensen in het vak (Stefaan De Reese en kristof Van Eekelen (Choco) en wij leren toch een zeer uitgebreide basis ... een groot gedeelte theorie , voor geluid ligt dit niveau zelfs redelijk hoog ... wij krijgen pure geluidstheorie , mengtafels (analoog en digitaal) , microfoons , gates , compressors , elektronica,......enz. en dit alleen in het 1ste jaar. Met licht leren we dan uitgebreid over type armaturen , kleuren , rigging , veiligheid , GrandMA.
          Ook zal ik mijn studies zowiso gaan verderzetten met een opleiding aan de hogeschool (Rits , PHL , SAE)
          Ik kom van 4ASO en ik ben echt 100% voor deze richting gegaan ... het is niet dat ik dit lichtjes oppak vandaar dat ik enkel een beetje feedback wou ?

In de realiteit krijg je toch ook de kans om een "job" voor te bereiden ... Dit is ons eerste praktisch exaam en we krijgen een zeer korte tijd om dit voor elkaar te krijgen.
          Ik ben verwonderd dat je zo negatief over me in staat terwijl ik je niet eens persoonlijk ken ? Spijtig

Comment

• @lex
            • Jul 2006
            • 1087

Misschien bedoelt Jeroen dat je je eigen creativiteit moet ontwikkelen om daarmee je docent te laten zien dat je in staat bent over een opdracht na te denken en er creatief mee aan de slag te gaan. Wat je nu doet is je idee op een forum posten zodat er allemaal professionals op kunnen schieten. Daarmee duwen wij je niet alleen in de richting van iets dat er beter uitziet dan jij het in je eentje had kunnen bedenken, maar geven we je ook de argumentatie mee die je wellicht nodig hebt bij het toelichten/verdedigen van je ontwerp naar de examinator.

Ik ben het helemaal met Jeroen eens dat dit niet de juiste manier is. Daarnaast zal er nooit sprake zijn van ontwikkeling in de brede zin des woords als we allemaal bij elkaar blijven aankloppen en van elkaar blijven jatten/lenen/laten inspireren. Doe nieuwe dingen, durf op je bek te gaan en kom erachter dat je docent dat misschien wel eens heel erg kan waarderen!

@lex
            Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...

Comment

• MatthiasV
              • Mar 2011
              • 6

Je hebt gelijk als je zegt dat ik mijn eigen creativiteit moet laten werken.... dat heb ik ook (proberen) te doen ... enkel gaat het hier niet enkel over creativiteit maar ook puur de basis.
              Ik ben ongeveer een dik halfjaar bezig met licht en heb nog niet genoeg ervaring om te kunnen zeggen wou dit gaat in real life cool zijn , en buiten het bedrijfje waar ik werk heb ik nog niet veel kunnen experimenteren. Dus als jullie subtiele tips , hints , opmerkingen zouden kunnen geven kan ik nog altijd beslissen voor mijn eigen of ik dat kan verwerken in de opdracht of niet.

Drie punts belichting bevoorbeeld : ik heb de kans gehad om dit een keer in de klas toe te passen, jullie hebben misschien al 1000X deze toepassing gemaakt. Als jullie dus bv zeggen: een pc als backlight en een fresnel als fill KAN een mooi effect geven, kan ik hier rond nadenken , experimenteren. Ik wil gewoon zo goed mogelijk presteren en niet enkel op het examen. en ja ik kan zo duizend creatieve lichtplannen tekenen maar theater is nog altijd veel moeilijker dan een trusje met 5 moving heads aan, daar draait het om de sfeer , het gevoel ,elk detail is belangrijk, nog duizend keer moeilijker als gewoon 5 lampen neerzetten.

ik heb een kleine 3 uur bezig geweest om na te denken over het lichtplan en het te tekenen ... ik heb een patchlist gemaakt , een taakverdeling en een materiaallijst.
              Ik vraag jullie dus niet zomaar even een lichtontwerp te maken. Ik vraag jullie enkel om even een kijke te nemen naar mijn lichtplan en evt. een kleine mening/ opmerking te geven. Deze info kan ik dan verwerken en over nadenken ...

een lichtplan van een grote musical is ook niet door de eerste beste persoon getekend met veel creativiteit... daar is ervaring , kennis en creativiteit voor nodig.

Ik heb trouwens toch al veel topics tegengekomen met vragen over lichtontwerpen/plannen of ideeen dus ik vraag enkel om deze enthousiaste beginnende student een steuntje in de rug te geven ...
              Last edited by MatthiasV; 26-03-11, 12:38.

Comment

• mhsounds
                • Sep 2009
                • 933

Klinkt als een actiefilm dit 'Ik ben meteen in actie geschoten en heb meteen een lichtplan getekend'

Voor welke opleiding is dit als ik vragen mag.
                Freelance Light and Video |
                Waarom zeggen ze allemaal trusst?

Comment

• MatthiasV
                  • Mar 2011
                  • 6

Kan ik hier hulp vinden of niet ... anders zal ik me netjes excuseren en het ergens anders vragen ....

Ik kan begrijpen dat jullie iets anders te doen hebben dan een beginner op weg te helpen... maar als ik hier geen info kan vergaren zou ik liever ergens anders mijn tijd aan verspillen.

Ik studeer trouwens podiumtechnieken aan de technische scholen Mechelen en ik vind dat wij hier een hele boel nuttige info krijgen en leren. Moesten jullie hier anders over denken deel ik die mening niet! Het gaat tenslotte niet over mijn opleiding hier in dit topic.
                  Last edited by MatthiasV; 26-03-11, 13:46.

Comment

• mhsounds
                    • Sep 2009
                    • 933

Ik was even benieuwd meer niet, het belangrijkste is om na te gaan, waarom hang ik dit armatuur hier?
                    Wat gaat hij doen, hoe stel ik hem?
                    En doet het kleurenfilter wat je hebt gebruikt wat je wilt?

Ik zie namelijk een lichtplan en ik zie lampjes hangen, ik kan ook ongeveer zien wat je ermee gaat doen.
                    Maar het eindresultaat moet jij in je hoofd hebben!
                    Of iets heel dicht daarbij in de buurt...

Comment

• MatthiasV
                      • Mar 2011
                      • 6

Ok hartelijk bedankt ! naar deze kleine maar nuttige tips was ik dus eigenlijk van in het begin al opzoek...

zoals jij zegt heb ik inderdaad nagedacht bij de koude donkere sfeer aan donkerblauwe filters (deep blue , zenith blue) en om dan meer een wash/gloed over het podium te krijgen heb ik gebruik gemaakt van fresenels als toplicht. Ik dacht evt. aan congo blue maar deze vind ik iets te paarsig ...

Nu bij de driepuntsbelichting twijfel ik aan het gebruik van 3 profiels. De fill zou ik die evt. niet vervangen door een pc van 500W omdat deze eerder dient om de schaduwen die de key maakt op te vullen ? Deze zou ik dan redelijk sterk afflappen ?

Comment

• mhsounds
                        • Sep 2009
                        • 933

Originally posted by MatthiasV
                        De fill zou ik die evt. niet vervangen door een pc van 500W omdat deze eerder dient om de schaduwen die de key maakt op te vullen ? ?
                        Je gaat niet ontkomen aan schaduwen, waarom maak je een 3 puntbelichting? Waarom zou je dus die fill behouden?
                        Niet dat je hem weg moet doen, maar waarom heb je geleerd met een fill te werken?

Ik kan je vandaag niet verder op weg proberen te helpen, misschien iemand anders, maar denk na over hoe en waarom.

Comment

• AJB
                          • Jul 2003
                          • 2289

Het is duidelijk dat topic-opener bij de meest eenvoudige opdracht nog hulp nodig heeft. Na een half jaar lichttechniek zou dit toch gewoon heel simpel moeten kunnen.

We gooien voorlopig een slotje op dit topic. Als er concrete vragen zijn over de inhoud van het lichtplan, stuur me een berichtje, dan kunnen we weer (inhoudelijk) verder gaan.
                          If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
                          ------------------------------------------------
                          Arvid Buit
                          Creative-Director / Artist-Manager

Comment

Working...